Opsætning af spot

Jeg har fundet et halogensæt, som jeg gerne vil købe, men det består af 3 spots og jeg skal kun bruge 2.
Når man køber et sæt med 3 spot må man så godt kun opsætte 2 af dem? 

 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder sig at man ikke må modificerer sådanne færdigkøbte spotsæt. De fleste af de sæt jeg har set har dog stik ved transformatoren til at klikke ledningen på. Mener ikke at der er noget galt i at undlade et enkelt stop i så fald.

/Anders
Som Torsten siger må man ikke modificere sættet. Så hvis du køber et sæt hvor ledningerne samles på trafo'en, IKKE et sæt hvor spot'sne sidder sammen på EN ledning, så kan du nøjes med at sætte de to spots på. Så kig lige efter hvordan ledningerne skal tilsluttes inden du køber sættet.
Det skal også lige nævnes at det afhænger af om sættet er med en jernkerne- (sådan en tung fætter) eller en elektronisk (en let sag fylde med elektronik) trafo. Problemet ligger i at en jernkerne udsender den samme mængde Watt ligegyldigt hvad.

Altså hvis det fx. er 3 x 20 W spots og trafoen er på 70 Watt, er der 23 W pr. pære. men fjerner du en spot er der pludseligt 35 W pr. spot, og derfor vil de oftere springe pga. overbelastning.

Essensen: Tjek at det er en Elektronisk trafo, hvilket det oftest er!

Go' arbejdslyst!

/Lasse
A'hva?

Modstanden i lyskilden koblet med spændingsforskellen over trafoen er vel hvad der forbruger effekten?
Ja men det resulterer så i en højere spænding er vi enig eller hvad. Der skal bare sættes en transistor i kredsløb der kan aflede overspænding. Men det er som regel elektronisketransformere i dag.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Trafoen leverer vel omkring 12V - uanset hvor mange eller få lyskilder jeg tilslutter vil spændingen da aldrig overstige udgangspunktet?
Trafoen vil afgive den spænding, der er opgivet på den. Effekten opgivet er et udtryk for maksimal belastning og vil være at beregne med Ohm's lov:

U = I * R hvor U=spænding (volt) - R=modstand (Ohm) og I=strøm (Amperre). Effekten beregnes derefter som U * I og måles i Watt.

Ovenstående beregninger gælder for alle typer trafoer - uagtet om det er jernkerne eller elektroniske.


Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Ja men en kerne tafo vil levere højere spænding ved lavere belastning det er bevist kan dog ikke forklare jer hvorfor men i kan selv prøve det af hvis det er.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af Fiahgt den 26-07-2008 16:19
Ja men en kerne tafo vil levere højere spænding ved lavere belastning det er bevist kan dog ikke forklare jer hvorfor men i kan selv prøve det af hvis det er.

Lidt teori...
Det skyldes den lavere strøm. 2 lamper bruger mindre strøm end 3. 

Strømmen passerer jo også igennem den indre modstand i trafoen - og hvis strømmen er mindre, bliver det indre spændingsfald i trafoen også mindre - med en lidt højere udgangsspænding som resultat.

Det er dog ikke noget at bekymre sig om idet stigningen vil være marginal, altså uden praktisk betydning.

Forholdet er jo præcis det samme på f.eks. både hvor man har 12V belysning. Der varierer spændingen også en smule, afhængigt af hvor mange lamper man tilslutter.
Men der er vel ingen der tænder alle lamper af frygt for, at en af dem skulle springe. 

  


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Nej men det er ikke kun 0,1 volt vi snakker det er væsentlig mere det er jo dokumenteret i jeg ved ikke hvor mange husstande. Når den første springer kommer de næste altid meget hurtigt selvom de ikke har lige mange brændtimer bag sig. Men det er jo bare en spole der er jo ikke noget elektronik til at regulere med så det er vel noget med en falsk modstand der må opstå inde i en sprunget halogenpære men jeg ved det ikke.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis