Hvor bliver det kolde vand af?

Hej alle.

Vi har i den sidste måneds tid døjet med at få koldt vand u af hanerne.

Vandet bliver fint og nogenlunde hurtigt varmt, men det tager en evighed før vandet bliver koldt.

Det er jo både irritrende og dyrt at lade vandet rende i lang tid for at få det koldt.

Hvordan kan det være, og hvad kan jeg gøre ved det?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer an på om du bor i et etage byggeri hvis du gør det er der ikke andet for end at vente på det bliver koldt så er det jo fordi at rørene indholder meget varmt vand. Men ellers kan jeg ikke lige komme på nogen grund til det er sådan

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Har du varme på nu??

Vi har samme problem, men kun når gulvvarmen i køkkenet er tændt. så kommer der også varmt vand ud af den kolde i 10-20sek regner stærkt med, at forrige ejer der har lavet gulvene, har trukket vandet så det ligger sammen med gulvvarmen
Nej alt gulvvarme er slukket, pånær i badeværelset, hvor det er skruet en smule op.
Men det har ikke været et problem før for et par uger siden. Det er det der er mærkeligt...

Og nu bliver der jo snart varmt igen, og så er det lidt surt ikke at kunne få sig et glas koldt vand hehe
Det er dårligdommen ved det varme vejr Når man kører det kolde vand frem til sin hane evt i forbindelse med  renovering, bør man faktisk isolere fremføringsrøret fra. På den måde er det ikke lige så modtageligt for omgivelsernes varmepåvirkninger - du kan dog nok ikke helt undgå at dit fremføringsrør bliver lidt varmt alligevel. En anden fejl kan være at dit varmtvandsrør ligger tæt op af det kolde vand og dermed også afgiver varme til det kolde rør - er det tilfældet burde du også have problemer om vinteren. Skal man helt undgå det, så der er koldt vand så snart man åbner, bør du sætte en cirkulationspumpe og trække en til koldvandsledning frem, så vandet cirkulerer og ikke står stille i røret. Har gjodt det med mit varme vand og det virker fantastisk. Men mon ikke det er lidt overkill anyway
Annonce

Hej Thestrup

Dit varme kolde vand behøver ikke at være dit eneste problem. Det kan tyde på at dine koldtvandsrør ikke er isoleret godt nok, hvilket kan betyde at der kondenserer vanddamp på dem (rørerne sveder) sker dette i skunkrum eller eller andre steder som ikke er synlige kan dene fugt være årsag til svampedannelse og lign. Så prøv at tjekke om der er uisolerede rør rundt omkring.

Hilsen

Allan

 

 

Tusind tak for jeres svar!!

Umiddelbart synes jeg ikke der er rør som er uisoleret, men jeg vil da lige gå dem igennem.

Jeg tror dog ikke jeg vil til at installere alt mulig for at få hurtigt koldt vand.

en anden mulighed kan være hvis du har et termostat blandings batteri, jeg har flere gang hørt at de kan blive defekte og der kan sive varmt vand baglæns i det kolde.

jeg har et par venner der i lang tid døjede med lunkent koldt vand og dårlig mave, de havde et defekt blandings batteri, og da det blev skiftet forsvandt den dårlige mave og det kolde vand kom igen.

 


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Apropo Gert's bud så kunne det også være en forket tilslutning af vaske-opvaskemaskine hvor du blot har tilsluttet den til tappetuden på et blandingsbatteri (Leasy løsning) åbner man for både koldt og varmt vand ved en sådan løsning, kortslutter du installationen og det kolde vand kan løbe over i det varme og vise versa. (giftig coktail da det udover de fænomener som Gert beskriver, dårlig mave m.m., også kan lave en galvanisk nedbrydning af dine vandinstallationer).

Hilsen
Allan
hvis du har en defekt kontraventil et sted vil det kolde vand sikkert trykke over i det varme, da der er mere tryk på det kolde end på det varme ( tryktab i anlægget )
Jeg har så sent som idag været ude og måle temperaturer på ledningsnettet i en stor by i danmark og mange steder er temperaturen på 12-15 grader celsius når det er sommer. Så hvis du vil have koldt vand så gør som følger : lad den kolde hane løbe et øjeblik til der kommer friskt vand og tag derefter en glaskande eller lignende og fyld denne og sæt den i køleskabet. det giver dejligt koldt vand; koldere end ledningsnettet leverer fra værket. skåååål
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis