Rose beskæring

Jeg har en rose, som ikke er vedligeholdt i en del år. Stammen er ca. 1,5 m lang.

Den har lavet 3 pæne roser i år, men de ser meget fjollede ud, fordi de starter en m. over jorden.... se også foto.

Kan den mon tåle, at jeg beskærer den til 20 cm over jorden? (Det har jeg læst mig til at man skal ) Men så er der jo kun en 20 cm stilk tilbage...

Hvornår skal den beskæres - efterår eller forår?

På forhånd tak,

Karin7
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den kan godt tåle beskæring med den alder, og dit billede antyder også, at du vil få en tættere og mere harmonisk rose. Beskæring anbefales almindeligvis om foråret efter frost. For at få noget mere grokraft i planten kan du til efteråret grave en rende rundt om planten i et par spadestik dybde og give den noget rosenjord så den har noget god jord at etablere sig i over vinteren.
Hvis den står så tæt på et stort træ som dit billede antyder taler det for, at den ret ofte skal have lidt ekstra næring for at holdes i god vækst.
Det bør kunne nåes....altså en beskæring.
Sidste gang gødning gives senest 1. august, for at nye skud kan nå og modne inden vinteren.
Roser der plantes om efteråret, er også skåret ned.
Ergo kan du også skære din rose ned nu - skær et skråt snit over udadvendte knopper - sørg for ekstra vand - der ser mega tørt ud.

Sniffer  

Hej Sniffer,

hvis jeg forstår dig ret, mener du, at jeg skal beskære den allerede nu?

Ja, der er meget tørt, hvilken slags gødning skal jeg give den? Har læst om hestepærer, men ved ikke lige hvor jeg skal få fat i det.... er der andet gødning, man kan bruge? Lars ON skriver om rosenjord...

Du beskærer den lige nu..og naturgødning er selvfølgelig bedst, men en universal helårsgødning kan også bruges - altid bedre end ingenting.
½ snapseglas gødning til en rose i den størrelse.

Aldrig gødning efter 1. august.

Der er ligesom en skæringsdato den 1. august - indtil da skyder rosen og kan nå at modne skudene inden vinteren, som ellers vil svide svage umodne skud væk.
Efter 1-8 skyder rosen stadigvæk, men du kan ikke være sikker på modning af nye skud.
Senere - f.eks. i oktober - der vil rosen ikke skyde nyt før foråret.
En roser skyder altid på det øverste ved - derfor er din rose temmelig barbenede - du har ikke klippet den ned i foråret.
Alle de nederste øjne sover bare intil du klipper ned til dem - så er de pludselig øverst og vågner til dåd.

Rosenjord har jeg aldrig brugt - en god lerjord er allerbedst og noget kompost er  godt til jordforbedring.
Kompost udlægges i et ca. 2 cm lag og arbejdes lidt ned i jorden.

Sniffer  
tak for rådet - roser er et mysterie for mig, da jeg er have-noob..., men det skal nok komme, jeg lærer noget nyt hele tiden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis