Spartling efter nedtagning af fliser i køkken

Hey!

Når man har pillet fliser ned u et køkken og der skal spartles. Hvornår kan man anvende al. sandspartel og hvornår skal man anvende mørtel som fx. ... fix eller blande cement osv? Det er vel tykkelsen der afgør det? Hvornår er grænsen? Sandspartel er vel ikke verdens stærkeste produkt....


kh. hilsen Mr. GDS 0
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt over 3-4mm bør du pudse først. Spartling er til "det sidste" tynde lag, hvor du lige vil have dækket ujævnhederne i dit pudslag. Og hvis du har MINDRE end 3-4mm men mere end eks. 1mm, så ville jeg nok ikke vælge sandspartel alligevel. Det holder SÅ dårligt i tykke lag. Så skal du istedet bruge en letspartel eller en gipsspartel, de er lige så kompakte, men holder bedre når du kommer lidt op i tykkelse. Er du nede i 1mm eller mindre, så er sandspartel ok. Du kan også dække små huller med den, men større huller skal nok lige pudses først.
Jeg har efter nedtagning sørget for, at muren var nogenlunde intakt og lige, så alm. fin sandspartel har været helt fint for mit vedkommende. Efter spartling har jeg mættet og derefter sat væv op, og resultatet er perfekt.

Flemming

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Flemming! Mættet med hvad?


kh. hilsen Mr. GDS 0
Du kan f.eks. bruge Microdispersgrunder eller forankringsgrunder. Spørg hos din forhandler. Jeg husker ikke navnet, men der findes en speciel udgave til vådrum. Men dit køkken er ikke decideret vådrum, så det skulle ikke være nødvendigt. Jeg brugte alm. grunder.

Flemming

Hej

lidt info

fin-medium-grov
Disse betegnelser har ikke så meget med overfladen at gøre, men mere med lagtykkelsen at gøre, altså hvor mange gange vi skal spartle   

Fin let sandspartelmasse: (F)
Kan spartles op i 2-3mm tykke lag uden den synker

Medium let sandspartelmasse: (M)
Kan spartles op i 4-5mm tykke lag uden den synker

grov let sandspartelmasse (G)
Kan spartles op i 25-30mm tykke lag uden den synker
(kan sagtens bruges som finish lag)

Sandspartelmasse kan holde til næsten hvad som helst, opsætning af fliser, kan males direkte, opsætning af beklædning osv.
Men husk forankringsgrunder/mikrodispers/blåvand, blandet med vand, i det forhold som fabrikanten oplyser.

Colormann

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også