Spisebord

Hej. Har efterhånden en stor familie og når vi samles er vores bord blevet for
lille  Kunne godt tænke mig at bygge et bord selv - et langbord.

Jeg har tænkt på om jeg kan bruge nogle gamle kæmpe gulvbrader -  som jeg har set hos fluesmækkeren i Skave - de er lange og ca. 3.5 cm tykke og måske 25 cm brede.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med ben endnu - men tips og fif
modtages gerne

Hvis det er nogle af jer lds´ere som har haft gang i lign. projekter vil jeg gerne høre fra jer.


Cold be heart and hand and bone, cold be travelers far from home... they do not see what lies ahead when sun has failed and moon is dead.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går i præcis samme tanker, så jeg håber at nogen kan øse ud af deres erfaringer og gode råd...
Hvis det skal vaere et 'fint' bord uden ujaevnheder saa bliver det svaert at lave derhjemme paa 'koekkengulvet'

Men hvis i alligevel har modet paa det er det vel bare at laegge gulvbraedderne med oversiden nedad, skrue en ramme paa undersiden af braedderne (altsaa den side der skal vende ned mod gulvet paa det faerdige bord) og saa et ben i hvert hjoerne og maaske midtpaa hvis bordet er meget langt.

Jeg ville dog selv koebe et par limtraes bordplader, naar de er paa tilbud, lime den sammen 'ryg mod ryg' hus at det gaar bedst hvis du sikrer at overfladerne er paralelle med nogle 'fisk', skrue en ramme og nogle ben paa og vupti saa har du lavet et stort smukt bord.

Det jeg ikke bryder mig om ved den foerste loesning er at der altid vil vaere smaa niveauforskelle og revner mellem braedderne med mindre de bliver limet sammen og efterfoelgende slebet til en plan overflade - og det er ikke nemt at goere derhemme. Mit forslag har vil dog ogsaa give en lille niveauforskel, men da det klun bliver til en enkelt revne er det sikkert til at leve med...

/Hideout

 

Min far er tømrer og lavede på et tidspunkt et fantastisk flot langbord. Han skaffede to hele planker fra et stort fældet træ, dvs at de var skåret til i længden og 'højden', men ikke i selve bredden. De synede altså stadig som et træ i formen på langs, men når de blev sat sammen med et mellemrum på 3-5 cm på langs fungerede de som et flot, men utraditionelt langbord. Benene havde han lavet af samme type træ. Under bordpladen skruede han et stykke træ, hvori der var lavet en kile. Kilen kunne så holde selve bordbenet, som mod gulvet også var kilet ned i en 'fod' og fastgjort med skruer fra siden. Ved ikke om det giver mening overhovedet, men det var flot!
Mvh Stina
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis