Blød bue i tegltag til stor stald dør

Hej alle

Jeg har planer om at lave en stor stald dør i stalden, hvor vores heste er. Da der ikke er så højt til loftet ville jeg lave en blød bue i kanten af taget så højden på døren kan blive det højere.

Er der nogen der kender en god vejledning eller har erfaring med dette?

Mvh

Kim
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at lave det i zink , det plejer at være sådan jeg ser det , altså en bue op og faldset zink som tag der og ind under tegltaget som man skære til. Dette laves først med et træskellet som derefter beklædes med vindpap og derefter med zink, men det er nok et arbejde for en blikkenslager
Hej Kimolsen
Ja, alt kan vel lade sig gøre. Men det der, vil højst sansynligt trække ejendommen ned i pris. Hvis jeg var dig ville jeg lave en lille kvist . Prøv lige at lad en tømrer kikke på det. 
  Men nu jeg tænker efter har jeg da godnok på tønderegnen, set kvist vinduer hvor teglen er løftet op i en bue midt på taget. Så måske kan det godt laves pænt alligevel. 
Med venlig hilsen
666
Ned i pris? Jeg har da set det før på andre ældre gårde. Dog ikke lige nogen jeg kan komme i tanke om her og nu, så jeg kan se hvordan det er gjort. Men ellers kan det da se meget pænt ud.

Jeg tænker mere på hvordan teglene er fastgjort mht den længere vandring der er i buen end længere oppe på taget, hvor der er fladt. Dvs efter hvad jeg kan forstå skal teglene kunne gi' sig en smule i siden eller man skal bruge halve tegl.

Zink vil vi ikke bruge, da det ikke bliver brugt andre steder på gården, men takker for forslaget.
 
De kviste der ellers bliver lavet på gården er rytterkviste.
Skrevet af KimOlsen den 23-07-2008 22:40
Ned i pris? Jeg har da set det før på andre ældre gårde. Dog ikke lige nogen jeg kan komme i tanke om her og nu, så jeg kan se hvordan det er gjort. Men ellers kan det da se meget pænt ud.

Jeg tænker mere på hvordan teglene er fastgjort mht den længere vandring der er i buen end længere oppe på taget, hvor der er fladt. Dvs efter hvad jeg kan forstå skal teglene kunne gi' sig en smule i siden eller man skal bruge halve tegl.

Zink vil vi ikke bruge, da det ikke bliver brugt andre steder på gården, men takker for forslaget.
 
De kviste der ellers bliver lavet på gården er rytterkviste.
Der skal du lave kiler og lægge på spærrene måske fordelt over 4 stk. Sådan at buen udføres på spærret, måske halvanden meter oppe.
medvenlig hilsen 666

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis