Indvending "afsyring" af Sabb type G

Jeg har for et par dage siden startet sådan en 10 hk Sabb motor op i en båd der ikke har været i vandet en 8-10 år.
Motoren er saltvandkølet og saltvandet køler også udstødningsslangen. Først pumpede den fint, så steg temperaturen og vandmængden på afgangssiden blev mindre og mindre.
Pumpemembranet fik selvfølgelig skylden og vandpumpen blev hevet af. Membranet var fint, returklapperne blev rengjort og huset hvor de kører i blev glasblæst indvending. Den giver nu rigeligt med vand, hvad den sikkert også gjorde før.

Min videre fejlfinding med trykluft og div. nåede så frem til at kølekanalen mellem cylinder og topstykke var tilstoppet. En kompressor på 8 bar kunne ikke blæse hul på slammet eller rustflagerne. På eksplosionstegninger kan man se at der sidder et lille overgangsrør mellem cylinder og topstykke som bestemmer vandmængden til topstykket.

Jeg hældte cola i motoren og dagen efter blev der blæst igen og så kom der sørme lidt gennemgang. Slagger blev suget op med et stykke slange sat til støvsugeren.

Nu hvor der er igen er kommet hul er det jo muligt at køre med motoren, og jeg tænkte om der så fantes et eller andet syreprodukt der ville være effektivt ved en temperatur på 50-60 grader. Det skal virkelig nærmest kunne æde rustslagge og slam så det bare kan skyldes ud efterfølgende.

Desuden går overvejelserne på ombygning til ferskvandkøling. I det tilfælde skal motoren virkelig være så ren som muligt indvendigt.
I bådbladene ser jeg ikke direkte varmevekslere til formålet. Kun oliekølere, men kan de ikke også bruges til ferskvandskølesystemet? Den er vel ligeglad med om det er olie eller kølevæske den får gennem sig?

På forhånd tak.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bla. a. trælaster har en rustopløser fra Borup kemi , så hvis du laver et åbent kredsløb med f.eks. en stor spand, kan du jo lade motoren køre rundt med det et stykke tid. Husk et filter på sugeslangen. Saltvandskøling er normalt ok på din motor, det er de unormale omstændigheder, der har skabt problemet.  Det er altid klogt at skylle motoren igennem med en kølervæskeblanding , når den skal på land  .

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg vil prøve Rustopløseren fra borup her i eftermiddag, selvfølgelig i eget kredsløb. Jeg har til formålet lavet et filter af et rør med en strømpe trukket uden over og så stripset den fast så det forbliver stramt.
Haveslangen kommer på til udstødningsslangekøling, så skulle det hvis være det.

Den drejebænk "SR80" du har på din bådside, ved du hvem der har lavet den? Jeg har haft akkurat samme drejebænk i nogle år, men har aldrig kunne finde ud af hvem der har lavet dem. Min var godt nok også uden tilspænding, men havde tilgengæld frekvensomformer på. Solgt nu, til fordel for en større.
du søger bare på SR80. Den er dansk, men nogle af delene er vist indkøbt. Der er også frekvensomformer på min. Havde en kineserbænk før, men emnerne blev ikke rigtigt runde, så ud med den. Lad os høre om afrustningsprocessen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg fik som sagt hul igennem motoren, og kørte derefter borups rustopløser igennem den. I forhold 1:2 så det var rimelig koncentreret og en liter koster jo alligevel 60 kr. Motoren stod og kørte samme blanding igennem indtil indtil temperaturen på motoren var på 80-90 grader.  
På filteret kunne man derefter se at det havde taget nogle finere rustflager med ud. Men vandet blev ikke særligt beskidt. Motoren fik nu lov at stå 4 timer hvorefter den blev kørt op i temperatur igen, med nyt filter i spanden. Til sidst kørte jeg ren vand igennem i rigelig mængde. 
Noget har processen taget med ud, men det måtte sådan set gerne have været stærkere endnu så den virkelig kunne blive renset i bund indvending. Nu må jeg se om den køler til næste sæson når den skal i vandet.  

Det er mange års røddenskab der sidder inde i motoren, for den er fra 71.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis