Tjah, så er det ikke nemt at sige, det kræver næsten at man prøver sig frem.
Jeg plejer at gøre det at jeg gasser den op på så mange omdrejninger det kan
lade sig gøre uden at den spinner når man lægger afsted (ca. 4000 i min
bil), og så "popper" koblingen.
>Skal man gasse den godt op, og derefter slippe koblingen med en ryk
Dette gør næsten altid (i hvert fald i forhjulstrukne biler) at hjulene
spinner, dvs. de mister vejgreb og bilen kan sæføli ikke sætte ordentligt
afsted før hjulene får fat igen.
>Eller sætte den i gear, og derefter fyre til den?
Sådan som jeg forstår ovenstående, mener du sætte den i gear, slippe
koblingen, og træde speederen i bund og accellere fra ca. 1000 o/m op. -
Dette er ikke specielt virksomt da motoren så først skal til at kæmpe sig op
igennem de første tusinder omdrejninger før den rigtig tager ved (forudsat
at det er en alm. 4cyl benzin motor der jo som regel har kræfterne i toppen
af omdrejningsskalaen). Det tager ALT for lang tid :-)
Ved at gøre det på "min" måde får man det bedste fra begge verdener, nemlig
godt vejgreb fra dækkene (forudsat at de ellers er noget bevendt :-) ) samt
et rimeligt kraftoverskud fra motoren til at fyre den af.
Du skal desuden huske at lære at skifte gear hurtigt, da man kan tabe MEGET
tid på at sidde og fumle med gearstangen :-)
PS: Hvis du ikke vil prøve med din egen bil (og ikke kan låne en andens),
kan du jo prøve med et tilfældigt bilspil på computeren (min personlige
favorit er Need for Speed), hvor man sagtens kan få afprøvet teorien...
---
René
AKA Tha Eurythmic King Of Nowhere
http://come.to/jodiefoster (back offline :-( )
http://listen.to/mcdjj