Hejsa!
Jeg har nu kørt ZX det sidste års tid, 2 forskellige modeller nu (en 1,4 og
en 2,0) og jeg har kun været positivt overrasket.
Den har dog nogle skavanker, og det er især på bagbroophængene. De er
sårbare, så med mindre de er blevet udskiftet på en brugt ZX'er, så er de
med garanti ikke på toppen mere (læs: ødelagte)! De holder gerne et par år,
måske 4-5 hvis du er heldig. Det koster en 3000,- at få skiftet på
uautoriseret "Citroën"-værksted. Håndbremsen siges at være skrøbelig, det
har jeg dog ikke været ude for. Andre har jeg hørt fra at de har haft
problemer med trækakslerne. Jeg har primært hørt det kun gjaldt for 1,8, men
hører nu at det også kan gælde 1,4.
Ellers en meget lækker bil i mine øjne. Alt det der med franske biler og el
hører slet ikke hjemme her. En ZX'er bør slet ikke komme under det blakkede
omdømme som de gamle Citroën-modeller ellers har. Mange vil endda sige at
den slet ikke er Citroënsk nok, da den ikke har alle de skavanker. Det synes
jeg nu kun er godt.
Rust skal du ikke være bange for, men tjek lige det med bagbroophængene og
akslerne.
Det eneste jeg ved om de forskellige modeller er at i 1995 blev der lanceret
en specialmodel med alt i udstyr og lakerede kofanger, tågelygter, alt i el
m.m. Den hed Tonic, og kom i en 1,4i liters udgave. En meget lækker bil i
flot udseende. De andre modeller kan jeg ikke lige huske forskellen på, men
de ved den lokale Citroën forhandler.
God jagt!
Skriv endelig til mig hvis du skal bruge mere info om ZX eller fif og tips
til en evt. kommende ZX'er!
M.v.h.
Martin Lind Johansen
Citroën ZX Volcane 2,0i
Kolding
mailto:
[email protected]