Havnen som legeplads

Hej alle.

I går nåede vi Rødvig (igen) på vores lille sommertogt.

På vej ind i havnen var vi få meter og en håndbremsevending fra at kuldsejle 3 børn i en lille gummibåd, som lå og legede på kryds og tværs af havneindløbet.

I dag lå de igen og legede, fuldstændig uden hensyntagen til trafikken ud og ind af havnen.

Til sidst blev vi så mugne, at vi fandt ejerne (i en kæmpe motorbåd med KDY-flag) og gjorde dem opmærksom på, at der findes smartere måder at komme af med sine børn på.

Med risiko for at lyde som nogle wannabe-søfolk, så fatter vi simpelthen ikke at forældrene ikke selv kan se det. Er det os, der er helt forkert på den eller hvad?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nok nødt til at vænne dig til det, sådan er det overalt. Ved vores sommerhus er det bare knallerter, der larmer altid. Det er vel en følge af vores stigende velstand.  Så du må søge de ydmyge steder for at få lidt fred. Den voksende støj er nok medvirkende til at, jeg ikke sejler så meget om sommeren mere. Måske skulle vi finde nogle få andre med samme indstilling og gå sammen og købe en lille stille ø.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Øen har vi fundet - den hedder Flatø og ligger lige syd for Nykøbing F.
 
Det er ikke støjen, der generer og - men at forældrene ikke selv kan se at deres børn fylder hele havnen, risikerer liv og lemmer og er til gene for andre.
 
Den lille bule, der ville komme i vores gamle svenske badekar, hvis vi pløjede gennem deres gummibåd, kunne klares med en tube filler fra Onkel Harald, men de ar på sjælen, 3 børns liv ville give, kunne hele Hempels sortiment aldrig fjerne.
 
Vi lader jo heller ikke vores søn ligge og krydse Gammel Køge Landevej på cykel i myldretiden i håb om at alle biler bremser op.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg tvivler på det er støj der er problemet her ;-)

Albino; Jeg har selv prøvet det flere gange, i forskellige situationer. Første gang var i Kaløvig, under anduving af Kaløvig bådhavn. Lige umiddelbar uden for havnen er der et øvelsesterræn for optimistjoller. Jeg viser godt sømandskab og går øst om flokken, i en rimelig afstand, 0.3 -0.4 nm. Der ligger flere observatører i RIB´s, altså hurtigtgående gummibåde. Jeg prøver forgæves at kalde dem på kanal 16, for at hører hvad de vil mene er sikker afstand. Jeg ved de har Vhf med i bådene, men ingen svarer. Da jeg herefter går nord, o drejer mod vest, for t komme ned mod havnen igen, pløjer en gummibåd hurtigt forbi, og trækker en hord af optimistjoller efter sig, her ligger jeg så, med en 30 fods stålbåd, på 7 tons, og bliver nød til at slå ned, og herefter hold kurs, for at de bare går klar. Flere af optimisterne er inden for 10 meter af båden, og mane af dem er ikke fyldt 10 år, jeg tvivler på de ville kunne undvige, omend svømme væk hvis de kæntre.

Da jeg er langs kaj, hnvender jeg mig til de såkladte observatører, og fortæller ud fra en sømands point of view, hvad jeg mener de gør forkert, men får kun nogle dumme kommentarer med på vejen... Så næste gang, lukker jeg øjnene og holder kurs og fart. For de har jo tilsyneladende styr på alting. Det er dog den følelse det fremkalder, men naturligvis, så går jeg både af vejen, og sænker fart... -)
Men de små gummibåde med 3-4 unger i samt en 5-6 hk maksine agter, de er nærmset overalt, og de skal alle tæt på, fordi, de jo skal vinke, for det gør mor og far jo altid i deres store sejlbåd. men vi andre er jo ved at skide en kriger, når de forsvinder foran stævnen på en. Men det er kun indtil uheldet er ude, og steffen på 4 er kørt gennem skruen.

Men det er noget der bør komme noget mere fokus på. Tag dog de unger med ind på lavt vand i en vig, så kan de fræse rundt, og skabe sig tossede, og lad os andre være i fred under manøvre....
Enig i at der er for meget leg i havnen.. Jeg har oplevet at man lige fikser en hurtig optimist kapsejlads lige uden for havne indsejlingen... og sejlrenden ind til havnen..
Men er det ikke et havne reglement der siger at man ikke må ligge og sejle i havnen.??? som legeplads.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Uanset regler, så sejles der rundt i havnene med små støjende tingester, og ingen griber ind.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Ja, men hvis man siger det til forældrene, er det vil lettere at henvise til reglement og ikke til lange pædagogisk forklaringer?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har aldrig henvendt mig, men flere, som har, får svaret, "hvad rager det dig" eller lign. 

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
I dag virkede henvendelsen gudskelov. Men skulle vi en dag få svaret 'Hvad rager det dig', ville replikken blive 'det rager os særdeles meget, hvis vi skal vikle resterne af dine børn ud af vores skrue'.

Vi har også balladen ved vores hjemhavn, der er det blot vindsurfere og jetski, der synes at havneindløbet er det perfekte sted at lege.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Altså dr er jo altid reglen hvor et skib anduver havn, sejlads i snævre farvande, og bla bla... Men de der små sommrfugle, de skøjter jo bare rundt.

Men ja, til dem der er aktive i diverse bådlaug, Marinaer etc, man bør nok få fat i havnen, havnemester eller hvad det måtte være, og få flettet en lille paragraf ind, hvorvidt sejlads med youghurt bægerer er tilladt i havnen, eller i umiddelbar nærhed af, molehoveder, eller anduvningsbøje...
Ja men bortset fra disse regler, er der i bund og grund intet, som forhindrer de små gummibåde i at fræse rundt som fluer i en flaske inde i havnen - og hvis man var paragrafrytter, er det jo en motorbåd, med de vigeregler, der gælder der.

Problemet er at føreren af den lille motorbåd ikke har det fjerneste begreb om sømandsskab og betragter hele havnen som sin legeplads, uagtet at der kommer både ind på 2 - 5 tons, som ikke bare lige kan stoppe op, og ikke kan vende om en 5-øre for at undgå kollision, når 'youghurtbægeret' pludselig dukker op fra bagved molehovedet.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis