Ideer til vægge efterlyses.

Vi har lige flået alt tapet af vores pudsede vægge og står nu tilbage med en rå væg og tænker "hvad skal vi så?"

Egentlig forestillede vi os at male de pudsede vægge direkte, men det bliver måske nok lidt mærkeligt at se på, på lang sigt, eller hvad?

Hvad putter man egentlig på sine vægge nu om stunder? Jeg hører meget gerne om ideer og gode forslag (bare det ikke er savsmuldstapet eller væv).

Tak for et godt og levende forum - håber snart at jeg bliver en så erfaren "lav det selv" mand, at jeg kan bidrage med input også.

Mvh
Ole

Ole
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange muligheder forhvad du gerne vil have af struktur på dine vægge. Trenden er klart glasfilt på vægge og lofter. Men der findes jo et hav af alternativer til hvad man kan sætte på sin vægge nu om stunder. Så dribl ned til din lokale farvepusher og få en snak med dem om det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Har selv været igang med det meste af huset det sidste halve år.

Vi rykkede også alt tapet af. Da vi gerne ville have væggene til at se lidt rå ud penslede vi "Skalflex Vandskuring indendørs" på med en stik malerkost. Derefter har det fået en glans 5 maling. Væggene ser nu rå og pudsede ud.

Bare en ide

/Anders   
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skalflex har også et produkt til at lave vandskurede murstensvægge - det virker fortrinligt.
Se linket her: http://www.skalflex.dk/produkter/pudssystemer/murstensmoenster.htm

- og brug søgefunktionen på forumet; der er mange gode indlæg om "murstensmønster"

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er VILDT mange ting man kan lave.... Det kommer lidt an på den stil man vil have.
Først og fremmest: Jo, du kan godt male direkte på den pudsede rå væg. Det har vi også gjort i vores brændestue, og det ser fint ud. Hvis man er til det lidt rå look, så kan man også vælge at tapetsere med en strukturtapet. De findes i mange typer, helt op til og med nogle der indeholder kvarte mursten (oftest af plastik, men de SER rigtige ud).
Vil du have en glat væg, kan du istedet give den lidt forankringsgrunder, og så spartle. Herefter har du en glat væg, som du KAN male på hvis du har lyst. Den ser IKKE rå ud. Tilgengæld syntes jeg ofte at de fleste malinger der ellers er vaskbare bliver slidt af når man vasker en malet spartlet væg. Det kan godt være at dyrups interiør maling bare ikke er god til formålet, men det har jeg nu engang brugt. BEMÆRK dog at denne løsning kræver at du er SINDSYGT god til at spartle. Du skal hen og have en lampe lingende op ad væggen for at sikre dig at der ikke er nogel skygger når du efterfølgende sliber din væg. For maling dækker mange ting, men ikke større dybdeforskelle.
Hvadenten du vil spartle eller ej (det ER lettere at arbejde på en spartlet væg hvis du spørger mig, men det tager også noget tid at spartle), så kan du istedet for at male vælge at lægge grundpapir på (glat hvidt papir til brug før tapetsering med det endelige tapet), eller du kan lægge væv eller filt. Alle tre kan efterfølgende overmales. Vil du have en skumtapet eller en savsmuldstapet, så bør du dog IKKE lægge grundpapir. Vælger du væv, så køb det grundet (med mindre det er til et badeværelse)
Når du så har en "base" du har lagt på dine vægge skal du IGEN kigge på at spartle evt. synlige samlinger. Og derefter IGEN overveje om du vil male. Filt og grundpapir ser i hvertfald bedst ud malet. Det samme gælder strukturtapet og savsmuldstapet. Væv.... Det kommer lidt an på hvor god du er til at arbejde med det, men lidt maling skader ikke. Husk dog når du maler på GLATTE overflader at du SKAL male vådt i vådt. Dvs. du må IKKE føre en våd pensel hen til at sted hvor malingen ER tør. Det vil kunne ses meget tydeligt i sollys eller under lys i skarpe vinkler. Der skal 4-6 overmalinger til før det bliver pænt, OGSÅ med den gode maling hvis du ikke bruger den rigtige teknik.

Tak for jeres gode svar - herligt! 

Vi har lige fået vores hus i tirsdags. Huset er bygget i 1967 og på bygningstegningerne står der at indervæggene er lavet i leca. I går prøvede jeg lige for en sikerhedsskyld at fjene pudset på et stykke af en væg - og Yes - der er fine gule mursten .

Det betyder at vi har mulighed for at lave vandskurede / tyndpudsede (hedder det vist nu om stunder) vægge. Det bliver nok ikke vandskuring i alle rum, men i hvertfald i stuen. Resten af rummene bliver så nok, som i foreslår, dels direkte maling på puds og en filtvæg.

Mvh
Ole


Ole
vi har også taget alt vores tapet af i stuen og køkkenet,købte alfix flise klæp 25 kg sække og har smurt det på væggene og brugte en malekost til og lave mønster med, har også gjort det med selve køkkenet, er blevet meget pæn, men det er også et stort stk arbejde,vi brugte ca 600 til 700 kg, men ulempen er at det godt kan revne lidt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også