Bilen røg igår..

Hej..

Jeg har som bekendt et Hyundai Accent 1.3 '97..

Igår aftes da jeg kørte hjem, gav den en del røg da jeg kørte hjem.. Røgen så umiddelbart ret lys ud, men det var lidt svært at bedømme, da jeg kun kunne se den, i lyset fra den bagved kørendes forlygter.. Den kom hovedsageligt når jeg gassede op..

Idag har jeg så prøvet at kigge lidt på den.. Har ikke den store forstand på biler, så har sådan set kun tjekket om den havde drukket af motorolien.. Den stod fint lige et par millimeter under max, som da jeg fyldte på den for en måneds tid siden.. Jeg prøvede så at starte bilen.. Der var ikke noget at se.. Jeg har også kørt en lille kort tur, for lige at varme motoren og se om det havde en effekt.. Heller ikke her skete der noget.. Der var ikke noget unormalt hverken i kørslen eller på instrumentbrættet.. Det samme gælder for turen igår..

Det skal lige siges, at jeg kom til at kvæle den igår.. Var inde og tanke og da jeg skulle til at afsted, spurgte en anden bilist om hjælp til at tanke.. Der kom jeg til at slippe koblingen da den stod i gear, og den gik derfor ud..

Nogen der har et forslag til hvorfor den røg, eller til noget jeg lige skal ha tjekket? Eller kan det være fordi der har været noget uafbrændt benzin i udstødningen fra kvælningen? Turen jeg kørte igår aftes var vel et par kilometer (efter jeg havde kvalt den)..

På forhånd tak..

Mark

Mvh

Mark Herskind

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lys røg mest sansynligt vanddamp.
Umiddelbart vil jeg tro at der er noget kondensvand i din tank, det er blevet blandet op i benzinen da du tankede, og kvalte den.
Dagen efter havde det igen bundfældet sig, der for kan du ikke se noget.
Løsningen er kaburatorsprit, det går i forbindelse med vandet, og så bliver det "brændt" af i motoren.

Men det behøver ikke at være det, da udstædsrøg, kan se volsomt ud om aftenen når temp. og luftfugtighed mm. lige er rigtig.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Bilen gjorde det flere gange igen igår.. Jeg har luret, at den hovedsageligt gør det, når den har stået i tomgang et stykke tid..

Jeg ved ikke om det er relateret, men jeg kom til at kigge på overløbstanken til kølevæsken.. Den var helt tomt.. Jeg fyldte den så op til max, og efter at have kørt et stykke tid var den tom igen..
Jeg tog derefter låget af køleren og fyldte den op, samt fyldte overløbstanken op til max (motoren var kold).. Jeg er lige kommet hjem fra en køretur nu, og har tjekket igen (motoren er varm).. Nu står den omkring min i overløbstanken.. Kan det være relateret?

Mvh

Mark Herskind

Ja det er det, kunne lyde som at røgen er dit kølevand.
Du skal have en ny topakning, hvis du er meget uheldig kan dit topstykke være revnet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Burde det ikke kunne mærkes på kørslen?

Mvh

Mark Herskind

Ikke så meget til at starte med,det kommer prøv evt.at tage dæksel til kølevand af når du lige har startet motoren kig så i køleren,det kan være det bobler så er sagen helt klar pakning eller topstykke...
Annonce
Jeg har lige prøvet som boss skrev.. Jeg tog dækslet af, og startede motoren.. Jeg lod motoren køre i et minuts tid, men der var ingen bobler at se ?!

Mvh

Mark Herskind

det er ganske sikkert en toppakning hvis kølevandet forsvinder og du har hvid røg (vand i benzinen),- og især hvis det er sket et par gange. Så løber kølevandet ind i motoren og forsvinder dermed.  Få den hurtigst muligt på værksted,- gerne med falck. Hvis du kører tør for kølevand risikerer du at dit topstykke slår sig skævt og det også skal planes eller skiftes. Eller du får totalt haveri pga overophedning.

Få en pris på skiftningen af pakningen inden værkstedet går i gang,- det kan være ret bekosteligt. Så overvej om det kan betale sig. Hør også værkstedet om det er en ide at få skiftet din tandrem nu de har åbnet motoren,- og evt din vandpumpe.  jeg ved ikke mht din bil, men på min tidligere bil kunne det betale sig at få det gjort når toppen var af motoren alligevel.

mvh jan

Nu er jeg lidt forvirret.. Skulle bruge en bil til at komme hjem, så vi tog chancen og kørte fra Herning til Aalborg igår aftes... Vi holdt ind ca hvert 20 minut for at tjekke til kølervæske-standen.. Men på hele turen (ca 140 km) svandt det ikke i tanken!?

Mvh

Mark Herskind

Ingen der har en ide om, hvorfor den ikke drak noget kølervæske på den lange tur?

Mvh

Mark Herskind

hej tja det er sværdt at svare på

men chek nu vand hver dag og lad være med at gå og fylde en kop på af gangen
lad den køre ned til minimum inden du fylder op og se hvad der sker
hvis du holder det samme sted hver nat så læg et stort stykke pap under bilen
så er det nemt at se hvis den er utæt nogen steder
eksmek

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis