Rustik lofter mv

Jeg har lige nogle hurtige spørgsmål som jeg håber i vil hjælpe mig med.

Jeg vil til at sidde nyt loft op i nogle af rummene. Jeg har valgt 125mm ludbehandlede rustik lofter. Men jeg er lidt usikker på fremgangsmåden - er ikke den store handyman men er ikke bange for at prøve mig lidt frem.

Min plan er at jeg vil rive det gamle gips loft ned - rengøre for gamle søm mv og så hæfte dampspær op. Herefter vil jeg skrue et skellet op med forskallingsbrædder hvor rustik loftet skal sidde.

Jeg vil godt se om jeg kan undgå at få synlige stifter så jeg har tænkt mig at hæfte gennem "fjederen" på rustikloftet (er ikke sikker på at det hedder fjeder men det er der hvor noten går ind). I enderne vil jeg bruge sømpistolen - sømmenen bliver jo aligevel skjult af loftslisterne.

Er min fremgangsmåde helt hen i vejret?

Herudover skal jeg bruge lidt værktøj til formålet. Jeg har tit set at fx Jem&Fix har kompressorer til omkring 400kr - ved godt at det nok ikke er det bedste kvalitet og størrelse (bliver det målt i liter?).  Men kan en billig kompressor ikke bruges til formålet eller skal man grave dybere i pungen og købe en lidt større og bedre kvalitet? Hvad skal man gå efter ved køb af kompressor? Skal have noget slange og en søm- og hæftepistol men det er vel heller ikke det dyreste.

Håber i kan hjælpe

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man fraråder at sætte sømmet op i fer'en - hvorfor ved jeg ikke præcist, men skulle dykkeren kikse lidt eller slå flager i brædtet kan det jo være håbløst at få not'en ind i revnen. Desuden mener jeg fer og not er savet til så de er lettest at samle når man sætter sømmet i not'en. Endnu en grund er at det jo er dykkere du slå i og når en dykker er slået i så er den ene side af fer'en ikke kraftig nok til at bære brædtet og derfor falder skidtet ned når der kommer fuldt vægt på. Måske en tømrer kan svare mere præcist på det, men jeg har lige slået lofter op og det er altså ikke ret synligt med mindre man går og kigger efter det.

De billige kompressorer er såmænd ok til en dykkerpistol, som er det du skal bruge. Hvis du vælger at bruge bare lidt mere på den kan du også koble en god sømpistol på og slå forskallingen op med en rigtig sømpistol - det er meget hurtigere end at skrue den op. For at bruge sømpistol skal du minimum op på 8 bar og for at have lidt reserve er en kompressor med 10 bar bedre. bar'ene er et mål for hvor højt et tryk kompressoren kan lave. Liter målet er et udtryk for hvor længe den kan holde trykket uden at køre (altså hvor ofte den skal slå til for at holde minimumstrykket).
HEj Rene

Hvad angår dit værktøj kan jeg sige at de 200kvm panel og rustikloft vi har lavet gennem tiden er lavet med samme discount værktøj hele vejen igennem næsten, kompressoren faldt i sandet en mørk aften og derfor er den skiftet men ellers ikke.

Hvis du øver dig kan du sømme dine brædder så det ser pænt ud kommer ret hurtigt men tror ikke du kan skjule det men ellers spørger du bare nede på lokale trælast om det kan lade sig gøre. Husk nu du må ikke flyvskare en beklæding af den type du sætter op. Den skal skares på forskallingen det er også derfor den ikke fåes med endenot på.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for svarene

Jeg snakkede med dem nede i den lokale tømmerhandel. Han sagde at jeg godt kunne hæfte i fer'en. Jeg fik anbefalet nogle hæfteklammer på 32mm. Men nu bliver jeg da i tvivl om jeg skal kaste mig ud i det, når i siger det modsatte. Hvordan vil i ellers sømme.

I det første rum jeg skal i gang med er problemet ikke så stort. Der er rummet kun omkring 1,5 i bredden så det burde jo næsten være nok bare at sømme dem i enderne. 

Husk nu du må ikke flyvskare en beklæding af den type du sætter op. Den skal skares på forskallingen det er også derfor den ikke fåes med endenot på. - den sætning forstår jeg ikke lige?
Der skal være et spær bagved samlingerne. Men hvis rummet kun 1,5 m bred er det ikke noget problem. Men ellers kunne man førhen få rustik med not og fer i enden så man kunne lave nogle pæne samlinger i loftet. Men det må man ikke mere af brandmæssige årsager

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ok, så tror jeg at jeg er med igen.

Men jeg snakkede med svigerfar her til aften og det viste sig at jeg har byttet om på hvad der er not og hvad der er fer. Jeg er blevet sat lidt tilbage da jeg vil have en ventilation (det er et lille badeværelse) derude. Og det er åbenbart ikke lige til at lave så jeg er lidt afhængig af hjælp fra min kammeret som er el-installatør. 

Jeg får ikke problemer med samlinger i de andre rum jeg skal igang med, da jeg kan få loftet i de rigtige længder.

Men vil det sige at hvis man har rum hvor længden på rummet overstiger længde på rustik brædderne så må man ikke starte fra en ende og fortsætte med næste brædt osv - uden at samlingerne bliver sømmet på et forskallingsbrædt. Så får man da alle samlinger over for hinanden?

Man kan godt få rustik lofter der er endenotet. Vi har for ca. 1 års tid siden fået lavet stuen på overstående måde, så jeg håber da ikke at det er noget lort vi har fået lavet.

Annonce
Så vidt jeg ved skal der være noegt bagved alle samlingene men kan godt være det kun gælder nå der er noget ovenpå. Men det er jo også langtid siden vi sidst satte loft op så det kan jo sagtens være ændret siden da. Dengang kunne vi nemlig ikke få endenot på rustiknogen steder.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er ikke noget i vejen for at lave flyvskaringer både med og uden endenoter. Skaringerne bliver jo låst af næste brædt, men du må selvfølgelige ikke have flere skaringer ud for hinanden for så kan det ikke låse brædderne sammen. Et træbaseret loft er ikke brandhæmmende alligevel så hvis du skal have en brandhæmmende adskillelse kan du slet ikke bruge rustikbrædder.

Jeg har taget nogle lofts stumper og prøvet at sømme dem. Jeg kan se at min første ide ikke helt holder vand da sømpistolen overhovedet ikke kan nå derind (i noten). Jeg har prøvet mig lidt frem og kan ikke rigtig finde frem til en måde hvor jeg kan få sømningerne til at se ordenlige ud. Jeg vedhæfter lige et billede.

Hvordan sømmer i rustiklofter og kan det være at det måske er lidt for meget power på min kompressor siden den laver sådanne voldsomme mærker?

Jeg plejer at bruge dykkerpistol og ikke en klamme pistol. Det er ikke hænsigtsmæssig at skyde op i noten, da der ikke er ret meget gods til dykkeren at holde i . Skyd op i feren, Der er såmænd ingen der lægger mærke til dykkerne. Med hensyn til flyveskæring. Der gav jeg et stykke træ en stribe hvidlim og lagde ovenpå ende samlingerne og skød den fast. Men det er da smart nok med endenot og fer. Men det kan godt være du skal skiftes mellem to systemer, så endesamlingerne ikke lægger for tæt på hinanden.
med venlig hilsen 666

Jeg har indstillet kompressoren til at have en udgangseffekt på omkring 4,5 bar og så vil jeg som du siger bruge dykkere. Jeg har prøvet mig lidt frem og fundet ud af at hvis jeg skyder skrå gennem feren så kan det blive dækket af noten samtidig med at jeg ikke ødelægger feren...

Hvis det går helt i vasken hører i jo nok fra mig igen.

Tak for svarene

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis