Gipsvæg - montering af stålskinner på betongulv?!

Hvordan monteres stålskinner til gipsvægge på et betongulv? Skruer med dybler eller specielle søm?

Skal siges, at der i gulvet er lagt gulvvarmerør ovenpå rionet. Ca. 9-10 cm. betonlag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm. Jeg ville være forsigtig med at bore i det gulv hvis der er varmeslanger. Du kunne jo overveje at lime det istedet. En gang montagelim kan vel klare det. Væggen bliver vel skruet fast i siderne, så det er med til at stabilisere.
Jeg vil nu sige at det kommer lidt an på hvordan det færdige resultat skal se ud. For du kan jo sagtens få et par plugs i gulvet, selvom de nok ikke skal så dybt igen. Man principelt set, så bærer skinnen i gulvet jo heller ikke noget vægt, men holder bare væggen på plads ligesom skinner i vægge/loft vil gøre det.
Skal du have fliser på gulvet, kan du evt. lægge fliserne først, så du har lidt mere at bore i. Skal du have trægulv vil jeg dog IKKE anbefale at lægge gulvet først, da gennemgående trægulve har en tendens til at føre lidt vibrationer med sig.
Personligt ville jeg ikke bryde mig om at skulle lime på beton, da det er porøst, men en flise er ok, da den "normalt" er mindre porøs og dermed bedre kan holde til lidt belastning.

Så jeg ville nok benytte mig af plugs. Som sagt skal de kun holde skinnen på plads, de skal ikke holde vægten af væggen, da den ligger på gulvet.
Jeg smider lige et par billeder som måske kan kaste lidt ekstra lys over situationen.

Efter at have nærstuderet gulvvarmerørenes placering, kan jeg se, at det ikke er alle steder de udgør en "trussel" ved brugen af skruer.

2679638742_363bf1b776.jpg

2679638816_9e92c1e5d6.jpg
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej..

Jeg er igang med og lave et værelse, hvor jeg isolere ydervæggene med isolering og gips væg..
Til og montere bundskinnen og endestolperne brugte jeg slagplugs.. Jeg har før brugt almindelige plugs og skruer..
Men slagplugs er bare så meget nemmere.. Jeg vil aldrig bruge andet..

Og så lige til næste projekt.. Man kunne jo lade være og ligge gulvvarme slanger så langt ud i gulvet..
Jeg plejer og holde 25 cm fra de vægge jeg ved jeg skal isolere.. Så er jeg sikker..

Hilsen Johnny


Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
Du skal bruge korte slagplugs eller plugs og skruer, 3.5 - 4 cm er langt nok, det kun til at holde den på plads, Karmskruer, at alt for vildt,
Du må selvfølgelig ikke bore for langt ned, sæt måle pind, eller tape på din slagbor.

Jeg ville ikke bore ned igenne fliserne, da du kan risikere at flække en flise, så skal du bore, så gør det før fliserne kommer på gulvet.


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Tak for tips! Jeg fik købt og brugt nogle 45mm slagplugs.

Næste spørgsmål der melder sig. Hvordan arbejder jeg omkring indbygningscisternen (billede vedhæftet).

Skal jeg "bare" sætte stolper op ad hver side på rammen og nichts weiter? Eller skal der også nogle "afstivere" imellem disse to stolper ovenover rammen? Håber det gav mening...

Tak igen!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Måske lidt off-topic, men er du ikke igang med at gøre en hulens masse samlinger, både vvs, afløb og el, skjulte? Hvad hvis du en dag skal skifte noget derinde? River du så væggen ned? Og skal du en dag sælge dit hus, vil den byggesagkyndige give hele væggen en K3/UN!!! Kan jo også bare være at billedet snyder lidt og du har helt styr på det du laver. Bare lige en indskydelse hvis der elligevel er noget du har overset og inden du sætter for mange plader op.
Du bygger bare lige en ramme af skelet omkring din cisterne så målet kommer til at passe med dine plader. Der er som en anden lige nævner det. Mange samlinger inde bag den der væg du er ved og lave. Har du helt styr på hvad det er du laver med den væg. Kan se der er en del elínstallation inde bagved der skal kobles fra eller ligende inden væggen lukkes helt til.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også