En del spørgsmål ang. opsætning af glasvæv

 

Vi har overtaget et hus med vægge beklædt med savsmuld- og anden tapet på beton og få steder gips. Tapet har sidder der i +20 år, er ret grimt og dårligt opsat med overlap osv. Vi vil gerne opsætte glasvæg på væggene og vil spørge om tapet tages ned bedst og hurtigst med tapetafdamper, lunt vand i forstøverflaske & spartel eller ved at køre rundt med en tapettiger og børste med tapetklister (alm.?) og efter lidt tage det ned med skraber og tapetstripper?

Hvad er jeres erfaring?

Vi Har hørt af rigtig mange bekendte at spartle hele vægge med sandspartel er skidesvært og kun en maler kan gøre det ordentligt. - Kun han har det i hånden… Tanken er jo at de bare vægge skal spartles over det hele med ca. 2-3mm sandspartel og det skal være skidejævnt, da næsten alt overlap og ujævnheder kan ses under glasvæv…det med slibe ujævnheder kan gære det værre.... hverken mig og mine venner har spartlet før, men har erfaring med opsætning af tapet og maling. Derfor overvejer vi at få en rigtig maler til at spartle, selvom vi ikke har råd…. Kan nogle sige deres ærlige mening? I alle artikler står spartelarbejdet som noget enkelt og nemt… men kan man sådan bare lære det...`?

Har nogle erfaring med grundet glasvæv? Det er kun en smule dyrere, men man sparer en arbejdsgang og materialer til vævfylder... hvad er ulemperne?

 

 

 



kh. hilsen Mr. GDS 0
Vi har overtaget et hus med vægge beklædt med... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Johannes Fog i Lyngby har udlejning af disse ting.
Hej det er faktisk ret nemt at spartle rå vægge, der skal bare spartles og slibes 2-3-4 gange afhængig af hvor godt du har spartlet, mht. at tage tapet af, så er min erfaring bedst med en damper. det er bare at gå igang, for at lette dit slibe arbejde vil det være en god ide at købe eller leje en girafsliber med 3 hoveder.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ang. tapet, så brugte jeg brun sæbe som jeg blandede op i varmt vand (2 spk. til 3-4 liter vand) og derefter rullede på væggen med en malerrulle. Herefter tog vi nogle sorte plastiksække og dækkede området med disse, så sæbevandet ikke fordampede og kunne nå at virke...er der 4-5 lag tapet kan det godt være man skal gentage processen en gang mere. En tapettiger er forresten en god ting at bruge!
Fuldspartlede vores vægge selv i stuen...stort arbejde, men hvis ikke du har porrer i stedet for hænder skulle det kunne lade sig gøre at..ehh...gøre det selv. Vi gav væggene et lag på mellem 2-5 mm...jo mere plant du spartler, og mindre skal du senere slibe, sååå....Jeg HADER at spartle, og var derfor ikke så perfektionistisk, og skulle derfor bruge lidt mere tid med rystepudseren bagefter...hvilket jeg hellere vil.
Købte vævlim, glasfilt og vævfylder hos Beckers i fin kvalitet...min arbejdsplads har en konto hos dem og vi kan derfor købe hos dem, hvilket private ellers ikke kan. Har også brugt vævfylder fra Jem & Fix i en kvalitet der ikke er helt så god som den hos Beckers...den kan sagtens bruges...man skal bare bruge lidt mere. Køb evt. grundet glasvæv...det er lettere at arbejde med, og så slipper du for at skulle male vævfylder på væggene.
Bare klø på...det kan snildt lade sig gøre, at gøre det selv ;-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også