Teresse

Hey jeg vil til og lave en ny teresse, nu da jeg har sommerferie, men har lige et par spørgsmål.

Hva er forskellen på herregårdssten og holmegård?
Da jeg har hørt mange sige der ik er forskel.

Hvor meget sand skal der sættes af i og hvilkefald per meter?
Nogen der har svar på disse?

På forhånd tak.

Er en af de nye handymænd.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej..

Herregårdssten har skiftet navn til holmegårdssten.. :) Nogen kalder dem dog stadig herregårdssten..
Men det er det samme..

Til en terresse hvor der ikke kommer til og blive kørt med bil, er det nok med ca 15 cm grus under fliserne..
Ang. fald skal der være mindst 1 cm pr meter væk fra huset.. Eller ud mod hækken.. :)

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
nej... herregårdssten er stadig herregårdssten - altså en sten med slået kant. Holmegårdsstenen er med faset kant.
Hej, du skal huske at forarbejdet er det vigtigste, dvs grav ca 15-20 cm af og fyld med stabil grus, lej en plade vibrator og vibrer det hele godt. laeg saa ca 5-10 cm sand og vibrer igen, traek din hoejde af, og nu kan du begynde at laegge sten. efter de er lagt, stroe fint kornet sand over stenene, fej det ned i mellem stenene, og vibrer igen med en plade vibrator. paa denne maade vil din terresse altid se paen ud og ikke synke ned (saette sig) med ujaevnheder til foelge.
Mvh team Baatgaard

Udførelse af belægningsarbejde:

Belægning består af 3 dele. Stabillaget, afretningslaget og belægning.

Stabillaget: Stabil lægges ude efter belastning. 10 cm i komprimeret tilstand ved gangarealer og 20 cm ved traffik er minimum.

Afretningslaget: Eneste formål af denne lag er at gør det muligt at opnå et helt plant underlag til belægningen som opnåes ved 'aftrækning'. Ca. 3-5 cm laget som komprimeres minimum 2 gange med pladevibrator.

Belægning: Lægges efter snor. Opstart ved de to længste sider eller ved hovedsynspunktet. Undgå lægning af 'lille' sten som halve ved Yderkanterne.

Kommentar: Brug ikke tykker afretningslag. Fremmer sætninger/lunker. Bruge ikke fibertekst på grusen. Fibertekst bruges under stabillæget ved tilfældet af 'levende' underlag. Fibertekst blier markedsført som forbyggende mod ukrudt som kommer oppefra, og det modsiger sig selv. 1% minimumsfald væk fra huset er korrekt ved mindre fliser som holme/herregårdsten. Størrer fliser (40cm*40cm eller størrer) tillader et miniumusfald som 0,5% grundet bedre bortledningsevne af vandet.

Mvh Myrlin

Obs.: team baatgaard? grav 15-20 cm af. 5-10cm grus + 6-7 cm sten giver mellem 11 og 17 cm. Maksimum til stabillag er 9cm og minimum er ingen. I er den mest proffesionelle indlæg her og derfor gør jeg lige opmærksom på denne misvisende beskrivelse.

Annonce
hey nu har jeg læst meget her inde. men det sjovt så mange måder der er og gøre det tingen på.
men nu vil jeg lige slå en ting fast.

herregårdssten er ikke det samme som holmegård og overhovede ikke noget med slået kant eller fast kant.
herregårdssten er et navn de har patent på denne sten med og uden kant.
holmegårdstenen er mellem 1-2 millimeter mindre dette er den eneste forskel.
men ellers har Myrlin faktis helt rat. men ville nok bruge strandsand eller stenmel.
og ja gerne stabil under og ja så lidt som mulig sand.
Men selvfølgelig skal du tinge over og køre stenen ca 1 cm over færdig højde da pladen ca slår 1 cm ned.. men følg myrlin.. næsten sikker på han er broægger/ har prøvet det før..

Er en helt ny stilling brosø..

Det ville sige jeg sejler når jeg hjemme Brolægger
Jeg er faktisk faglært brolægger. Så en lille smule forstand har jeg altså. :-) Stiller nu også min ekspertise til rådighed. Men derom mere i et nyt indlæg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis