Fælles indkøb af solceller fra Kina ?

Hej Alle,

Jeg skal have sat nogle ekstra solceller op på huset, og i den anledning ser jeg nu at priserne jo er omkring fordoblet siden sidste år... Det er jo HELT uacceptabelt.
Jeg har derfor tænkt på at importere enten fra USA, Kanada eller Kina.
Grundet den lave dollar kurs er USA&Knanada interessante, men de lave produktionsomkostninger trækker jo lidt i Kina.

Der skal under alle omstændigheder betales told/moms/import/WEEE osv. Men forsendelsen bliver jo nok evt. lidt billigere hvis man samkøber, ligesåvel som jeg vil regne med at man kan få en fornuftigere pris hvis vi indkøber lidt mere end bare de 5-6 paneler jeg selv skal bruge. (men dem køber jeg altså hvad enten der er andre der vil være med her eller ej)

Uden at have regnet det igennem andet end på fingrene, sparer vi min. 35%, nok lidt mere hvis vi kan få en fornuftigere styk-pris.

Fordelen er jo prisen, herudover, så kan vi jo nok også få monteringsmateriel med næsten gratis hvis vi køber i Kina (en besparelse på nogle tusinde kroner også). Ulemperne er:   1) Du bliver selv ansvarlig for evt. klager ved defekter direkte hos leverandør (derfor bestiller jeg normalt 6-8% mere end jeg har brug for når jeg køber fra Kina, men det er nok lidt dyrt i dette tilfælde).    2) Transport bliver jo nok noget med en selvhenter i toldhavnen, eller evt. min baghave, med mindre vi skal have RIGTIGT mange paneler.   3) Vi skal jo lægge en forudbetaling på ca. 30-50% ved indkøb fra Kina, og omkring 70% ved køb i USA/Kanada, og da jeg ikke er millionær, så bestiller jeg ikke noget før jeg selv har fået de penge fra dem der vil være med, så det bliver dyrt at hoppe fra efter bestillingen er lavet (fuld tilfredshed eller pengene er tabt).    4) Det er pt uvist om det bliver 24, 36 eller 48 volts solceller der bestilles, så hvis du har et fast KRAV om at det SKAL være en bestemt type evt. fordi du ikke vil ud og købe en ekstra inverter, så sig lige til, jeg kan dog ikke give nogle garantier hvis der er flere forskellige ønsker.

Så jeg ville bare lige spørge om der skulle være nogen interessse for et fællesindkøb ?
S.U. indenfor de næste 14 dage, da jeg ihvertfald gerne SELV vil have monteret inden vinter, og det tager alligevel min. 3 uger fra bestilling til levering.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mangler ikke solceller, men er alligevel lidt nysgærrig. Hvad bruger du energien fra dine solceller til? Jeg går ud fra at du har el fra elværket i dit hus.
Jeg bruger den ISTEDET for strømmen fra EL værket. Det er sådan at når man producerer mere end man bruger, så må man (gratis, så længe du selv henter strømmen igen) lagre din strøm på det "offentlige" net.
Og da cellerne giver mest når jeg er på arbejde, og så bliver brugt igen om aftenen eks. til ovnen eller PC'en, så sparer man lige omkring 3-4.000 om året på elregningen...
Det tal vil jeg så bare gerne have lidt højere, og de "danske" priser er pt. ca. 6000,- for ET 180wp panel. Mellem venner ca. 33 kr. for en WP, eksl. montering, inverter, beslag, kabler osv. Det er omkring 15 års tilbagebetaling (under forudsætning af at priserne på EL ikke stiger ud over den normale inflation i denne periode (yeah right)). Det kan stadig BETALE sig at købe cellerne, da man normalt har ca. 25-45 års garanti for produktion. Men det bliver en EXCEPTIONEL langsigtet investering til de danske priser, men det bliver ikke billigere hvis jeg ringer over til den kinesiske leverandør og bestiller 6 paneler. Jeg skal jo nok op på omkring 30-40 stykker for at det kan svare sig. Er der ingen interesse, så køber jeg bare et par stykker fra en fabrik i Italien... Det er stadig et par tusinde sparet pr panel, det kunne bare være sjovt hvis der var andre der havde samme tanke, så der kunne spares endnu mere.
Lyder spændende.

Men kan du linke til steder hvor man kan læse mere??

Jeg erikke med på noget større indkøb herog nu, men tanken er meget lokkende.

MVH Njord
http://www.sol1000.dk/indexsol1000.htm

Husk der er regler for hvor meget strøm man må producere.

Jeg ville gerne være med, men har ikke den store kabital til dette endnu...
Hvis det er, så har jeg også et par navne på nogle fabrikker... Da jeg var på belysnings messiei frankfurt var de også med... Har bare ikke haft tid til at kigge på dem endnu...

Måske er jeg med på et meget lille antal...
Altså hvis du vil vide mere om solenergi generelt, så prøv de danke distributører: solenergi.dk og kerychip.dk. Der var vist også et projekt sponseret af energimidt (bor man i deres forsyningsområde kan man købe et anlæg, som de monterer, og det betales af over elregningen, PLUS du får et lille tilskud) der hed sol1000 eller noget i den dur. Det er let at finde.

Der er pt IKKE tilskud til montering af celler, og der er også lange udsigter til at det kommer.

mht produktion, så må du "kvit og frit" så at sige, producere al den energi du SELV kan bruge, og du må som sagt lagre den på din forsyningsleverandørs net. Producerer du MERE end du selv kan bruge, så skal du beskattes af din produktion og have en masse besvær (ideelt set så bruger du bare EN KWh mere end du producerer, så er det ok, men det er et tal der er LIDT svært at ramme). MEN opdager du at du har en "overproduktion", så kan du eks. skrue ned for fyret og montere en varmepumpe, den kører på strøm. HVIS man vælger at lave en "total" produktion der dækker (næsten) hele ens behov, så skal man naturligvis huske at investere i en controller der kan fortælle dig hvor meget stræm der går hhv den ene og den anden vej så du ikke kommer over den magiske grænse (så skal du enten slukke for produktionen eller bruge lidt ekstra den sidste måned af året).

En solcelle producerer ikke så meget strøm igen. Men serieforbinder man en masse (som eks. i et panel) så kan man få (afhængig af panelets størrelse) op til ca 60 volt (ved op til ca. 5 ampere), hvilket betyder at man kan producerer ca. 100-300 WP (1 WP modsvarer ca 1KWh pr år ved normale solforhold på en fast monteret celle/panel, denne ydelse kan øges ved eks. at bevæge panelerne med solen, hvis der er mange soltimer osv.) pr panel man køber.

Panelerne skal så forbindes til invertere (via min 4# kabel pga de mange ampere) der konverterer strømmen til de 240v man bruger i huset (med mindre man vil lave et seperat 12v system), og man kan evt. tilføje et batteri eller to til lagring eller til et evt. 12v system i huset (eg: lys, spots, køleskab, tv, radio ol.). Fra inverteren sender man strømmen via en speciel måler som din elektrikker bestiller hos din el leverandør, direkte på nettet. Det er er vist nok (reglerne er lige blevet lavet om, IGEN) ikke et KRAV at man monterer en controller der kigger efter din(e) inverter(e), men det er en god ide at have en, også selvom du har overspændingsbeskyttelse på dine invertere. Du kan så sidenhen montere en seperat måleenhed der kan holde styr på hvor meget strøm du producerer (kan også ses på din nye måler, men de fleste controllere understøtter en fjernbetjent enhed, som man IKKE behøver at gå ud/ned/hen til sin måler for at aflæse)

I danmark skal man regne med ca. 1000 "gode" solskinstimer til dine paneler (du kan opnå lidt flere timer hvis du drejer dine paneler med solen, eller hvis du benytter amorphe paneler der fungerer bedre i overskyet vejr), hvorfor en WP som sagt ofte kan koveretes direkte til 1 KWh/år. Sidder dine paneler IKKE i ca. 40 graders vinkel direkte mod syd, så giver de STADIG energi, bare ikke helt lige så meget som hvis de var optimalt placeret (men ind i mellem så skal estetikken også have lov til at råde). Lægger man dog sine paneler nord eller østvendt, bør man dog overveje andre muligheder, da et traditionelt monokrystalinsk panel ikke får så mange solskinstimer i disse retninger. Amorphe paneler der dog producerer en DEL mindre strøm pr kvm kan evt. benyttes istedet, da de ikke er afhængige af at protonerne fra solen rammer panelerne.

Såfremt der sidder nogen med en lille kemikker i maven, så har jeg en "opskrift" på hjemmelavede solceller, men dog ikke med samme virkningsgrad som de professionelle (op til 17% for et "billigt" monokrystalinsk panel). Den kræver dog at du er i besiddelse af en silketrykmaskine, eller har lyst til at bygge en sådan. Kobberceller er kun til demonstrationsbrug for skoleklasser, ikke til hverken hjemmebrug eller noget nær prof. brug, men jo, jeg kan nok godt skrabe en opskrift sammen på en kobbersolcelle, hvis det skulle være til nogen nytte.

Skulle der være nogen der ligger inde med nogle gode priser fra Kina, så lytter jeg gerne, men dog kun til priser på UNDER 2.75€ pr WP (FOB) for et 16% panel (mono eller poly krystalinsk, da priserne på amorphe celler er helt nede på under 2€ pr WP).
Annonce
jeg vil gerne købe nogle solceller ca 10 15 stk såfremt prisen er ok. V/H. Bent
Jeg har pt en pris på ca. kr. 4000,- pr stk (150WP) plus levering fra en producent i Tyskland (så ingen ekstra overraskelser i form af moms, import, toldbehandling ol.)
Jeg vil da gerne forespørge på et parti mere.
Hej. Jeg er meget interesseret i at få at vide vorden man fremstiller solceller, så vil du fremsende opskriften vil jeg takke dig mange gange min e-mail er [email protected]
Hvis du skal op i noget der giver lidt produktion, så skal du nok kigge efter US patent 5,538,903 fra 23 juli 1996. Husk dog at da der er tale om en patenteret opfindelse, må du naturligvis ikke udnytte den kommercielt (dvs du må ikke sælge de celler du laver) uden en licens. Du må dog gerne trykke celler til eget eller undervisningsbrug.
Men hvis du bare vil have et par kobber solceller til at lave dine egne havelys, så råb højt og jeg sender en opskrift.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis