Træbåd på land i syv år

Hejsa

Mig og min svoger har været ude og kigge på en træbåd. Den har stået i en tør hal, i snart 7 år.
Den virker meget frisk i træet.

Hvis vi skraber den fuldstændigt ren, og lakerer den igen, vil der så være en chance for den bliver tæt igen? Den er klinkbygget?

Kan man evt. mætte træet med en olie, inden man lakerer? Eller kan lakken så ikke hænge fast?

Det er en motorbåd på 25 fod, og der medfølger en 2 cyl,. FM motor.

Håber der er nogle der gider svare... :O)

Mvh Lars
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det var mig så kig efter en båd du kan se kan flyde. Bitter erfaring.
Jeg fik en der havde stået 1 år på land. jeg fik den ud fra en strand, ellers havde den ligget på bunden af havnen nu. det tog ca 4 uger før den var nogenlunde tæt. Det var også eg på eg.
Men i dag er den dog fin når den kommer i vandet.

Hej Lars.

Du kan roligt købe den båd, og den skal nok blive tæt hvis der ikke er noget råd i den. Det er en god ide at skrabe al malingen af, så kan du virkelig se om træet har det godt. Du kan mætte træet med lindolie og kan sagtens larkere bagefter.

Den bedste måde er at rense båden for maling invendig og så hælde lindolien ned af siderne indvendigt, du skal fortynde lindolien 25 % Husk at have en pøs stående under spuns hullet hvor den overskydende linolie kan løbe ud i. gentag behandlingen hvert døgn i en uges tid så er du sikker på at træet er gennemvædet med lindolie. Til en båd i denne størelse skal du nok regne med at bruge ca. 20 L. Husk endelig at der ikke må være segativ i lindolien det skal være rå lindolie, det er først de sidste to lag der må være segativ i linolien så den tørre. Regn med en tørre tid på ca. 14 dage under tag.

Det er rigtigt som Brandorff skriver at er den bygget Eg på Eg kan det tage op til en måned inden den er tæt, nu er det altså også sjældent man tager en Egetræs båd på land i mere end en uge.

V.h.  Håndværkeren

Tak for svarene! Dejligt der er nogle der gider hjælpe! :O)

Hvad er det jeg skal fortynde linolien med?

Jeg har ikke så meget forstand på det her, men man er jo nødt til at kaste sig ud i noget engang i mellem for at lære noget. :O)

Der medfølger jo en FM 2cyl motor. Hvad er sådan en motor værd?

Han har forlangt 20000 for båden, men der er jo meget der skal laves? Jeg har sagt at jeg ikke vil give så meget, men har I en pris-ide? :O)

På forhånd tak

Lars

Hej Lars.

Du skal fortynde linolie med mineralsk terpentin.

Det er meget svært at besvare hvad sådan en båd er værd når vi ikke kan se den, og det ville nok være smart om du undersøger mulighederne for reserve dele til den FM Motor (Fåborg Motorfabrik) Rent faktisk skal du hører motoren gå, det kunne jo være en bunke gammeljern han forsøger at sælge dig.

 

V.h.  Håndværkeren

Jeg er nu ikke sikker på at FM motoren er dansk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Jeg har undersøgt motoren, der kan man få alt til. Den kan også godt køre. Jeg har lavet et galleri med båden nu, det hedder træbåd. Måske det vil hjælpe lidt med en vurdering?

Mvh Lars

Hej Lars.

Der er ikke noget at betænke sig på, giv manden de 20 tusinde for det er et sundt skiv du kan få dig der og jeg vil endda sige at det er billigt.

Der er mange timers arbejde i den og det bliver nok ikke i denne sæson du får den i vandet, hvis du vil gøre et forsvarligt stykke arbejde i den. Men sikken et skiv.

V.h.  Håndværkeren

Nu kan selv en træbåd købes for dyrt, og efter min mening skal prisen reduceres til næsten det halve, det er et kæmpearbejde at få den sat i tip-topstand, man må regne med at, alt hvad der er limet, er sprunget. Samtidigt må man regne med at, værdien på den klargjorte båd nok ikke kommer over 30000-35000

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvorfor skulle alt hvad der er limet være sprunget fra; den har stået tørt i et udhus e.l. jeg kunne forstå hvis den havde været udsat for megen fugt og så tørke, fugt igen og tørke.
Hvis Lars køber båd som indvesterings projekt kan jeg se meningen i dine pris anskuelser, men hvorfor gøre kreativ fritid op i kroner og øre.
Prøv også at se på båden som skulle du ud og købe en tilsvarende ny af samme slags. Tror du at du ville kunne købe den for mindre end 300.000,00 Kr. incl motor ?
Hvis Lars vil lægge et pænt stykke arbejde i båden får han en flot båd, det vil tage tid men resultatet bliver også derefter.
Og så syntes jeg det er en rimelig pris at give for båden.
Men hvis Lars bare vil ud at sejle i en fart så er det noget helt andet han skal lede efter, og så vil han nok skulle hoste op med noget mere for at få en tilsvarende båd.

V.h.  Håndværkeren
Nu er det jo et forum med forskellige meninger, og jeg mener at udtale mig med en vis vægt, da den Lynæs Båd jeg købte, havde stået i ca. samme tidsrum i en lade, og der var rigtigt meget at gå i gang med. Et problem var klinkerne, som ragede lidt ud fra bordene og skulle ha' et dask med en mukkert for at, det var muligt at slibe uden at slibe dem også, alle spi'r undervandlinien var tæret væk, og der er lidt arb. med at få dem ud og få nye i. Er man forelsket i skuden, ja så vil man vel tage udfordringen op, vil man bare ud at sejle,så vil jeg fraråde. Alene slibning, lakering og mellemslibning af alt det træ 10-12 gange er lidt af et job. Selv gik jeg træt at par gange, tog en pause og så igang igen. Jeg vil dog sige, at gider man, får man nok en dejlig båd. Nyprisen kan man roligt se bort fra, den har overhovedet ingen relation til dagsprisen, her gælder reglen " en ting er det værd, man kan sælge den for " og får du tingen, har du budt mest.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også