Hønsegård

Hej alle.
Jeg skal til at lave indhegning til min hønsegård.
Der er lidt forskellige holdninger til, hvor dybt man skal grave hegn eller fliser ned, for at ræven ikke kan grave sig ind i hønsegården.
Hvad siger I?

Og noget andet mht. ræven: kan det ske, at den kommer og graver sig ind i løbet af dagen, eller er den for sky til det? Jeg tænker på, at om aftenen er hønsene lukket ind i hønsehuset, hvor ræven ikke kan komme ind, men hvis hønsene går ude i hønsegården i løbet af dagen, mens jeg er på arbejde (og jeg ikke har sikret hegnet tilstrækkeligt i dybden), er det så sandsynligt, at ræven i fuldt dagslys graver sig under et ikke så dybt hegn?

Med venlig hilsen
Brian.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Brian.
Nu er det jo et spørgsmål om du bor et sted hvor der er forholds vis stille i dagtimerne, for bortset fra "min ræv" er de fleste af dem meget sky. Hvor langt du skal grave tråden ned, tjah sidst jeg havde høns hos nogle venner satte vi bare tråden oven på jorden. Til gengæld pissede vi dagligt vores teritorie af hvilket ræve absålut ikke bryder sig om. Jeg har ikke høns her hvor jeg bor nu, men en sød meget gammel ræv der af og til kigger forbi for at lege lidt med min hund og så lige tiltusker sig en godbid. Jeg kan ikke røre ved ham men vi kan godt stå 2 m. fra hindanden og han viser hverken angst eller vrede, nærmest lidt nysgærrighed.

V.h. Håndværkeren
Hej LDS

Jeg fandt lige den her gamle tråd om hønsegård.
Jeg skal selv til at lave en hønsegård og har tænkt mig at støbe nogle 30 x 30 cm fliser ned på højkant. Rundt langs sidderne af hønsegården.
Tror i ikke det er langt nok ned i jorden, for at sikre mod ræv og hvem der ellers kunne finde på at grave sig under.
Har hørt en ræv hurtigt gir op hvis den ikke kan grave pga fliserne.

Hilsen peter.
Hej Peter.
Ja, tråden er et par år gammel :-)
Jeg endte med at grave gamle, bølgede tagplader ned, så de stikker 10 cm op. Tråden går helt ned til jorden, så der er 10 cm overlap. Jeg ved, at der er ræve i nabolaget, andre på vejen får taget høns. Jeg har aldrig haft problemer, har heller aldrig set spor af, at en ræv er begyndt at grave ved hegnet.
Jeg lukker ikke mine høns inde i hønsehuset om natten, husets dør er altid åben, da jeg satser på, at ingen ræv kan komme ind i selve gården. Og så er jeg for doven til at lukke og åbne hver aften/morgen :-)
Du skriver, at du vil støbe fliserne ned. Det tror jeg umiddelbart er unødvendigt, bare grav dem ned.
Vh. Brian.
Hej tak for svaret
Så tror jeg da bare jeg graver dem ned.
vh Peter
Husk i forbindelse med maskestørrelse m.v. at ræven ikke er den eneste ubudne gæst, der kan komme forbi en hønsegård. Det kan rotter også.
Annonce
Hej Lars.
Rotter tager maden, men (måske et dumt spørgsmål) kan rotter også dræbe hønsene? Det ved jeg, at en mår kan.
Vh. Brian.
Mine bedsteforældre havde en gård med tilhørende hønsegård. De fik sommetider besøg af rotter der åd høns der lå på reder, ved at æde dem fra endetarmen og op, imens de var i live. Ved dog ikke om andre har oplevet det samme.

Mvh.
Hyldemor
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis