Hvor mange amp kan man bruge.

Jeg har en dims der vil forbruge ca. 30 amp. 12v i løbet af ca. 7 timer. altså i løbet af en nat.
Hvis jeg nu ligger for anker (uden landstrøm) hvor stor akkumulator skal jeg så have. Kan ikke huske hvor mange procent man kan bruge af de amp. der er på et batteri.??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej GOM
Hvis din dims virkelig bruger 30 ampere, og du tilslutter den i 7 timer, så skal du bruge 2-3 meget kraftige bilbatterier der endda ville blive fuldt afladede. Du skulle have en akkumulator på 30x7 = 210Ah (Ampere Timer)- og sådan en kan du ikke engang løfte.
En normal bilakkumulator har en energimængde på omkring 60 Ah - en kraftig en til store dieselbiler ca. 90-120 Ah.

Med den almindelige akkumulator kan du altså for eksempel tilslutte 30A i 2 timer (30A x 2timer=60Ah) - så er den helt flad. Du kunne også tilslutte 2A i 30 timer med samme resultat.
Dette er lidt teoretisk - i virkeligheden kan man ikke køre fuld last på akkumulatoren til den er helt afladet.

Skal du have varmetæpper i køjerne eller hvad? 

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej..
Jeg læser dit indlæg lidt anderledes.. du skriver at din "dims" skal bruge 30amp over 7 timer.. d.v.s ca. 4amp/h.
Hvis dit batt er ok og det bliver ladet op på en rigtig måde vil jeg tro at et batt på over 70amp/h vil virker fint, så du også kan starte dagen efter.

Mvh Jan J
"Jeg har en dims der vil forbruge ca. 30 amp. 12v i løbet af ca. 7 timer. altså i løbet af en nat."

Undskyld den dårlige formulering.. det er 7 timer a 4,15 amp i alt 28,35 ampere der skal trækkes i løbet af en nat.
Men jeg ved at et batteri på f.eks. 75 amp ikke kan levere 75 amp. men kun en procentdel f.eks. 60%  som i 75 amp tilfældet vil være 45 amp.
Men hvad er den rigtige procent.

Og det er ikke noget særligt jeg har fundet på. Men jeg har søvnapnø - dvs. stopper med at trække vejret når jeg sover i op til flere minutter af gangen. Så jeg sover med en maske som har tilsluttet en c-pap maskine.  Den laver et konstant tryk, så når jeg holder en vejrtrækningspause fylder den mine lunger og så kan man ikke lade være med at puste ud igen og så får jeg luft alligevel.
Det kunne jo være rart at kunne sove for anker.
Selve apperatet er ikke ret stort og har en 12v 4,15 amp strømforsyning tilsluttet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

.. det er 7 timer a 4,15 amp i alt 28,35 ampere der skal trækkes i løbet af en nat.
Men jeg ved at et batteri på f.eks. 75 amp ikke kan levere 75 amp. men kun en procentdel f.eks. 60% som i 75 amp tilfældet vil være 45 amp.
Men hvad er den rigtige procent.


Ja, det er jo et lidt andet og mere overkommeligt forbrug. Men det er stadigvæk ca. 30Ah der bliver drænet af batteriet, og det hele afhænger så af hvor god ladetilstanden er om aftenen og hvor godt batteriet er i det hele taget.
Jeg ville nok lade det komme an på en prøve inden du satser en virkelig situation og måske var det værd at overveje et ekstra batteri til formålet, hvis du vil være sikker på både at kunne starte - og trække vejret.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Ifølge "El om bord" må man helst kun bruge 33% af et batteris kapacitet, altså skulle du helst have et 90A batteri.

Man kan også aflade 50% i ny og næ, men så forringes batteriets levetid enormt.

Jeg har dog hørt, at det ikke skulle gælde helt så meget med de nye vedligeholdelsesfri batterier, som skulle tåle at blive afladet 50% uden nogen skade, men det er ikke noget du må hænge mig op på.
hvad hedder dimsen.!

en ankerspil.!
hej..
Jeg tror ikke du får prpblemer med et 75amp/h batt. Men ville nok for sat en spændningsalarm på både for din egen og båden skyld. så når/hvis spændningen falder for meget kommer der alarm
Mvh Jan J
Nu er jeg ikke så bekendt med, hvilken type akkumulator som er installeret i en båd, men vær opmærksom på at det er forbrugsbatteri som du bruger, frem for en almindelig startakkumulator, da denne ikke kan tåle at blive afladet.
Så går det noget bedre med et forbrugsbatteri, som kan tåle at blive op- og afladet.
Og en spændingsalarm vil nok være en rigtig god ide.
Jeg kender godt forskellen på forbrugs- og startbatteri.. og vil da købe et ekstra kun til det formål.
Det er en sejlbåd og der er allerede 2 x 27 amp pulsladere monteret. (står i hvert fald 27 amp på dem) den er monteret med 2 x 6 volt serieforbundet orange gelbatterier ved den ene lader og der står 46 på det ene og 60 på det andet??

Bagi er der et andet 12 v gelbatteri som er monteret til en HakkA3000 og et gasfyr også med sin egen lader.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis