Granit i bede ... ?

Hej ...

Jeg er i fuld gang med at lægge granit i mine bede, og har så altid hørt, at der skal lægges 5 cm. granitskærver ... så det gør jeg selvfølgelig ...

Jeg lægger så ukrudtsdug under, da ukrudt er den primære grund til, at jeg lægger skærver ... (ikke nogen jungle i bedene mere, når man ikke når i haven i en uges tid ... )

... men er så kommet i tvivl om, hvorvidt de 5 cm. netop er for at få en ukrudtsdæmpende effekt ... ? Eller ... ? Spilder jeg penge på at lægge 5 cm. granitskærver, når jeg alligevel også lægger ukrudtsdug under ... ?

På forhånd tak ...

Hilsen
Morten
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaaaa - om et par år er stenene fulde af støv/jord og der gror ukrudtet skam udemærket.
Hmmm - ja det var jo så ikke noget svar til dig....

Sniffer  
Hej Sniffer ...

Tak for svaret alligevel ... jeg er godt klar over, at granit ikke vokser ind i himmelen, men ukrudtet er nemmere at fjerne ... og uanset kan jeg bedre li' tidsperspektiverne i år end i uger eller dage ... :-)
Jeg tror ikke det har den store betydning hvor tykt laget er - måske der kommer andre med erfaring på banen her??

Sniffer  
Benyttelse af fibertekst og 5cm-tykt lag af granitskæver giver sin mening.
Frøene kommer oppefra med vinden og har ikke mulighed til at binde sig på grund af skæver og manglende grus/jord.
Tykkelsen forhindrer sollyset at nå ned og forhindrer ukrudt i at vokse.
Fibertekst forhindrer både ukrudtdannelse og at skæverne blander sig efterhånden med den underliggende jord.
Alt i alt en fornunftig løsning. Samtidig smukt.
Det er rigtig at din lag af granitskæver efterhånden samler på støv/jord og grus som vinden blæser ind men nu til den sidste effekt:
Efter nogen år samles granitskæverne med en river eller lignende og fjernes fra fiberteksten. Derefter fejes fiberteksten rent eller tages op og lægges ny ude. Efterfølgende lægges skæverne på igen.
Det kan ikke være nemmere at vedligeholde sådan et bed.
Myrlin
"Det kan ikke være nemmere at vedligeholde sådan et bed" Hold da fast. Bare sådan lige at samle et ton sten sammen, og så feje bedet..... Hvor ofte skal det gøres? hvert 5. år eller ofterer? Tror måske at det ville være nemmere at plante nogle bunddækkende stauder eller buske, og så luge det et par gange de første år, derefter er det stort set veligehodelsesfrit.

Green

Jeg har lavet granit bede i min have, og det virker. Jeg har haft dem i et par år nu, og det kan tælles på ganske få hænder, hvor mange ukrudts planter, jeg lige har måtte bukke mig ned og hive op (ganske let, for rødderne, har ikke noget at sidde fast i).

Men for at komme tilbage til spørgsmålet, så har jeg et lag, der kun lige dækker ukrudtsdugen, så det er måske max 2 cm. Det gør det jo grandgiveligt også lettere når / hvis man skal som green skriver samle sten sammen og fjerne muld.
Mange tak for svarene ... jeg valgte at følge Myrlins anbefaling med både 5 cm. og ukrudtsdug ... (lidt en gå-med-livrem-og-seler-beslutning ... har ikke lyst til at skulle lave det om, fordi jeg sparede et par cm. skærver ... )

Har så først set Netnissens indlæg nu ... og det vil jeg så forsøge mig med på de små bede, jeg skal i gang med nu ... rundt om træer og små buske ...

Hilsen
Morten
God arbejdslyst. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis