Et Tycho Brahe år for sejlere...

Hej.

Er det et generelt møg-år for sejlere? Det virker som om at næsten alle, vi har mødt på vores lille ferie, har haft ekstra mange problemer i år:

* Udover vores eget motorhavari gik vores bænk ved styrepulten næsten i opløsning p.g.a. fugt og nogle barske ture.

* En stor tysker i Guldborg måtte tilkalde en Catarpillar-tekniker fra Ålborg, inden de kunne komme videre.

* I Rødvig fik en tysk sejlbåd revet rælingen i stykker ved klydsene af en for stor båd, der lå udenpå.

Samme sted kom en svensk sejlbåd ind (igen) efter at motoren havde sagt fæle lyde kort efter afgang.

* Motorbåden, der brændte udenfor Rødvig.

* Og da vi kom hjem, fortalte havnemesterassistenten, at de havde ligget over adskillige dage med møg i brændstoffiltrene.

Har I oplevet flere problemer end normalt i år?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja måske !

Min kolega falst i vandet, da han var ved at gøre klar til sommerferie. Med bærbar og det hele ! . Slog sid gevaldigt -og den bærbare -kaput !

Et antal 1000 kr sedler fattigere -og noget blå på dele af krobben kom han af sted 4 dage forsinket Tirsdag morgen

Øh ! her til morgen kører jeg lige ned til ham. Han er blind som en mus -i aftes tabte han sisne briller i havnen !

Vi får nok en god snak om Fedtmule-gen og den slags ! :-)



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
ja min blev total skadet efter et tyveri.
Så jeg skal ud og finde ny båd. surt.

Tja... vi startede med, at sønnike (4 år) fik skoldkopper, men afsted kom vi dog, kun lidt forsinket, fra kastrup til helsingør. Så fra helsingør mod oprindeligt lynæs.

- 10 sm derfra, begyndte motoren, at skyde romerlys, kun lyden, intet synligt. Så ned i fart og støjen stoppet, derefter kom og gik den med stigende hyppighed.

Så vi haltede ind i hundested og kastede os ind på 3. bådplads vi mødte, heldigvis ledig og med hjælpsom nabo.

Båden er en stor motorbåd 35 fod med Z-drev. 1 af 2 kadanled mellem motor og aksel havde sat sig fast. Støjen var fra det stort kugleleje, i skroget, der blev malet til mel.
Så vi fik 10 dage i hundested og omegn, med båd på land og tilhørende indbrud i den (de stjal ½l sprut, så det er jo også til grin).

Endelig kom vi derfra og kunne så lige nå at slutte turen, med langsom hjem sejlads over den sveske kyst.
På 1.dag der, blev gemalen så syg og på 3. dag gik vi direkte hjem.
Og nu har han så skoldkopperne.

Så jeg er enig i Tycho Brahe året, men måske ikke kun for sejlere.....

Mvh Lil_70

Naaaah, der er vist også et par forlystelsesparker, der kigger dybt i pengepungen i år.
 
Men æv og øv for en oplevelse, I har haft.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Ann og jeg købte en Maxi 77 hos bådkommisæren i Nyborg. Han tog den gamle Flirt i bytte og vi var glade.
Forrige fredag ville vi så sejle den "nye" skude hjem.
Vi tankede vand til kaffen, benzin til den kun 3 år gamle Mariner 9.9 hk 4-takt og en ordenlig skudefuld sukker i form af kager og slik.. Klokken var 16:30 og med lidt held ville vi være hjemme i Vindeby havn inden det blev helt mørkt.
Alt var tjekket efter bedste evne og humøret var til at vi måtte gå for motor og så ellers tjekke sejl efterhånden som de skulle bruges. Benzin var der nok af.
Jeg startede motoren og suk... der var ingen kontrolstråle... og sælger havde sejlet båden rundt i havnen for at lige få den på land så vi kunne se at alt var som det skulle være.
Jeg ringede med det samme til sælgeren og samtidig med at vi igen læste i manualen til motoren, jo den var god nok - der skulle være kontrolstråle.
Sælgeren kom dog med en lang forklaring om termostaten lige skulle lukke op og hvis der var kontrolstråle når vi gav gas så var alt i den fineste orden...
Jeg fortalte at jeg ikke var meget for at sejle med en motor der måske blev for varm, men fik så at vide at der var jo garanti på så vi kunne trygt sejle hjem den fejlede ikke noget.
Så af sted det gik.
Der er langt ud af Nyborg havn og vi gik kun for motor... Man alt spillede som det skulle.
Ude for havnen hev vi storsejlet og slukkede motoren.
Men der var lige for lidt vind til storsejlet alene og vi begyndte at sætte forsejl. Mens det stod på startede jeg motoren igen.. og den spillede i ca. 1 min på ½ gas og så var den død.
Jeg må indrømme at jeg fik lidt adrenalin i blodet der. Men vinden var heldigvis agter for tværs ind i havnen igen.
Vinden lagde sig, så pustede den lidt igen og alt imens kunne jeg se vi drev sidelæns ind i molen med den korte køl der er på.
Så med anker klar til at blive sat, sejlede vi tilbage og lavede den meste perfekte landing man kan forestille sig i en Maxi 77.
Lørdag kom der en mekaniker og så på den.. Jo der var ikke kølevand nok Men den kunne først blive lavet mandag.
Det viste sig at den forrige mekaniker havde glemt en pakning lige over imprellerhuset. Og sådan en sjover skulle hjem fra Belgien.
Men han lavede selv en pakning og vi fik motoren igen og sejlede med kontrolstråle hjem mandag aften og landede i Vindeby halv elleve i mørke. Alt gik som det skulle og vi sejlede turen med sejl til Valdemarslot og motor resten af vejen.
I den weekend vi ikke kunne sejle tjekkede vi alt. Bl.a. var storsejlet ikke fastgjort til bommen. Alt ledningsnet blev tjekket og alle plusledninger blev lavet røde og minus sorte..

Båden var nu skrubbet og vasket og vokset.. og torsdag tog vi af sted på ferie.
Vi lagde ud med en kort tur til Skarø.. Der blev vi i 2 dage. Ann, Stine, Mik, papagøjen Pusser og mig.
Fredag lå vi med siden til bolværket og først kom Bubber i sin Luffe og så kom der en af hans venner i en stor 38,4 fod - 7,5 tons tunge båd. Vinden stod på tværs af havnen og var 13 m/sek i stødene.
Den store både ville så ind foran os og ville lægge til mod vinden. Det tog ham ca. 30 sekunder at brænde sine 2 trustere af og den ville så ikke flytte sig sidelæns mere, med mindre den blev trukket ind.
Først prøvede vi 3 mand, men det var umuligt og vi kunne ikke få ham til at smide fortøjninger om hans spil så han selv kunne hive sig ind.
I alt det halløj smed Bubber fortøjningen runde om Anns tommetot og runde om en pæl... og så tog det store skib ellers fat.. Så der var blod, hudafskrabning og en voldsom forstuning.
Det endte med at vi stod 7 mand for at hive det skib mod vinden og ind til boldværket..
Og så kom den på plads, med spring og hvad ved jeg.  

Søndag får Stine feber og ondt i halsen.. Så vi beslutter at sejle Stine, Mik og Pusser (som ikke kunne sove til alle de nye lyde) hjem til Svendborg - der var jo kun 1 times sejlads for motor i strid modvind.
Jeg starter motoren og gps'en samtidig.. og så kaster vi fortøjninger og stævner ud af havnen. På kollisionskurs med færgen sætter vi storsejl og drejer væk fra færgen.. Ingen drama - endnu - men så stopper motoren. ??? Det første jeg kikker efter er tang i vandindtag, men der er inget. Så pumper jeg benzin på bolden og prøver at starte den igen... Men suk ikke en eneste prut eller put.. Vi kan jo ikke sejle direkte mod vinden og har havnen bag os og tangen på Skarø til bagbord og færgen til styrbord. Lynhurtigt kom genua 2 op og vi pinte den så mod vinden og kom da også på ret kurs.
Så nu skulle vi krysdse i 10 til 12 m/sek gennem Svendborg sund - i en båd vi ikke kender ordenligt endnu - ud og ind mellem færger og andre både... Midt i det hele gad ekkoloddet ikke mere.. Det smutter ved 20 meter og kommmer først igen ved 13 meter hvis vi lige slukker det først... ??? og tænder igen.
Vi kom hjem på kryds på 2 timer og var lykkelige for at vi ventede med at sejle til strømme var med os så vi kunne "gå 30 grader til vinden" og kom nemt under broen.
Vi sejlede så over i Svendborg havn og hev forsejl ned og lænsede så for storsejl alene over mod Vindeby havn og lige før havneindløbet startede vi motoren som intet var hændt og sejlede lige så fint ind på vores plads.
Bådkommisæren fik så Gnisten i Svendborg til at hente motoren og give den en original pakning der lige skulle hjem fra Belgien. Idag har vi så sejlet i knap 3 timer, kun for motor.. men det varer sikkert længe for vi rigtigt tør stole på den maskine igen.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Andy.

Hvis du ikke tør stole på din motor så ud med den og på med en ny.

På den anden side er det da en sejlbåd du har, så hvorfor bekymre sig så meget om den motor. Se at få lært at sejle for sejl ud og ind af havnene. Og hav så altid "bremsen" klar ved en agter klamp.

 

V.h.  Håndværkeren

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også