Løse ledninger i kabelbakker

Må man godt have 1½ mm2 installationsledninger liggende løst i en kabelbakke med låg? Vil gerne have noget korrespondance sat op, og der ligger en 5*1½ mm2 ledning i en 20x20 mm PVC kabelbakke med låg mellem de to steder. Er det muligt at lægge 2 ekstra ledere ind i bakken sammen med kablet? Det skal laves af en aut, men vil lige vide om det overhovedet er muligt/lovligt?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er muligt og gøre det men ikke lovligt. Hvis du kun skal have det til at tænde et sted fra de to afbrydere kan det lade sig gøre i en 5x1,5. Ellers kan du jo overveje muligheden for bruge LKs wireless system har selv brugt det flere gange med succes.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

hvorfor laver du det ikke bare med kiprelæ i steden for, du kan anvende de gamle afbrydere (forudsat det er fuga og der sættes en lille fjeder i under låget) og kan nøjes med 2 ledninger(dem har du jo allerede). relæet kan sættes i en dåse.
jeg er helt stoppet med at lave korrespondancer her hjemme da det er billigere i materialer og hurtigere at lave hvis der er flere end 2 afbrydere

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Det er da ikke særlig pænt med en tavle eller dåse som sidder synligt et eller andet sted i rummet. Et kiprelæ skal monteres i egnet materiel og ikke bare i noget hvor det kan være i. Det er en meget vigtig ting og huske.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

jeg har brugt mini kip som kan sidde i en lille dåse eller i en Ø80 dåse på loftet.
er selv uddannet elektriker så jeg er udemærket klar over at man ikke bare sætter tingene op i hvad der lige er til rådighed på hylden af kagedåser

og efetrsom mike selv nævner at der skal en aut. elmand til at lave tingene regnede jeg ikke med at det var nødvendigt at gå i detaljer, da trikeren nok skal sørge for at det er lovligt 

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Tak for svarene. Det er rart lige at vide hvad man kan/må inden man skal betale dyre håndværkertimer. Tror det ender med det wireless system. Synes godtnok det er tæske dyrt, men jo så også temmeligt fleksibelt og pænere end enten en kiprelæboks eller et ekstra kabel.

God søndag :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis