Opsætning af spot

Jeg har fundet et halogensæt, som jeg gerne vil købe, men det består af 3 spots og jeg skal kun bruge 2.
Når man køber et sæt med 3 spot må man så godt kun opsætte 2 af dem? 

 
Jeg har fundet et halogensæt, som jeg gerne vil... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svarene.

Sættet jeg havde kik på var elektronisk med plads til 6 spot (der fulgte kun 3 med).

Så jeg har sat det op med kun 2 spots.

Det er noget fis....

Det der sker er faktisk modsat.... En en ringkerne trafo er det mest stabile man kan få.

Spændingen falder kun hvis vindingerne er lavet af for trynd tråd, og det er her ohm's lov kommer ind som Franke korrekt skriver.

Der er mest tab i en ringkerne trafo (i forhold til elektronisk transformator) men den holder også mange år, hvis den ikke ligger for varmt og er belastet korrekt.

Spændingen stiger ikke når en pære springer....

Der er ingen regulering i en ringkerne trafo.

Tænk på hvor mange transformatore der er på lysnettet, som er mellen Asness værket og din stikkontakt. Hvis din teori skulle være korrekt, så vær gang der er en som tænder lyset, så skulle der ske store ændinger.. (ja en helt anden snak, men princippet det samme)

 

Hej Raven

Det skulle der heller ikke ske noget ved, probelmet med elektroniske transformatore er at de ofte kræver en minimun belastning for at virker korrekt.

Det vil stå på transformatoren.

Den kræver minimum belastning, fordi den "kigger" udgangsspændingen efter den er kommet igenmen udgangsfilteret. Her er udgangsfilteret ofte afhængig af en mimimum belastning.

Den eneste grund til det er sådan, er det er langt billigere at lave. Hvis man kigge på signalet ud af en elektronisk transformator, så er det noget snavs (i mine øjne), der kan sakkens ligge en 29khz signus, med en peak to peak spænding på 20-30Volt, som pulser on and off. Det vil give en RMS spænding på 12V.

Lidt teknisk... :) 

Mvh
Brian
Zink_Brian

I betragtning af at du har kunder (i belysningsshoppen) som skal stole på dig som fagmand, er det ikke så lidt vås du får fyret af, specialt i din første post.

Det er noget fis....
Det der sker er faktisk modsat....

Hmmmm - modsat? - så ifølge dig vil spændingen falde hvis en pære brænder ud?

Spændingen falder kun hvis vindingerne er lavet af for trynd tråd, og det er her ohm's lov kommer ind som Franke korrekt skriver.

Det var dog interssant, vi må skrive lærebøgerne om.
Kan du ikke lige oplyse os præcist om, ved hvilken tykkelse af tråd, ohms lov mister sin gyldighed?
Der er ingen der siger, at spændingen falder - men tværtimod, at den stiger ganske lidt hvis der brænder en pære. (med trafo-forsyning)
Tænk på hvor mange transformatore der er på lysnettet, som er mellen Asness værket og din stikkontakt. Hvis din teori skulle være korrekt, så vær gang der er en som tænder lyset, så skulle der ske store ændinger.. (ja en helt anden snak, men princippet det samme)

Der sker skam store ændringer, bare i større målestok - men nutidens forsyningsnet kan som regel klare dem. Før i tiden, nogle steder på landet, kunne de sidste 3 gårde på linien kun malke på skift - ellers var der ikke spænding/strøm nok. Og det nyindkøbte 21" fjernsyn kunne kun vise et 17" billede.
Så kære Brian, inden du en anden gang kaster dig ud i at kalde andres indlæg for noget fis, vil jeg anbefale dig et aftenskolekursus i elementær el-teknik. Det kunne vi, såvel som dine kunder være godt tjent med.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Det kan godt være jeg har forklaret det forkert....

Jeg tager udgangs punkt i enhederne og ikke et samlet sæt hvor man forklare hvad der sker, hvis noget bliver defekt.

Hvis vi holder fast i at en 12V transformator levere 12V uden belastning !!!
En god transformator levere også 12V når den bliver belastet, jo billigere en tranformator er jo mere vil spændingen falde.
Det er korrekt at spændingen falder lidt, jo mere en god transformator bliver belastet.


"Det er noget fis".... Ja der skulle nok have været lidt mere tekst til...

Hvis i normalt bruger så dårlige transformatore at spændingen ændre sig volsomt når pærer springer, så er det da meget trist, at der sælges sådan noget bras..




Tænk på hvor mange transformatore der er på lysnettet, som er mellen Asness værket og din stikkontakt. Hvis din teori skulle være korrekt, så vær gang der er en som tænder lyset, så skulle der ske store ændinger.. (ja en helt anden snak, men princippet det samme)


Der sker skam store ændringer, bare i større målestok - men nutidens forsyningsnet kan som regel klare dem. Før i tiden, nogle steder på landet, kunne de sidste 3 gårde på linien kun malke på skift - ellers var der ikke spænding/strøm nok. Og det nyindkøbte 21" fjernsyn kunne kun vise et 17" billede.
Så kære Brian, inden du en anden gang kaster dig ud i at kalde andres indlæg for noget fis, vil jeg anbefale dig et aftenskolekursus i elementær el-teknik. Det kunne vi, såvel som dine kunder være godt tjent med.


Kan vi blive enige om at de problemer du beskriver her, er pga. kabelstykkelser og kobber vindings tykkelser på transformatostationerne ?

Vi kan vel også blive enige om at jo bedere en ringkerne eller jernkerne transformator jo mindre vil spændingen ændre sig ?
Annonce
Spændende diskution.

Bredere og bredere, os elektronikfolks læren går på VA ikke på bredder osv.

Jo flere VA jo bedre, jo mindre belastning, des mindre spændingsstigning ved en pære der falder ud.

Men nutidens designere laver nu tingene så det passer med mængden af kobber og jern, det er jo dyre materialer.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
De "problemer" Buch beskriver er jo præcis de samme som ved halogenbelysningen.

Forsyningsselskaberne leverer en netspænding på typisk 230/400V. Denne spænding ændrer sig som en følge af belastningen omend den aldrig bliver højere end udgangspunktet. Dette er forsyningsselskaberne udemærket klar over og de lover derfor heller ikke at du har 230V i dine stikkontakter, men derimod et sted imellem 244 og 207V.
I Buchs eksempel med gårdene vil belastningen til tider være så stor at spændingen dykker så langt ned at drift ikke er mulig - med stor belastning snakker vi dog ikke om en kaffemaskine og en støvsuger, men derimod eksempelvis malkeanlæg. I takt med at belstningen forsvinder vil spændingen så stige igen, men aldrig over udgangspunktet.

Det er billedliggørelse af ohms lov der gælder for såvel forsyningsnet som lavvolttransformere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis