MB E-klasse

Praktiske erfaringer med den "nye" E-klasse fra MB søges
(model 210, der vistnok blev introduceret i 1995).

Specielt er jeg interesseret i E 290 TDi evt. E 300 D. Er der
væsentlige forskelle, jeg bør være opmærksom på?

Er det dyrt at køre i en "gammel" taxi?

Svagheder ctr. styrker?

Er en C-klasse et bedre valg?

Mvh
LHH

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har dessverre verken kjørt 290 DT eller 300 D, men tatt i betraktning at
300 har 6 sylindre vil jeg tro den er den mest stillegående. Og for de av
oss som liker å lytte til lyden fra motoren er det heller ingen tvil om
hvilken motor som har den fedeste lyd - 300!:-)

Derimot kan 290 DT prale med 300 Nm dreiemoment, mens 300 D kun har 210 Nm.
290 DT yter 129 hk, 300 D 136 hk - altså ikke den helt store forskjellen
mht. effekt.
Er du heldig kommer du over en E300 DT - med turbo er effekten plutselig
oppe i 177 hk og 330 Nm. Det skulle være mer enn nok for de fleste av oss.

> Svagheder ctr. styrker?

Vel, etter å ha tilbakelagt en del km i vår 1997 E280 T 4Matic må jeg si jeg
lurer på om disse bilene har noen svakheter overhodet:-)
Den kjører simpelthen perfekt.
Dog er det en ulempe - bilen er lav og fjæringen er myk. Her i Norge har vi
en del fartsdempere i form av "buler" i veien som skal tvinge en til å holde
fartsgrensen. For å unngå at fronten slår ned i veien, må jeg kjøre svært
forsiktig (meget saktere enn det som faktisk er tillatt) over disse
fartsdemperne.

Sånn sett foretrekker jeg å kjøre vår andre bil (1987 W124 260 E) - den kan
kjøres dobbelt så fort (og vel så det) som E280´en over fartsdemperne, det
er en stor fordel om vinteren. Alle som har kjørt en 124 uten ASD e.l. på
vinterføre vet at det ikke er noen spesielt god vinterbil.
4Matic er av naturlige årsaker ypperlig på dette føret:-)

Ellers er jeg imponert over 210 E-klasse - V6-motoren er utrolig
stillegående, knapt hørbar ved normal kjørsel. Den er dessuten relativ
rimelig i drift - ved flere anledninger har den brukt mindre enn 0,75
liter/10 km på pen landeveiskjørsel. Ved bykjørsel bruker den vanligvis
1-1,2 liter/10 km (dere dansker bruker vel antal kilometer pr. liter, så
dere må heller regne om:-))

> Er en C-klasse et bedre valg?

Det vil jeg ikke si. Min erfaring er at E-klasse er like bra eller bedre enn
C-klasse på de fleste områder. F.eks. har E-klasse tannstangstyring, mens
C-klasse har den gamle snekkestyringen.

Dvs. ikke den nye C-klasse - har den kommet til Danmark ennå? Den lanseres
her i Norge d. 12.mai, men jeg fikk se en allerede i forrige uke da jeg
besøkte en bekjent hos en MB-forhandler. Gled dere, det er en nydelig bil!
Den jeg så var en C200 Kompressor. Yummi!:-)
Jeg vil tro den nye modellen blir enda dyrere også i Danmark, fordi den
minste - C180 - får en 2-liter på 129 hk = enda høyere avgift. Her vil den
koste fra ca. 340.000,- NOK.

Jeg kjørte en del i en ´94 C180 Esprit i 1996 (skolevogn). Mitt inntrykk
dengang var at den ikke helt ga meg den typiske "Mercedes-følelsen" i
forhold til f.eks. W124 ("gamle" E-klasse).
Det kan dog skyldes at den var nær strippet for utstyr, klimaanlegg var det
eneste som fantes av ekstrautstyr. Det var ikke engang tre-paneler i
interiøret, så det var kun stjernen i fronten og på rattet som sladret om at
det faktisk var en Mercedes jeg kjørte i.

Hilsen Michael http://home.no.net/benzito/

Hej,

Jeg har en E300TD fra 94/11. Hvilket er en W124, men med
samme 24v motor som i W210.

Du får stort set ikke billigere bil at køre i. Totalomk. er
meget små forudsat at du kører nogle km. om året.

Den 5-cyl. E290'eren virker faktisk lidt kvikkere end den
større 6-cyl. E300.

LT

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis