Dieselgenerator som backupstrøm til EDB-rum

Hej LDS folk!

Jeg har for nylig købt en dieselgenerator som kan levere 5KW, enten på 230V eller 400V siden - selvføgelig ikke på begge 2 på en gang.

Jeg har så nogle servere som står i et rum, hvor denne generator skal kobles på, hvis strømmen går. Men mit problem er at den strøm som kommer fra sådan en type generator ikke er "ren", dvs. at det er ikke 100% at den kørerer 50Hz konstant, og det kan min UPS ikke lide. Findes der en boks som man kan kører strømmen igennem som "jævner" den ud, så det er en jævn spænning og Hz der kommer ind på UPS´en ? Store virksomheder som har generatoranlæg, hvad gør de for at "jævne" strømmen ud, inden den rammer deres servere og/eller UPS´e ?


Med venlig hilsen / Best Regards
Mads Kikkenborg
Kikkenborgs DataService ...IT i øjenhøjde
Email:
[email protected]
Web: www.kbds.dk
Tlf. nr.: 46 95 10 10 . Fax: 46 95 10 20
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det er en spænding stabillisatore og ensretter

at de bruger.!

musik nørtere de brugere også at få best muglige lyd ud at det
stereo andlæg

du kan købe dem i elektronik butikker

der hvor man sægler byggesæt.!

og andet elektronik.!

det er ene af de steder du kan spøre til råds.

om de har spænding stapillitatore og ensettere. til nødstrøms brug
til edb server fra en diesel generatoren,!

Burde det ikke kunne klares med en frekvensomformer?

 

Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ikke for at være besværlig.... Men jeg har gjort det at jeg har smidt mine solceller på et batteri, og tilsluttet batteriet til en inverter/vekselretter og en controller (indkøbt hos en forhandler af solceller, prøv evt. kerychip.dk eller solenergi.dk men der findes jo nok mange der kan levere sådan noget) hvorpå generatoren også er tilsluttet, disse går så i min tavle. Herfra bliver strømmen så fordelt til de steder hvor den bruges eller hvis jeg forbruger for lidt, så til el selskabet. UPS'erne får fin ren strøm herfra (det gør TV'et, køleskabet og alle de andre ting også, men det er jo individuelt hvad man vil tilslutte). Imodsætning til dig, så tænder jeg dog ikke for min generator via automatik, men er ok tilfreds med at have en manuel backup så vi kan få lavet mad osv. i tilfælde af strømsvigt. Jeg har dog ikke haft problemer i længere tid end at UPS'erne kunne klare PC'erne.
Hvis du skal lave et "semi-industrielt" anlæg, så prøv evt. at tale med en elektrikker som har prøvet det før, jeg kender dog ingen i dit lokalområde
Jeg har et konstant forbrug på ca. 1200 W, så der skal vel noget kraftigt UPS til, hvis anlæget ikke skal kunne starte MED DET SAMME. ?
Hvor meget kan dine solceller levere ? Og er det 1-faset eller 3-faset sådan noget skidt?
Har du et model nummer på den inverter du har brugt ?

Med venlig hilsen / Best Regards
Mads Kikkenborg
Kikkenborgs DataService ...IT i øjenhøjde
Email:
[email protected]
Web: www.kbds.dk
Tlf. nr.: 46 95 10 10 . Fax: 46 95 10 20
Invteren er af typen "saladin" (tror jeg der står), den er monteret af en elektrikker der vidste hvad han legede med. Det "smarte" ved den er at den tager både 12 og 240 volt strøm, og smider det så bare ud på mit net. Desværre er sådan en lidt dyr (tror den lå på den forkrte side af kr. 10.000,-), men hvis du "bare" skal have en vekselretter/inverter uden konvertering af de forskellige strømtyper, og kan undvære batterier og solceller, så bliver det nok ret billigt. Elektrikken mente dog at det var en god ide med et batteri som mellemled hvis det skal kunne fungere ved strømafbrydelser, da der kan komme "peaks" når man eks. tænder eller slukker for ting. Så skal generatoren ikke pludseligt levere ekstra, det bliver taget fra batteriet istedet. Hvordan man lige sikrer sig at der er strøm nok på batteriet, ved jeg ikke. Men det fungerer FINT når der ikke er strømafbrydelser, og alle maskinerne kører også videre når elektrikkeren skal lave vedligeholdelse på andre ting i huset.

Definitionen af "med det samme" er lidt hip som hap. Jeg har valgt at have en UPS pr maskine (videoserver/kameraer, web/filserver, router/switches, og en til min personlige PC) De kan klare hhv 12+ timer og 20 minutters drift på UPS strømmen. Plus marine batterierne kan vel klare nogle minutter ekstra (har ikke testet) afhængig af hvornår på dagen strømmen ryger. Er min PC tændt og der kommer en strømafbrydelse, så kan jeg lige vente 10 minutter og se om ikke strømmen kommer igen, og mine servere lukker selv pænt ned hvis de ikke har fået strøm igen umiddelbart inden UPS'en løber tør for strøm (men her har jeg også over 12 timer at løbe på så det kan for så vidt ske når jeg er på arbejde). Ulempen er at de ikke starter igen af sig selv (lidt besværligt med videoserveren der jo er gemt væk aht. at evt. tyve ikke skal kunne finde videooptaagelserne). I industrielle anlæg der tager diesel generatorerne jo også lidt tid om at komme op i omdrejninger. Men 5-10 minutter kan din UPS vel godt klare ? Ellers skal du nok tænke på at købe en ekstra. Du kunne evt. også finde en UPS der var lidt mindre ked af udsvingene fra din generator ?
Jeg har pt. 450 WP solceller, men vil gerne opgradere til omkring det tredobbelte, solceller må man gerne selv montere. Det koster så godt nok LIGE lovligt meget lige for tiden at købe solceller, og når man så har panelerne, skal man også regne med montering, installation, elektronik, kabler osv. Solcellerne leverer DC til inverteren, som så laver det hele om til normal forbrugsstrøm (tror nok der er 2 faser på max 10 amp. hver, generatoren tager jo hele den ene fase hvis den bliver tændt, så den anden er nok i tilfælde af overproduktion, eller også bliver det pænt fordelt, jeg ved det ikke, det er ikke noget jeg selv har installeret.) Der er dog trukket 2 stk 5x2,5# fra loftet hvor det hele sidder, og ned til elmåleren, den ene er dog en reserve. Inverteren har en max effekt som jeg ikke ved hvor meget er, men det er vel et spørgsmål om pris hvor meget den skal kunne klare. Ved en udviddelse, så har jeg fået at vide at jeg bare kan smide en ekstra inverter på systemet, der har jeg pt kig på en StegaGrid-500 selvom den ikke er HELT så avanceret.
Twist - Hvad er din mailadresse, så vil jeg prøve at maile dit mit opsæt - så kan du måske komme med en frisk ide.
Min ups er en APC 5000VA, som kan levere 4000W i 9 minutter. Dog belaster jeg den kun med 1000-1200 W, så har nok omkring en time - jeg skal dog have en mere monteret, da jeg får flere servere hele tiden.

Jeg vil gerne prøve at vise dig det anlæg jeg har - så kan du måske komme med en god ide.

Med venlig hilsen / Best Regards
Mads Kikkenborg
Kikkenborgs DataService ...IT i øjenhøjde
Email:
[email protected]
Web: www.kbds.dk
Tlf. nr.: 46 95 10 10 . Fax: 46 95 10 20
Kunne se du kom fra brørup af :=)

Du mangler ikke et par rackskabe til alt dit udstyr ?
Har også en halvstor UPS til at smide i dit rackskab hvis det er ?
Har også et par små mindre.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis