Brugt diesel kontra Ny Benzin

Ja, det jeg frygtede mest, er nu hændt mig. Min stakkels maskine er stået af. Mærket vi talæer om er en IFA, og der kan ikke skaffes reservedele til den. Så nu skal jeg investerer i en ny maskine. Jeg har været rudnt omkring for at finde brugte maskiner, og der er dog et anseeligt marked for den slags.

Da min gamle maskine kun ydede 56 hk, og min båd vejer 7 tons, vil jeg nu gerne over 100 hk. Der er et par maskiner, der yder 130 hk, hvilket ville være perfekt. Prisen er god, så jeg var ved at slå til, indtil en forhandler, kunne tilbyde mig en fabriksny GM Base MArine Motor, til 22000, den yder 140 hk, mejn den er drevet af benzin.

Mit spørgsmål er, hvad ville i gøre??m Købe brugt diesel, eller en ny benzin??

Der er jo fordele ved begge ting, en ny maskine, ja så er der 2 års garanti. Ogh den er jo opdateret og reservedele, kan nemt skaffes.

En brugt diesel, koster mindre. Men jeg er i syv sind for hvad jeg skal gøre.

Håber der er nogle der kan komme med lidt hjælp, eller vejledning

Hubs
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din båd ikke er en halvplaner, hvad skal du så med 100hk eller mere. Min gamle skude vejer 10 T og de 80hk, jeg har er mer' end rigeligt. Benzin ville jeg nok ikke anbefale. Nyt eller brugt ?. En god brugt ville vel være OK, hvis du ved egen eller andres hjælp, kan bedømme motorens stand. Mange lidt ældre motorer kan man stadig få stumper til, det kunne være Ford, BMC, Volvo osv.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs den 26-07-2008 09:07
Hvis din båd ikke er en halvplaner, hvad skal du så med 100hk eller mere. Min gamle skude vejer 10 T og de 80hk, jeg har er mer' end rigeligt. Benzin ville jeg nok ikke anbefale. Nyt eller brugt ?. En god brugt ville vel være OK, hvis du ved egen eller andres hjælp, kan bedømme motorens stand. Mange lidt ældre motorer kan man stadig få stumper til, det kunne være Ford, BMC, Volvo osv.

Min båd er en halvplaner... En tidligere østtysk patruljebåd. Så ud fra gamle papire har jeg fundet ud af den er født med en 280 hk maskine, så derfor ville jeg gerne have et lidt størrer maskineri i.

Ja, jeg overvejer også brugt diesel, mere en nyt benzin.

MEn der er igen, det med økonomien. Tænker her på at en fabriksny benzin, med alskens elektonik osv, nok er lige så økonomisk som en ældre diesel.

Men hælder nok mere til diesel. Men det er jo netop derfor jeg gerne vil vide andres meninger, samt råd på området.
Man kan sige det på denne måde. En stor benziner, der kan løfte båden ud af vandet, kommer nok ikke mere end 500m/L.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Personligt ville jeg vælge en diesel, da diesel er et mere sikkert brændstof.
De kører normalt også ved laverer o/min. Du skal være opmærksom på hvilke o/min din skrue og stævnrør er bygget til. Ellers skal du til at have et andet gear, og det koster jo også.
Ud over de motorer Lynæs har nævnt, er mercedes, perkins og VW vær at kigge på.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af hubs den 26-07-2008 09:20

Men hælder nok mere til diesel. Men det er jo netop derfor jeg gerne vil vide andres meninger, samt råd på området.
Jeg er til diesel. Det er som Flemming siger sikkert i forhold til benzin, er meget nemmere (efter min mening) at håndtere og vedligeholde. Og hvis du allerede har diesel passer brændstoftanken.

Endelig kan man også tænke over, hvor man vil kunne tanke. Der er mange havne som kun har dieselstandere. Det er i hvert fald det vor nabo med en benzindrevet Bayliner fortæller.

WS
Annonce
Køb diesel...

Hvis du lige skimmer i havnelodsen, kan du hurtigt se, at det er betydelige færre havne, der sælge benzin iforholdt til diesel.

Dette er en erfaringe med en cirka 300 hk benzin'er, hvor vi altid planlægge langture efter tanknings mulighederne, da vores 700 liter tank ikke er sjov, at fylde med 25 ltr. dunke, fra nærmeste tankstation.

Mvh Lil_70
Vi er også til diesel.

Ham, der futtede sin båd af ved Rødvig for en uge siden, kørte benzin. Diesel er langt sikrere til søs. Hvis vi smed et cigaretskod ned i vores tank, ville det bare gå ud - prøv det samme med en benziner.

Desuden er en diesel mere driftsikker, da den ikke er afhængig af et tændingssystem. Det eneste, der kan stoppe en diesel, er mangel på brændstof (hvis vi udelukker dyre ting som ødelagte stempelringe, foringer eller ventiler), hvorimod en benziner kan blive sat ud af spillet af så simple ting som fugtige tændrørskabler.

Vores gamle Albin AD 21 kører på 36'e år, og går stadig som en drøm, når vi lige husker at skifte olie og kølevandsimpeller ved sæsonstart.

Så benzin er godt på land - diesel godt til søs.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis