En del spørgsmål ang. opsætning af glasvæv

 

Vi har overtaget et hus med vægge beklædt med savsmuld- og anden tapet på beton og få steder gips. Tapet har sidder der i +20 år, er ret grimt og dårligt opsat med overlap osv. Vi vil gerne opsætte glasvæg på væggene og vil spørge om tapet tages ned bedst og hurtigst med tapetafdamper, lunt vand i forstøverflaske & spartel eller ved at køre rundt med en tapettiger og børste med tapetklister (alm.?) og efter lidt tage det ned med skraber og tapetstripper?

Hvad er jeres erfaring?

Vi Har hørt af rigtig mange bekendte at spartle hele vægge med sandspartel er skidesvært og kun en maler kan gøre det ordentligt. - Kun han har det i hånden… Tanken er jo at de bare vægge skal spartles over det hele med ca. 2-3mm sandspartel og det skal være skidejævnt, da næsten alt overlap og ujævnheder kan ses under glasvæv…det med slibe ujævnheder kan gære det værre.... hverken mig og mine venner har spartlet før, men har erfaring med opsætning af tapet og maling. Derfor overvejer vi at få en rigtig maler til at spartle, selvom vi ikke har råd…. Kan nogle sige deres ærlige mening? I alle artikler står spartelarbejdet som noget enkelt og nemt… men kan man sådan bare lære det...`?

Har nogle erfaring med grundet glasvæv? Det er kun en smule dyrere, men man sparer en arbejdsgang og materialer til vævfylder... hvad er ulemperne?

 

 

 



kh. hilsen Mr. GDS 0
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville tapetdamper, derefter vile ordne huller med spartelmasse, og derefter sætte glasvæv op
med lim på væggen altså modsat tapet.

mvh
mrgonzo

smile kør ikke hurtigere end dine engle kan følge medsmile

Du kommer nemmest over ved det ved at bruge tapetafdamper. Køb en til ca. 300 kr. eller gå  til J-beckmann på Amagerbrogade eller Slagelsegade på Østerbro. Det koster 5 kr. om dagen at leje.

Spartel alle huller først. Dernæst fuldspartel alle vægge en til to gange. Slib det hele med et girafsliber. Lejes hos ovennævnte til en fornuftig penge incl. støvsuger. Der kan du også købe sandspartel medium....Det er altså ikke så svært at have med at gøre.

Brug lidt ekstratid på forarbejdet, så bliver resultatet meget flot.

God arbejdslyst.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Gonzo!

Mange tak for dit svar.

OK, du skriver du kun vil ordne huller med spartel; altså spartle huller. Men jeg har fået fortalt at man skal spartle HELE de bare vægge med spartelmasse. altså sådan en 2-3 mm og så slibe og så spartle igen; det bliver til en 2-3 dages arbejde og kræver en "god hånd", som en nybegynder som ikke har.

 

J er pisseforvirret.



kh. hilsen Mr. GDS 0

Hej Bankmand!

Tak for dit svar. Der var den; du skriver fuldspartle vægge. Det er det j er bange for og har hørt det er ret så svært....

Hvordan vurderer man om fuldspartning overhovedet er nødvendigt? HVad hvis det er nok med pletvis spartling af hullerne? Grundet glasvæv er jo lidt tykkere end alm. glasvæv; derfor bør man ikke se igennem.



kh. hilsen Mr. GDS 0
Det afhænger lidt af strukturen på dine vægge. Hvis pudset er for groft kommer det til at se dårligt ud under filten så jeg vile nok også tage og fuldspartle. Lad være med at lave lag på 2-3-mm. Arbejd tyndt. Første lag må gerne skarbe helt ind til pudset. Det bruger du til at fange stenene som ellers trækker striber. Andet lag skal også være tyndt - en god regel er at du næsten skal kunne mærke pudset.

Jeg smører på med en spartel på 20-25 cm og trækker af med en på 40cm. Min kone har ikke kræfter til at arbejde med den store så hun bruger kun de små. Men jeg synes helt klart det er lettest at styre med den store og resultatet bliver flottere.

Optimalt skal du ikke slive ret meget til sidst.

En anden skole siger at du bare skal smøre nogle fede lag på og slibe det hele ned med en giraf, men det har jeg ikke selv prøvet.

mvh Torben
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej.

Det er en smagssag om du vil fuldspartle væggene. Hvis der er mange huller, vil du få et godt resultat ved at fylde dem, og fuldspartle bagefter. Prøv på et stykke af væggen, med en spartel der er ca. 30 cm bred. Jeg tror du hurtigt vil finde ud af, at det ikke er så svært at lægge det ud. Du sliber det hele bagefter, så det er ikke meget vigtigt at det er fuldstændigt pænt spartlet. Du skal så bruge lidt mere tid med sliberen, men det er jo en maskine, og det går ret hurtigt.
Når du fjerner taptet kan du ikke undgå at lave skader i væggen, og derfor er fuldspartlingen god.
Jeg har en væg derhjemme som jeg nøjedes med at spartle huller og ikke fuldspartle inden filten. Det har jeg fortudt lige siden.

Bruger du glavsæv eller filt. Glasvæv er nok lidt mere tolerent overfor ujævnheder end filten. Jeg bruger altid filt, og det er ikke grundet. Jeg syntes det grundede er stift og umuligt at arbejde med.

Du overvejer jo at opsætte gipsplader på dit loft  og der skal du alligevel øve dig i at spartle, for alle samlingerne skal spartles, så er væggen en god øvelse.

Tak for jeres svar!

Torben
OK, din anbefaling er tyndere lag, men flere lag lig 2 lag. Det må j prøve; at lave så tynde lag.

J overvejer grundet glasvæv med sildebensmønskter.

Gipsplader - det skal j nok have en proff. til. J har aldrig arbejdet med gipsplader før og desuden skal de på loftet:-) av. min nakke....

kh. Asim


kh. hilsen Mr. GDS 0

Gips på loft er rimeligt nemt, du lejer en pladehejs, men du kan også leje en tømrer, det er lidt dyrere.
Men det skal stadig spartles.
Pas på med for tynde lag, hvis du vil bruge girafsliber. Jeg smører hellere lidt for meget på, og så slibe det bagefter. Men prøv dig frem.

God arbejdslyst

Du kan sagtens sætte gips op selv. PLade hejsen er din ven og hvis du så lejer en gipsskruetrækker hvor skruerne sidder i bånd kan du gå på gulvet og sætte skruerne op i en ruf. Jeg satte plader op alene på ca. 30 m2 på een dag. Det er dog en fordel at være to til at lægge pladerne op på hejsen.

Enig med bankmand i at man nok skal være forsigtig med giraffen på de tynde lag. Jeg sleb af i hånden men med lange slibebevægelser. Det er ret let at mærke hvilke områder der skal slibes hvis man stryger henover muren med hånden.
Torben - hvor kan man leje en gipshejs og gipsskruetrækker = gripsskruemaskine? ?


kh. hilsen Mr. GDS 0
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også