Citroen ZX

Hej.
Jeg overvejer at købe en zx'er er der nogen der har gode / dårlige
erfaringer med en sådan??
Er der nogen specielt man skal være opmærksom på ??

Og er der nogen der kan give lidt oplysning om hvad de forskellige navne
dækker over (refleks - aura - ect.)

På forhånd tak.
Klaus.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa!

Jeg har nu kørt ZX det sidste års tid, 2 forskellige modeller nu (en 1,4 og
en 2,0) og jeg har kun været positivt overrasket.

Den har dog nogle skavanker, og det er især på bagbroophængene. De er
sårbare, så med mindre de er blevet udskiftet på en brugt ZX'er, så er de
med garanti ikke på toppen mere (læs: ødelagte)! De holder gerne et par år,
måske 4-5 hvis du er heldig. Det koster en 3000,- at få skiftet på
uautoriseret "Citroën"-værksted. Håndbremsen siges at være skrøbelig, det
har jeg dog ikke været ude for. Andre har jeg hørt fra at de har haft
problemer med trækakslerne. Jeg har primært hørt det kun gjaldt for 1,8, men
hører nu at det også kan gælde 1,4.

Ellers en meget lækker bil i mine øjne. Alt det der med franske biler og el
hører slet ikke hjemme her. En ZX'er bør slet ikke komme under det blakkede
omdømme som de gamle Citroën-modeller ellers har. Mange vil endda sige at
den slet ikke er Citroënsk nok, da den ikke har alle de skavanker. Det synes
jeg nu kun er godt.

Rust skal du ikke være bange for, men tjek lige det med bagbroophængene og
akslerne.

Det eneste jeg ved om de forskellige modeller er at i 1995 blev der lanceret
en specialmodel med alt i udstyr og lakerede kofanger, tågelygter, alt i el
m.m. Den hed Tonic, og kom i en 1,4i liters udgave. En meget lækker bil i
flot udseende. De andre modeller kan jeg ikke lige huske forskellen på, men
de ved den lokale Citroën forhandler.

God jagt!

Skriv endelig til mig hvis du skal bruge mere info om ZX eller fif og tips
til en evt. kommende ZX'er!

M.v.h.

Martin Lind Johansen
Citroën ZX Volcane 2,0i
Kolding
mailto:[email protected]

Jeg har haft en brugt ZX'er nu i 2 år men har lige solgt den til toyota da
jeg skal have en ny yaris på mandag. Jeg har dog ikke solgt den fordi jeg
ikke var tilfreds med den, jeg ville bare have en ny ;-) (med bedre benzin
økonomi og en servis kontrak så jeg har et fast budget når jeg nu alligevel
skal have en ny).

Den model jeg havde var en ZX 1.4i reflex og så vidt jeg husker er reflex =
laveste udstyrs model.

Jeg har fået skiftet nogle forskellige ting på den i de 2 år jeg havde den
men ikke noget man ikke kunne forvente (styrekugler, gummi mancetter, en
bære arm ved styre tøjet og en udstødning .... jeg er ikke mekaniker kan du
nok læse ud af mine fag betegnelse :-)

FDM mekanikeren kiggede på min bil da jeg købte den (brugt bils test). På
det tidspunkt var den 4 år og den fejlede ikke noget overhoved. Desuden
nævnte en anden mekaniker at den skulle være billig i reservedele i forhold
til andre (ikke at jeg skal gøre mig klog på det ... som sagt ved jeg ikke
meget om biler)

Min benzin økonomi ligger på 13,5 km/l når jeg skal på arbejde (½ motovej -
½ bykørsel alt i alt 25km) (hastighed - fra 60 til 120)
Når jeg tager en tur fra Greve til Aalborg (400km) ligger den på ca 15,5
km/l (med 110 - 120km/t hele vejen)

Bilen havde ikke servo eller air condition der kunne æde et par kilometer af
benzin økonomien.

Det eneste man skal være specielt opmærksom på er skæve bremser. Det har jeg
haft en del problemer med. Dog tror jeg at jeg selv har været skyld i det
(tur i vaskehallen med varme skiver og for hårdt spædte hjul når jeg
skiftede fra sommer til vinter dæk) men jeg er ikke helt sikker.

Vælger du en ZX'er har jeg et par vinterdæk jeg ikke længere skal bruge. De
har kørt 2 sæsoner og er i fin stand du kan henvende (mail)dig hvis det har
interesser.

Held og lykke med hvad du end vælger. (og brug FDM's brugtbils test så
hjælper du heldet lidt på vej :-) og´nej jeg er ikke ansat ved FDM)

hilsen Thomas G

Jeg har været ejer af en ZX 1,8 Avantage siden dec. 93, hvor den blev købt
som ny. Bilen kører godt, men har krævet mange værkstedbesøg. Her er en
lille oversigt:

Feb. 95 - Lambdasonde udskiftet.
Jun. 95 - Bremseklodser udskiftet for og bag
Sep. 95 - Låsecylinder udskiftet
Jun. 96 - Bremseskiver og -klodser udskiftet for og bag
Jul. 96 - Udstødning og lydpotte udskiftet
Dec. 96 - Bremseklodser bag udskiftet
Jun. 98 - H. "kødben"
Okt. 98 - Ny kobling, skiver og klodser udskiftet for og bag
Dec. 98 - OT-giver og lufttilskudsventil udskiftet
Jan. 99 - Stabilisatorarm, bærearm og styrekugle udskiftet
Apr. 99 - Benzinslange udskiftet
Jul. 99 - Bagbroophæng (2 stk.) og styrekugle udskiftet
Okt. 99 - Forhjulsleje udskiftet
Mar. 00 Skiver (for) og klodser (for og bag) udskiftet
Mar. 00 Bagbroophæng (1 stk.) udskiftet.

Bilen har nu kørt ca. 140.000 km.

Med venlig hilsen

Niels

Hej

Står du på bremserne hele tiden :-), jeg har ALDRIG hørt om nogen der skal
have skiftet bremseklodser så mange gange.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark http://members.tripod.com/FORD_DK

Njaeeeeee nu har vi kørt Citron siden 1981 og vi skifter
tivertilfald ikke så tit.
Et par gange om året fizer vi sydpå til en afslappende
velfortjent ferie, og det går dæleme stærkt på div. europæiske
motorveje og derfor mange opbremsninger( for ikke at havne i
røven på en tysker).

I 1996 købte vi en ZX,er og den kørte vi i indtil april 1999,
dvs. ca.110000 km _uden_ skift af bremser......

Nu vil det så vise sig om den Xantia vi har byttet til også kan
"bremse" så længe.....

God weekend

Henning L. Andersen
Jeg har en zx`er fra 93. Er der nogle der kender en side for folk med zxere? Evt. med styling og ideer omkring denne bil ? Ved godt det ikke er den fedeste slæde i pitten - men det er altid sjovt at modificere det ydre/indre osv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis