hvordan laver en brønd til mindre regnvand

Hej,
Jeg vil gerne spørge om hvordan man laver en brønd til regnvand.
På min nye trappe (til kælder) kommer der regnvand som ikke har mulighed til at løbbe ud til kloaken. Der er kun mindre end 1 kvadre metre areal hvor regnvand falder til. Hvad skal/kan man gøre? Jeg overvejer at grave en brønd. Hvis det er en god ide, hvordan laver man det? Hvad skal være minimal dimention? På forhånd tak.
mvh
Chang ling
Hej, Jeg vil gerne spørge om hvordan man laver en... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo , det er selvfølgelig det bedste at bruge naturkræfter , men desværre ikke altid muligt
og med hensyn til slange kan den jo bores ud igennem væggen og graves i jorden hen til en kloak , så er den da af vejen
Håber du finder en god løsning der virker

mvh
Dennis
Der kan jo også laves en vandret sivebrønd af drænsrør, overfladen skal bare ligge min. 15cm under fliserne og have 2-3cm flad pr meter. Men det kræver at der kan graves en rende væk fra trappehullet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej
Jeg har også lavet en kældertrappe, og skal også til at tænke på dræning af den, den ca 3x1 meter. Jeg overvejer og sætte en 316 korrugeret kloarkrør, på ca 1 meter, i bunden lægge en rist i toppen så man ikke kan falde i den. Også hænge en dykpumpe op ca en 70 cm fra bunden, så kan den både fungere som sive brønd og pumpebrønd. det skal lige siges at en halv meter nede i jorden er det bare grus så der er godt dræn i jorden.

så kommer spørsmålene.

Slangen fra dykpumpen kan det bare være en 1" haveslange, jeg kan grave ned og trække ca 3 meter til det nærmeste tag nedløb altså under den komne trappe???

Eller er det ude i hampen, bør jeg invistere 9000kr i en pumpebrønd??
Jeg synes det lyder som en fin ide. Du skal dog være opmærksom på om svømmeren på dykpumpen har plads nok og ikke kan sætte sig fast mellem pumpe og brøndvæg. Desuden vil jeg nok stille den på en 50 x 50 flise for at din lille brønd ikke synker når man står på den. evt skærer nogle hakker i brønd kanten i bunden så vandet stadig kan sive ind.
Når du nu vil grave slangen ned, så vil jeg nok bare bruge en sugeslange fra f.eks husvandværk. den klapper ikke så let sammen.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2272&n=10

hiv kontraventilen af og brug den som alm. slange.

PS.. gir du 20 kr ekstra kan du får en 7 m slange i stedet for 4m
I de gode gamle dage før dykpumper, (og 220V), blev opfundet. Gravede man bare et 60 cm langt betonrør lodret ned i bunden af kældertrappen. Såstøbte man bundpladen og smed en rist i rørmuffen. Færdig med det.
Sådan er rigtigmange udv. kældertrapper og lyskasser i lidt ældre byggerier afvandet.
Forudsætningen for at det kan lade sig gøre er at jorden kan optage den mængde vand der falder på trappen. Grindvandsstanden har for så vidt ingen betydning. Fordi hvis grundvandet i forvejen står i højde med overkant kældergulv kan løsningen slet ikke bruges. Hvis standen er f.eks. 10cm lavere end gulvniveau stiger samme stand ikke fordi det regner lidt.

Hvis der er spildeafløb fra kælderen iøvrigt tilkoples det udvendige afløb til spildevandsafløbet.

I spørgerens tilfælde handler det blot om at finde det højeste grundvamdsniveau, få placeret et passende rør+ afløb, (endelig ingen vandlås), og om nødvendigt grave lidt ekstra ud så der måske kan laves en pritin faskine under betondækket.
Annonce

Jeg har en dykpumper, men problemet. Er at den snøfter hver gang den pumper eller stopper med at pumpe

Vær opmærksom på, at det ikke altid er lovligt at lede regnvand til kloak, men skal separeres til vandafledning. Spørg teknisk forvaltning i din kommune.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vr skrev den 20-08-2019 09:42:36

Jeg har en dykpumper, men problemet. Er at den snøfter hver gang den pumper eller stopper med at pumpe

 Det kunne skyldes at pumpeledningen løber tom, når pumpen stopper.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis