Guldfisk i bowle

Hej alle sammen,

Nu vil jeg til at anskaffe mig en lille bowle til 2 smaa guldfisk.

Er det saa nok med en 5-10 L? (den skal ikke vaere for stor)

Eller, saa bliver det en guldfisk og en lille sugemalle? Kan de godt vaere sammen?

Og saa har jeg set at man kan koebe "luftsten", er det saadan nogen som bare ligger og bobler, som man kan have et par stykker af i bunden?

Og er det noedvendigt at have en pumpe i, fordi det har jeg ikke taenkt mig at have, saa skifter jeg bare vandet en gang hver 10-14 dag uden pumpe ikke?

Og jeg ved godt der sikkert er mange af jer som siger at en bowle er dumt, men saadan bliver det, siden jeg ikke lige har plads til et akvarium.

Tak for hjaelpen, /kaspermb
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
5-10L er lige i underkanten, du vil komme til at skifte vand meget ofte, mindst een gang om ugen,
 jeg ville som min. foreslå et 15L,
du kan købe nogle rigtig flotte 6 kantede akvarier som også vil give lidt mere hygge end en bowle og fylder ca. det samme som en 10L bowle vil gøre (selvf. lidt mere i højden)

jeg har selv haft et 6 kantet 30L og der blev skiftet ½delen af vandet ca en gang om ugen i sommer perioden. da vandet ellers kom til at lugte meget surt selv om der var en effektiv lille filter pumpe i.

det er sådan jo mindre akvarie, jo sværere er det at få biologien til at fungere(den er vigtig for trivsel), og jo oftere skal der skiftes vand.

du behøver ikke en pumpe i dit akvarie, hvis du kun skal have guldfisk, men personligt ville jeg ikke undlade den (igen for vandkvaliteten skyld)

guldfisk og sugemaller kan sagtens gå sammen de er begge fredelige fisk.
du skulle overveje slørhaler (en deformeret guldfisk) de er flottere end en almidelig kedelig guldfisk
jeg har selv 6 slørhaler i akvarie og det sjove ved guldfiske arten er at den tilpasser sig pladsen omkring, mine går i et 250L akvarie og er efterhånden pænt store.

mit råd vil være, tag ned i din lokale akvarie biks og snus rundt, og snak med en dernede der ved noget om tingene, spørg ham/hende hvad vedkommende vil anbefale og tag så hjem og surf rundt på nettet efter stumperne, der er ofte en del at spare

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Ellers prøv at tjekke

http://akvariesiden.akvariefisk.dk/

- der er forum a'la her, vi har fået mange gode svar i opstartsfasen af vores akvarier. Man kan risikere et lidt bastant svar, men det sker jo også her.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Skrevet af kaspermb den 25-07-2008 13:44
Hej alle sammen,

Nu vil jeg til at anskaffe mig en lille bowle til 2 smaa guldfisk.

Er det saa nok med en 5-10 L? (den skal ikke vaere for stor)

Eller, saa bliver det en guldfisk og en lille sugemalle? Kan de godt vaere sammen?

Og saa har jeg set at man kan koebe "luftsten", er det saadan nogen som bare ligger og bobler, som man kan have et par stykker af i bunden?

Og er det noedvendigt at have en pumpe i, fordi det har jeg ikke taenkt mig at have, saa skifter jeg bare vandet en gang hver 10-14 dag uden pumpe ikke?

Og jeg ved godt der sikkert er mange af jer som siger at en bowle er dumt, men saadan bliver det, siden jeg ikke lige har plads til et akvarium.

Tak for hjaelpen, /kaspermb

Ved du at du kan få et akvarie der er som et tårn, det fylder noget af det samme i diameter som en bovle, men indeholder noget mere vand. Og så skal du tænke på at du ikke sådan bare lige kan skifte vandet i bovlen, dine fisk vil dø hvis du skifter lige over. Du skal tage lidt vand af og hælde lidt nyt i. Men prøv at snakke med ham der sælger akvarie fisk om pumper o.s.v. så er du sikker på at få et godt resultat.

V.h.  Håndværkeren
En hovedregel siger 1 cm fisk pr. liter. Vi har et sekskantet på 50 liter med 5 stk guldfisk á ca 10 cm, det passer nogenlunde.

Et indvendigt filter kan fås for omkring 150 kr, ofte billigere hvis du f.eks. kører i ZooZity ved Rebæk Søpark, men de passer ikke godt til de buede sider i en bowle, da de sidder fast med sugekopper. I filtersvampen opbygger der sig noget 'snask' som laver en anearob (iltfri) nedbrydning af affaldsstofferne fra fiskene. Samtidig sørger filteret for vandcirkulation, som trækker ilt ned fra overfladevandet.

Varmelegeme behøver du ikke bekymre dig om, hvis du kun vil have guldfisk, de trives bedst ved 12 - 20 grader, så vores gisper lidt efter vejret i denne hede.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Okay tak for svarene,

Nu har jeg fundet ud af lidt mere om det.

Det bliver en bowle, ikke en seks kantet .
Med en guldfisk og en sugemalle.

Med en hjemmelavet pumpe.

Grus i bunden og maaske en falsk plante eller lign.

spoergsmaal:

1. Kan guldfisk lide salat?
2. Skal man give sugemaller mad?
3. Kan man faa guldfisk der ike bliver mere end 5-8 cm.
4. Kan man faa sugemaller der ikke bliver mere end 4-6 cm? (saa ville jeg nemlig have 2 sugemaller)

Igen tak for svarene, det er stor hjaelp. /kaspermb

Det bliver en bowle, ikke en seks kantet .

>Det ville jeg nu ikke vælge ,fisk bliver tossede i hovedet i et rundt akvarie .

Med en guldfisk og en sugemalle.

>ok kombination

Med en hjemmelavet pumpe.

>kig på eheim pumper ikke speciel dyre

Grus i bunden og maaske en falsk plante eller lign.

>ville nu også ligge en sten i fiskene kan gemme sig bag ved ,tager du sten fra naturen skal de koges rene ,brug ikke flindt stene

spoergsmaal:

1. Kan guldfisk lide salat?

>de skal have fiske foder ,det fåes i en lille bøtte og de skal ikke have for meget ellers får man problemer med alger

2. Skal man give sugemaller mad?

>nej den lever af og gøre glasset rent ,den vokser sig stor alt efter det akvarie den er i
3. Kan man faa guldfisk der ike bliver mere end 5-8 cm.

> ja jeg har set nogen i Tyskland de var pæne store

4. Kan man faa sugemaller der ikke bliver mere end 4-6 cm? (saa ville jeg nemlig have 2 sugemaller)

>de får str efter akvariet .

Igen tak for svarene, det er stor hjaelp. /kaspermb

vil anbefale dig og tage forbi et platorama http://plantorama.dk/find-os.html

jeg har haft akvarie i 10 år bla med sugemaller og de kan blive store den jeg havde blev 12 cm lang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis