udskiftning af afløbskål

Hejsa,
har tidligere nævnt spurgt vedrørende renovation af en gammel støbejernsafløbsskål.
Den sidder i en etage adskillelse (betondæk) og og hullet ender ud i et kælderrum hvor der er allerede er afløbstilslutninge, gulvet er terrazzo.

Overvejer at skifte skålen helt ud, men vil godt høre fremgangsmåden

Så vidt jeg kan se må det vel handle om at finde en afløbsskål der ca passer i dimensionerne med den gamle, banke den gamle ud med hammer og mejsel. smide den nye i støbe omkring den med noget beton. give den en vandlås på og tilslutte den til de eksisterende afløb.

Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på, mht matrialevalg eller lign ?

på forhånd tak
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ville meget gerne hjælpe dig , men syntes det er svært at svare på , lige hvad du skal bruge og gøre når man ikke selv har set det med egne øjne , det største problem er at det SKAL være tæt omkring skålen så vandet ikke trænger ned ved sidan af og ødelægger et aller andet i gulvet .
Skrevet af sluppermand den 23-07-2008 20:13
jamen det må man jo ikke selv og med alle de folk som er så regel troende herinde kan man jo kun henvise til din lokale kloak mester.

Kan det virkeligt passe ? jeg mener der er ikke så meget som en skjult samling eller noget, hvis jeg skulle smide en ny skål i vil udløbet på skålen stikke ud af loftet på et kælderrum, indefor en halv meter er så punktet hvor afløbet fra brusenichen er koblet på en faldstamme (her skulle den ny skål så også tilkobles). det hele er ude i det fri, og hvis der er noget der er utæt ville jeg jo med det samme kunne se det, etageadskildelsen er armeret tegl / beton (ingen træ eller noget)

Er det iøvrigt ikke kun de orange rør der er kloarkmester arbejde ? og grå rør der er vvs ? eller er det noget vrøvl ? anyhows faldstammen er orange alt det andet er gråt....
det ville være meget nemmere hvis du tar et billede af det og ligger herind,
Det kan være der er en skjult samling i gulvet,  hvis det er tilfældet er den 99% samlet med bly som du forsigtigt borer væk og så er skålen til at fjerne men du skal stadig lave den nye samling synligt, du tar bare den gamle skål og laver en tegning over hvordan det skal være så kan du få stumperne hos din lokale vvs.

kan forestille mig du skal bruge nogle samlemuffer og noget af det røde støbejerns faldstamme til at lave samlingen med.  og så sæt et nyt blücher afløb  det er meget nemmere
Du må gerne lave det hele selv. Kloakmesteren skal "kun" tilkaldes hvis der skal laves en tilslutning til den offentlige kloak (dvs. hvis der skal tinglyses noget).
Ellers er fremgangsmåden meget simpel når du alligevel har adgang til rummet nedenunder.
Jeg har personligt valgt at lægge en vådrumsmembran omkring min afløbsskal (og generelt over hele gulvet), da jeg var igang, men hvis du har terazzo, så er det jo et lidt større arbejde. Du SKAL dog være sikker på at der ikke trænger vand igennem, jvf. hvad sluppermand siger.
Annonce
Twist, se det kan jeg li at høre ;), mht til vådrumsmembran så bliver det ikke i denne omgang, badeværelset er generelt ret slidt efter planen bliver det totalrenoveret indefor de næste 3-5 år.
Hej Twist

Det er noget vrøvl du skriver

Der skal en autoriseret vvs-installatør til (inde i bygning) uanset om det er tilsluttet offentligt eller med egen kloakanlæg.

Hvis man laver det selv skal man oplyse det i tilstandsrapporten ved evt handel og så er den bygningssagkyndige nødt til at give det karakteren UN for at få det kontrolleret af en autoriseret.

Ligeledes kan bygningsforsikringen afvise skader som skyldes fejlkonstruktioner.

Så hvis der skal soves roligt om natten så er det klogest at overholde reglerne
Altså Orla... Nu tror jeg at DU vrøvler... Manden spørger jo til en UDSKIFTNING ikke en oprettelse. Som sagt er det kun når noget skal TINGLYSES (dvs. nybyg) at aut. kloakmester skal bruges. Den eksisterende afløbsskål ER jo allerede tinglyst (regner jeg da med, ellers så har Orla ret), så at udskifte den er dermed ikke en opgave der skal varetages af en kloakmester. Det er MULIGT at nogle kommuner har andre regler, men de tre jeg har haft med at gøre (på sjælland) har alle haft samme regler, gulvafløb med afløb til kloaken skal tinglyses og fremgå af de byggetekniske tegninger der er tilgængelige hos teknisk forvaltning i kommunen hvor huset er opført. Om afløbsskålen så bliver skiftet er de forsvindende ligeglade med, bare den ikke bliver flyttet eller der bliver lavet nye.
Snak evt. med din loakle kloakmester hvis du er i tvivl... Det er jeg ikke. Jeg har nemlig selv lige fået udskiftet hele mit VVS og kloak på huset, og Kloakmesteren var uendeligt ligeglad med at jeg gik og skiftede afløbsskåle, og for så vidt også med at jeg fik tilsluttet et ekstra afløb til nogle af afløbsskålene (til badekar, grovvask, vaskemaskine osv.), bare han fik lov til at tinglyse det nye gulvafløb jeg skulle have installeret ved samme lejlighed (jeg havde nemlig også overtaget et hus med et ulovligt (ej tinglyst) afløb).
Altså Twist.....

Det er fuldstændig ligegyldigt hvad der er tinglyst o.l. det er autorisationsloven der er gældende, og den kan hverken husejer, kommune eller andre tilsidesætte.

Jeg har forøvrigt aldrig hørt om at afløb skal tinglyses, men hører da gerne nærmere om det, da jeg da så kan få opdateret min viden.

Det er forøvrigt heller ikke en kloakmester der har med de ting at gøre, for når man har bevæget sig op over kældergulv eller terrændæk, så er det en aut. vvs-installatør der har området!

Mvh

Tidligere aut. kloakmester
Orla Nautrup



Tja, hos mig der tegende kloakmesteren altså bare de nye afløb og vandlåse (og vist nok også højtvandslukket) ind på en byggetegning og fik den sendt til Kommunen. Alt hvad der var af eksisterende rørte ham ikke det fjerneste, heller ikke selv om det blev udskiftet, og der blev tilsluttet yderligere afløb fra diverse til skålen(e). Ved en direkte forespørgsel fik jeg svaret at det ikke var noget problem hvis jeg lavede tingene selv, og at jeg bare skulle ringe et par dage i forejen hvis jeg havde brug for noget VVS arbejde (firmaet leverede både VVS og kloak services) til de ting jeg ikke kunne finde ud af. På det tidspunkt havde jeg gravet hele min kælder op, fjernet et gammelt afløb, installeret to nye gulvafløb, tre afløb til diverse tilsluttet skålene, udskiftning af toilet med tilslutning, og jeg havde flyttet faldstammen fra etagen ovenover, og monteret diverse rør (til rør-i-rør) i de støbte gulve, og gjort klar til at fræse ind i væggene til sjulte vandinstallationer (i VA dåser). Den eneste grund til at kloakmesteren overhovedet blev tilkaldt var fordi den nye installation skulle tinglyses (!)
Før den tid (sidste år) havde jeg en ANDEN VVS'er som varetog tilsutning af vand og afløb i en andet badeværelse jeg renoverede (omend ikke HELT lige så grundigt). INGEN af de to firmaer har sagt en LYD om at der skal aut. til at lave de ting. Tværtimod har de begge været yderst glade for at der har været nogen der har lavet det sure arbejde, så de bare har skullet dukke op og tænde for vandet og skrue toilettet ordentligt fast i gulvet (mere eller mindre). Så hvis professionelle firmaer kan have den holdning, så kan vi andre altså også. Så jeg vil nu nok mene at så længe man ved hvad man laver, så er der ikke noget problem i at skifte en afløbsskål.

Jeg mener altså kun at man som VVS'er skal have aut. for at få lov til at udskifte målere ol. Jeg ved godt det er noget andet med kloak. Der trådte (så vidt jeg ved) nye regler i kraft omkring 1 januar 2006 vedr. autorisationsarbejde (for både el vand og gas), Hvad det helt præcist har af betydning er jeg ikke 100% sikker på, jeg læser jo ikke lovgivningen til dagligt, men jeg ved at det under de nye regler så behøver man ikke længere behøber en autorisation for at erhvervsmæssigt måtte lave det samme arbejde som "privat mand" må udføre på sin egen installation. Dermed kan det være at du har ret i at man (ihvertfald tidligere) skal have en aut. for at måtte lavet arbejdet for ANDRE, men jeg har ikke hørt om at man ikke selv måtte udføre VVS arbejde i sit eget hjem. Det er der da tusinde af mennesker der gør dagligt. Som jeg er blevet "opfostret" af min familie med LDS instrukser, så må du selv lave arbejde mellem stophanen og vandlåsen. Før stophanen og efter vandlåsen er det hhv. VVS eller kloak der skal lave arbejdet. Hvorvidt denne regel fortsat er "gyldig", det ved jeg ikke, men efter et år her på forum er du den første der siger det modsatte.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis