udskiftning af afløbskål

Hejsa,
har tidligere nævnt spurgt vedrørende renovation af en gammel støbejernsafløbsskål.
Den sidder i en etage adskillelse (betondæk) og og hullet ender ud i et kælderrum hvor der er allerede er afløbstilslutninge, gulvet er terrazzo.

Overvejer at skifte skålen helt ud, men vil godt høre fremgangsmåden

Så vidt jeg kan se må det vel handle om at finde en afløbsskål der ca passer i dimensionerne med den gamle, banke den gamle ud med hammer og mejsel. smide den nye i støbe omkring den med noget beton. give den en vandlås på og tilslutte den til de eksisterende afløb.

Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på, mht matrialevalg eller lign ?

på forhånd tak
Hejsa, har tidligere nævnt spurgt vedrørende... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du må gerne selv men dit forsikringsselskab har ret til at sige de ikke vil dække noget hvis der skulle ske en skade. Det skal udføres af AUT vvs installatør det du lige har beskrevet, men der er er mange der er ligeglade og det kan altså koste dig dyrt tænk lige den tanke. Hvis du har fået en byggetillladelse skal AUT skrive under på at han har lavet det stykke arbejde rigtigt som der står han har lavet. Det samme er gældene med hensyn til elarbejde.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

iht min advokat, så skal forskiringsselskabet have en GRUND til at afvise en skade. Iht. de normale forsikringbetingelser, så er "arbejde man selv har udført" ikke en gyldig grund. Det er derimod ukorrekt udført arbejde. Dvs. så længe man laver tingene korrekt, så skal forsikringsselskabet stadig dække. Og som jeg har forstået det, så kan man idag også købe en forskring mod at dumme sig med LDS arbejde.
Jeg har lige forsøgt at finde autorisationsbestemmelsene vedr. kloakarbejde, og i hvad jeg fandt, fremgår det at afløb der føres gennem "etageadskillelser, jord (hermed forståes vel egentligt også et betondæk ?) eller ydervægge" skal udføres af aut. kloakmester. Så hvis nogen vil modsige denne lov, eller har reference til noget nyere, så kom da gerne med noget tekst. Det er jo heller ikke utænkeligt at jeg kigger det helt forkerte sted.
Hej Twist

Hvis det du beskriver er den normale opfattelse her på LDS, er det da ikke for tidligt, at det rigtige bliver pointeret, så der ikke sker en masse fejltagelser i fremtiden.
Alt kloakarbejde under terrændæk og udenfor bygning er aut. kloakmesterarbejde, undtagen bortledning af regnvand på egen grund (altså ingen tilslutning af kloaknettet).

Alt kloakarbejde i bygning over terrændæk er aut. vvs-arbejde (til dels også mindre ledninger til gulafløb o.l.)

Al brugsvand er aut. vvs-arbejde (man må dog som gds arbejde udskifte vandhaner o.l. hvis der er ballofix elller lignende muligheder for at afbryde vandtilførsel umiddelbart før)

En autoriseret vvs/kloak/elinstallatør må ikke godkende arbejder han/hun eller vedkommendes ansatte ikke har udført.

En autoriseret vvs/kloak/elinstallatør skal undersøge om de ting/installationer han/hun udfører arbejder på, opfylder kravene til sådanne, og påpege eventuelle fejl eller evt. nægte at arbejde videre på dem.

Forsikringsbetingelser er meget forskellige fra selskab til selskab og selvfølgelig skal der være en årsag til at afvise en skade, men f. eks. der står et UN i tilstandsrapporten ved GDS arbejde som skulle have været udført af en autoriseret, og der ikke er undersøgt nærmere/kontrolleret, har man et problem i en skadessituation (det er faktisk en situation jeg ser jævnligt).

En del forsikringspolicer dækker ikke ved konstruktionsfejl (jeg har faktisk selv på et tidspunkt fået en vandskade til ca 63.000,- kr afvist, fordi elektrikeren havde glemt at tilslutte den ene af to frostsikringer i et varmegenindvindingssystem).

Det kan god være du mener at det ikke er et problem at skifte en afløbsskål eller lignende, men det bliver det ikke mere lovligt af, og i sidste ende er det juraen der tæller, og når du nu har involveret din advokat kan han/hun jo passende fortælle dig mere om dette.

Jeg vil give Twist ret i det meste, men jeg har nu aldrig hørt om at alle afløb osv. skal tinglyses, det kan godt være at lovgivningen siger det, men jeg tror nu ikke at det bliver udført i praksis.

Mht. vvs arbejde og for så vidt også kloak og el arejde som skal udføres af utoriseret installatør, så syntes jeg godt nok at reglerne er for langt ude, en installatør kan sende sin lærling eller for såvidt sin praktikant ud for at udføre et stykke autoritationsarbejde for mig. knægten har måske kun haft et enkelt skoleophold på 10 uger(eller igenting) til at erhverve sig viden om det arbejde han udfører og udfører det måske forkert, i dette tilfælde ville det være bedre at en god LDS`er som har sat sig ind i tingene selv laver arbejdet efter reglerne og at det dermed er lovligt

Jeg bor selv i et hus som er lavet af en entreprenør som er kloakmester, elinstallatør, samt har haft en underentreprenør til vvs. der er så mange fejl på byggeriet at jeg er sikker på at en dygtig LDS`er ville kunne gør det bedre. Vi er nu midt i en stor retsag(som kører på 3. år) og entreprenøren har bebudet at vi max vil få en erstatning på ca. 100.000 (ud af ca. 450.000 ifølge syns og skøns reporten) da han ellers vil lade sit firma gå KK, for derefter at starte et nyt (erformentligt allerede startet)

Min pointe er at hvordan kan det være at en autoriseret mester herunder el, kloak, vvs kan tabe en sag i retten, nægte at betale og derved lade sig firma gå KK (og vi kan få en dividente på måske 10%) for han derefter kan starte installatør firma igen for at fortsætte med at lave lortarbejde?? hvis der var lidt retferdighed i systemet fik han frataget sine autoritationer

Citat fra Hamlet:

"There is something rotten in the state of Denmark!!"

Venlig hilsen

Klaus

Eller sagt på en anden måde: Folk har masser af meninger... Men der er FORTSAT ikke nogen der med reference til noget juridisk materiale (eks lovgivningen) der kan "modbevise" at det kun er nogle ganske få småting der kræver aut.

Herudover, så er jeg enig med Klaus i at det er HELT godnat at man skal ud og betale i mange tilfælde MILLIONER for at få udført arbejde så ringe at en skoleklasse kan gøre det bedre. Uanset hvad der er lovligt, så vil jeg da også til hver en tid hellere have det KORREKT og FUNGERENDE end jeg vil have det monteret/installeret af en med en "autorisation" (som man tilsyneladende kan få bare ved at starte et firma, og ganske uden uddannelse, så længe mindst en medarbejder i firmaet er "teknisk vidende").
Hej Spotvvs

Du kan selvfølgelig støtte Twist moralsk, men det ændrer da ikke på lovgivningen/reglerne.

Der er da muligheder for at fratage en autoriseret sin autorisation, hvis han gentagne gange bryder reglerne, og så stiller han forøvrigt en økonomisk garanti for hvert enkelt stykke arbejde der udføres.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis