Jeg har for et par dage siden startet sådan en 10 hk Sabb motor op i en båd der ikke har været i vandet en 8-10 år.
Motoren er saltvandkølet og saltvandet køler også udstødningsslangen. Først pumpede den fint, så steg temperaturen og vandmængden på afgangssiden blev mindre og mindre.
Pumpemembranet fik selvfølgelig skylden og vandpumpen blev hevet af. Membranet var fint, returklapperne blev rengjort og huset hvor de kører i blev glasblæst indvending. Den giver nu rigeligt med vand, hvad den sikkert også gjorde før.
Min videre fejlfinding med trykluft og div. nåede så frem til at kølekanalen mellem cylinder og topstykke var tilstoppet. En kompressor på 8 bar kunne ikke blæse hul på slammet eller rustflagerne. På eksplosionstegninger kan man se at der sidder et lille overgangsrør mellem cylinder og topstykke som bestemmer vandmængden til topstykket.
Jeg hældte cola i motoren og dagen efter blev der blæst igen og så kom der sørme lidt gennemgang. Slagger blev suget op med et stykke slange sat til støvsugeren.
Nu hvor der er igen er kommet hul er det jo muligt at køre med motoren, og jeg tænkte om der så fantes et eller andet syreprodukt der ville være effektivt ved en temperatur på 50-60 grader. Det skal virkelig nærmest kunne æde rustslagge og slam så det bare kan skyldes ud efterfølgende.
Desuden går overvejelserne på ombygning til ferskvandkøling. I det tilfælde skal motoren virkelig være så ren som muligt indvendigt.
I bådbladene ser jeg ikke direkte varmevekslere til formålet. Kun oliekølere, men kan de ikke også bruges til ferskvandskølesystemet? Den er vel ligeglad med om det er olie eller kølevæske den får gennem sig?
På forhånd tak.