hvordan laver en brønd til mindre regnvand

Hej,
Jeg vil gerne spørge om hvordan man laver en brønd til regnvand.
På min nye trappe (til kælder) kommer der regnvand som ikke har mulighed til at løbbe ud til kloaken. Der er kun mindre end 1 kvadre metre areal hvor regnvand falder til. Hvad skal/kan man gøre? Jeg overvejer at grave en brønd. Hvis det er en god ide, hvordan laver man det? Hvad skal være minimal dimention? På forhånd tak.
mvh
Chang ling
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Hvad med en lille "brønd" i kælderskakten og så sidde en dykpumpe i der automatisk tænder når der er vand , så kan du med en slange føre det til rigtig kloak, tror at det er den nemmeste løsning og måske også den billigste/bedste
Tak for svaret.
Er det mulligt at denne extra energi forbrug (til pumpen) overhovde undgås?
Kan vandet i brønden sive ud i jorden self - nå det kun snark om mindre vand? Jeg har hørt i nogle huse har man brønd til regnvand. Skal man altid pumpe vandet ud til kloak igen?
Hvis du har mulighed for at grave en faskine ned kan vandet jo selv sive ned. Prøv selv at google faskine, så kan du se forskellige muligheder. Men uanset model bør du have en brønd med sandfang, hvor overløbet går over i faskinen. Hvis pladsen er knap og vandmængden begrænset kunne faskinen laves ved at bore et hul med et større pælebor og sætte et siverør ned.
Mange tak. det lyder meget nemmere. hvordybbe skal vi bor ned? Hvorstor er en "siverør" og hvor kan man købe sådan en? På forhånd tak.
Spørg i et byggemarked. De kender begrebet siverør og du kan derved få den præcise diameter, så du ved hvor stort et jordbor du skal købe/leje. Med hensyn til størrelsen/dybden skal du gøre op med dig selv hvor meget vand, der kommer. Rumfanget af en cylinder er 3,14 x radius x radius x højden. Et siverør på en meter med en indvendig diameter på 10 cm kan således rumme 31,4 liter vand.
Annonce
Tak for gode rådgivningener... jeg ville nu prøve byggemarked.

Lars.. Dit rør kan nu kun rumme ~7.8 liter

Mvh
Henrik

Tit er det bare sådan at sådan en kælderhals ligger tæt på grundvandsspejlet og så er det ikke en god løsning med en faskine da den så kan , i meget våde tider, virke omvent , og sådan en dykpumpe er ikke den store strømsluger , køre jo kun når der er vand at pumpe væk. Men som du kan se er der mange muligheder , men det kommer lidt an på hvor højt dit grundvand står for hvilken løsning der kan bruges.
Skrevet af Henrik R den 22-07-2008 12:11

Lars.. Dit rør kan nu kun rumme ~7.8 liter

Mvh
Henrik


Hæ hæ, den gamle diameter kontra radius slog til igen. Du har fuldstændig ret Henrik.
Tak allesamme.
Det har du rette i Henrik - 7,85 liter præcis. Er det upratisk at bruge siverøre så? Hvis der falder 100 mm per time regn på ca. 1 kvadre meter (min trappe areal) bettyder det at 100 liter vand! Så hvis jeg bor 1 meter dyb (kan ikke være meget dybbere) skal det har en siverør med diameter ca. 35.7cm.  Er der så stor en pælebor?  Jeg vide ikke om hvor tit kommer 100mm/time regner i Danmark (jeg er ny Dansker). Hvis en siverør kun være for lille en gang om 5 år, skal vi være tilfreds, ikke? Hvad synes I?
Og Smeden, Jeg skal undersøge næmmere om grunvandsspejlet på min områder (på Amager). Jeg kan ikke lide at bruge en pump selvom det faktisk ikke sluger så meget energi men det er besværligt og ikke pænt at hænge slange en eller anden sted. Det vil være bedst hvis vi kan udnytte natures krafft, ikke?  

mvh
Chang Ling
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis