Akku skruemaskine - Hvorfor ikke 220v ?

Jeg har læst de mange gode spørgsmål og svar om akku skrue- og boremaskiner fra et par få hundrede kroner til flere tusinde.  Der skrives meget om fordele og ulemper ved de  forskellige batterityper, og holdbarhed for såvel batterier som for selve maskinerne.  Men hvad nu hvis man skal lægge en 50 m2 træterrasse, og godt kan leve med ulempen ved, at bruge en 220v maskine med ledning på til at skrue skruer i med. Lyder det helt gak og død besværligt ?   Jeg ved godt, at det ikke er sagen, at  fare rundt udendørs med en 220v maskine i fugtigt vejr, men ellers – hvorfor så ikke ?

Jeg er dog ganske lun på, at investere i én af de mange akku-maskiner I anbefaler. Må godt for konen. Men en 220v maskine dur osse om 10 – 20 år. Ingen udtjente batterier og den slags. Som min 270w Black og Decker fra  1967, den guldfarvede I ved nok,  som har været pint og plaget med rundsavs - og rystepudserforsats og meget mere. Den kører stadig perfekt, men kom på fortjent aftægt for et  par årtier siden. Jeg har dog en del maskiner af nyere dato – grønne Boscher, som passer fint til  mit behov. Stik- og rundsav og slibe- og boremaskiner,  samt en fin lille Metabo skruemaskine til småskruer.  Jeg vil gerne ha’ nyt fint grej, men kan skruer kun skrues i med akku maskiner nu om dage, eller findes der 220v alternativer med momentindstilling og hvad der ellers hører til ?. Det er nok bare mig, der er en halvgammel stivstikker. Måske jeg burde læse jeres mange gode råd endnu en gang, og så se at komme hen efter en af de der akku maskiner med sjove navne og flotte farver, som I anbefaler – eller hvad ?   

Med venlig hilsen

Per   

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et af problemerne er at 230 V maskinerne bruger universalmotorer og de løber for hurtigt til en skruemaskine (eller gearkassen bliver for tung/kompliceret). Akkuskruemaskinerne bruger almindelige jævnstrømsmotorer med permanentmagneter, de kan også fås i langsomtløbende versioner.

MvH,

Bent.

Jeg har skruet rigtig mange lange 6 mm skruer i med en stor, >20 år gammel 220V boremaskine, dog en proff. fra Würtz.

Den skal, ligesom akkumaskiner, have gear, så man kan komme ned i omdrejninger. Min har så yderligere elektronisk hastighedsreg. i aftrækkeren.

Ulempen er selvsagt ledningen og så vægten på i hvert fald min.
Fordelen er at den giver ikke op for en 150 x 6 mm spunskrue uanset, hvad træ den skal ind i, hvis ellers ens bits kan holde og der er ikke noget batteri, der løber tør og motoren har jeg endnu ikke kunnet køre varm.
Er jeg for voldsom, kan skruen dog knække.


Med venlig hilsen
ktm

 

EBK huse brugte på et tidspunkt makita 220V til deres træhuse, men droppede det, de er for stærke.

Jeg lånte en af dem til mit tagprojekt.

120 MM skruer duer ikke til batterimaskiner. Den var fantastisk, men "snoren" sidder altid forkert ift. hvor man er.

Kilde en EBK tømrer.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg "kommer til" ind imellem også at bruge min boremaskine (noget billigt noget fra jem&fix, men den har hastighedsindstilling !) til at skrue de lidt større skruer i. Men er det bare en lille satan, så bruger jeg accu'en, så slipper man jo for at skulle finde forlængerledning og så vidre. Store skruer der skal man normalt lige bore for, eller også skal man have noget VIRKELIGT kraftigt stads. Min bror har en makita LXT eller hvad den nu hedder. Den kan både bore med og uden slag, og kan også trinreguleres så den kan bruges som skruemaskine, plus det er en accu.... Den kan flyve og lave kaffe og svejse under vand. (nå ja.. næsten da)
Men.... Så koster den så også lige omkring ligeså meget som 25 af mine billigere maskiner.
Jeg bruger altid en 220 volt trinregulerbare boremaskine til mange store/lange skruer og accu'en til at bore for. Det er en hurtig arbejdsgang. Jeg savner bare at 220'eren kan skrue baglæns. Kan man magte en el-boremaskine er der ikke noget i vejen for at bruge den til skruer i alle størrelser.

 

mangler du ikke momentet når du bruger 220v maskinen til skruer
Jetdirect, er det mig du spørger?
Jeg bruger aldrig monentet på accu'en og på 220'eren er der ikke moment. Jeg bruger den trinløse hastighed på begge maskiner for at stoppe præcis.

 

Jeg har også flere gange brugt en gammel B&D boremaskine med hastighedsregulering til at skrue med, når akkuerne var løbet tør for strøm, eller ikke havde kræfter nok. Den manglende momentregulering var ikke det store problem. Man kan se og mærke hvornår den har fået nok, og de fleste gange jeg har brugt den, har jeg skullet bruge så meget moment som jeg overhovedet har kunnet overføre til skruen.

Flemming

Jeg har skruet 120 mm. betonskruer i betondækket med min 18 V. Makita med Lithiumbatterier, da jeg monterede min trappe til kælderen. Ved godt det var hårdt ved den, men min 230V dewalt med trinløs hastighed kunne ikke klare opgaven.....
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis