Rustik lofter mv

Jeg har lige nogle hurtige spørgsmål som jeg håber i vil hjælpe mig med.

Jeg vil til at sidde nyt loft op i nogle af rummene. Jeg har valgt 125mm ludbehandlede rustik lofter. Men jeg er lidt usikker på fremgangsmåden - er ikke den store handyman men er ikke bange for at prøve mig lidt frem.

Min plan er at jeg vil rive det gamle gips loft ned - rengøre for gamle søm mv og så hæfte dampspær op. Herefter vil jeg skrue et skellet op med forskallingsbrædder hvor rustik loftet skal sidde.

Jeg vil godt se om jeg kan undgå at få synlige stifter så jeg har tænkt mig at hæfte gennem "fjederen" på rustikloftet (er ikke sikker på at det hedder fjeder men det er der hvor noten går ind). I enderne vil jeg bruge sømpistolen - sømmenen bliver jo aligevel skjult af loftslisterne.

Er min fremgangsmåde helt hen i vejret?

Herudover skal jeg bruge lidt værktøj til formålet. Jeg har tit set at fx Jem&Fix har kompressorer til omkring 400kr - ved godt at det nok ikke er det bedste kvalitet og størrelse (bliver det målt i liter?).  Men kan en billig kompressor ikke bruges til formålet eller skal man grave dybere i pungen og købe en lidt større og bedre kvalitet? Hvad skal man gå efter ved køb af kompressor? Skal have noget slange og en søm- og hæftepistol men det er vel heller ikke det dyreste.

Håber i kan hjælpe

Jeg har lige nogle hurtige spørgsmål som jeg håber... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Trykket finder du ved at prøve dig frem. Men du skal passe på det ikke går i gennem træet når du stifter

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Sikke noget vrøvl, det med at bruge klammer.
Du kan sagtens sømme i noten og derved få skjult sømning - dette kaldes iøvrig at sømme for dæk.
Men der er lige et MEN, hvis du sømmer for dæk skal der bruges specielle dykker, kan ikke huske hvad de lige hedder, men de er udformet som et T og er en smule kraftigerer. Grunden til du skal bruge disse, skyldes nogle skrappe brandkrav mht. opsømning loftbeklædning.
Disse krav er vigtige at have i mente, da det ved et brændtilfælde er vigtigt for brandmændende, at vide hvor langtid der går før end loftet brister og falder ned

Du kan kun sømme rustikbrædder fordækt såfremt retsiden af notgangen er kehlet derefter. Dvs. denne skal være bredere end modsatte, men det er svært at finde denne type profil idag - dette gælder iøvrigt både for 4" og 5". Derfor vil jeg ikke anbefale dig at forsøge medmindre dine brædder er profileret efter det. Idag sømmer man normalt skråt i bunden af grøften på fersiden. Jeg vil anbefale dig at bruge dykkere (fx. 40x1,6), da de efterlader et mindre synligt hul. Endvidere vil jeg anbefale dig en forskallingsafstand på maximalt 80-90 cm. Endenot/-fer er fuldt ud lovligt, og du kan også flyveskare i rene stød uden for forskallingen. Jeg har selv før anvendt en lamellofræser til denne type samlinger - just in case :-)

Held og lykke med det

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen,

Så blev loftet skiftet i det lille badeværelse så nu vil jeg gå videre til næste projekt - udskiftning af loftet i bryggerset.

Men så har jeg lige et par spørgsmål mere som jeg håber i kan hjælpe mig med. Der sad en gammel ventilator i loftet. Den har aldrig kørt mens jeg har haft huset så jeg gik ud fra at ventilatoren er defekt - da jeg rev loftet ned kunne jeg se at der sad en rød ledning (almindelig lampeledning og ikke som fast installation). Jeg kan ikke umiddelbart følge ledningen så jeg tilsluttede en lampe og afprøvede samtlige kontakter i huset men heller ikke her vil lampen lyse. Jeg kan se at der ved mit gasfyr går en hvidmalet rød ledning op på loftet og det fik mig til at tænke på om ventilatoren er tilsluttet gasfyret i tilfælde af at der sker gasudslip. Ved i om det kan være tilfældet og om det er lovkrav at der skal være tilsluttet en ventilator ifm med et gasfyr? Min plan var at udskifte ventilatoren med en ny som er fugtstyret.

Et andet spørgsmål: Når jeg skal hænge dampspær op i bryggerset kan jeg ikke undgå at skulle overlappe da rummet er for stort. Lader man bare dampspærren overlappe eller skal man fx. tape det?

Håber i kan hjælpe
samling af dampspærre skal tapes med special dampspærre tape. Kan købes i den lokale stark eller xl
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis