gips skillevæge praktiske spørgsmål

hejsa, er ved at ligge gips på 1.salen. skråvæggene er ved at være færdige (med 1. lag af 2) og skal derefter lave nogle skillevægge. men der er poppet en del spørgsmål op i den forbindelse jeg vil spørge om her wink

1. Skillevæg på langs af skråvæg. hvis man skal have sat en skillevæg op på langs med en skrånende væg vil man jo ha problemet at loftet er skråt så når du sætter en stålprofil op vil den jo også være drejet iforhold lodret. hvordan fikser man lige det ???

2. En væg med et hjørne på hvordan laver man en væg i gips der har et hjørne ?

3. Der står nogle murstensvægge som står placeret hvor de skal være, men de er lavet op til hvor loftet gik før, nu da der er åbnet til kip går de kun til lige under hanebåndene, kan man på en eller anden måde bygge en gipsvæg ovenpå ? og kan det overhovdet blive pænt ?

håber på at der er en gipsguru der kan hjælpe smile
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. tilskær profilet
2. hjørneforstærker (udadgående hjørne). monteres på hjørnet og spartles op. Bedst at lade de to tilstødende plader være med spartelkant (forsænkning).
3. vil du have en skillevæg oven på hanebåndet, eller blot lukke luftrummet mellem murstensvæg og hanebånd? Det skulle nok kunne lade sig at bygge en væg ovenpå. Jeg tror jeg ville lave den så bred at den overlapper den gamle murstensvæg/hanebånd, således at væggen bliver en gennemgående flade. Dette gøres ved at skrue lægter i væggen og fortsætte skellettet uden om hanebåndet.... giver det mening?

Mvh Jax
hej JAX og tak for svarene, mht til
1. jeg kan ikke helt forstå hvordan man kan tilskære sådan en profil så det kan blive godt ?
2. den er forstået
3. det er hele vejen op over hanebåndet, det jeg forstår dig sige er at jeg skal lade gipsen fortsætte ned af murstensmuren og dermed beklæde denne med gips også så det bliver en stor gipsmur, korrekt ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
1) Man kan godt skærer profilen til så det passer nogenlunde. Resten spartler du dig ud af og bruger armeringstape. Brug en god hobbykniv.
3) Ja muren skal gå udenom den eksisterende mur så du får en pæn ensartet overflade. Du bygger skelettet til gipsen op af lægter som du fæstner i muren og bygger videre på til kip,- så det er godt og stabilt. Som Jax skriver ovenfor.

mvh jan
Præcis som jeg også forestillede mig det wink

Mvh Jax
super så er 3eren også fattet, så mangler jeg blot den med nr 1. er det flangerne der skal skæres ned eller hvad ? så er der jo ikke så meget at skrue i ...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
1) Ja du skærer kanterne på gipspladerne til,- dvs giver dem lidt vinkel så de passer til din skråvæg. Så spartler du dig ud af evt unøjagtigheder, og lægger armeringstape i samlingen. Det kan godt være at du skal sætte skruerne lidt længere nede/inde end du er vand til,- men det er minimalt og det skulle der ikke ske noget ved. Du kan jo sørge for at der er træ bag ved gipsen næsten helt op til din samling. Så kan der ikke slåes en kant af eller sådan noget.

mvh jan
hvordan så med døre i murstensvæggen hvordan laver man en afslutning pæn omkring dem med gipspladen ?
Den var straks værre.

Enten ny dør med væsentlig breddere karm, eller også laves en art lysning i gips (med hjørneforstærkere se'fø'li), der afsluttes tæt op af eksisterende dør-gerigter. Dvs. at den nye "fortsatsvæg" udformes med et hul svarende til yderkonturen af dørhul+gerigter+tykkelsen af 2 lag gips...

Mvh Jax
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også