Vådrumssikring af badeværelse

Jeg synes at have læst et sted at vådrumssikring af badeværrelse, at der skal gummi hud på hele gulvet og 10 op af væggen, andre siger det kun er i brusekabinen og så ½ meter ud fra den, og så op af væggene i kabinen.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have inde i brusekabinen. Men det er også lovpligtigt på gulvet også selv om det ikke er under vandpåvirkning.
Korrekt.
Vil så lige tilføje at jeg lige har brugt en 1 komponent gummihud mod tidligere 2k. Og førstnævnte er godt nok noget lettere at bruge. Kan males på med pensel eller rulle hvorimod 2k skal på med tandspartel (4mm). 1k skal så have 2 gange for at opnå den 1mm som der skal på.

Lars
ok, men det skal på hele badeværelse gulvet, og have en kant "tape" hele vejen rundt ?
Citat fra clausdk

ok, men det skal på hele badeværelse gulvet, og have en kant "tape" hele vejen rundt ?


Det kommer an på flere ting Claus - er det en trækonstruktion eller beton - eller måske lette vægge og betongulv?

Er det træ, er der ingen vej uden om - membran i brusekabinen og over hele gulvet.

Hvad selv de færreste fagfolk ved er, at f.eks i parcelhuse med betongulv og vægge af mursten-, leca- eller andre stenmaterialer, udgør stenmaterialerne i sig selv vådrumssikringen på gulvet, hvis murer- og støbearbejdet i øvrigt er korrekt udført.

Jeg undersøgte det grundigt da jeg lavede badeværelse i efteråret, og jeg har netop en støbt gulvkonstruktion og stenvægge, så jeg etablerede kun membran i brusekabinen plus en halv meter ud.

Citat fra By og Byg Anvisning 200:
"Tunge dæk udført af beton eller letbeton betragtes ofte som vandtætte i sig selv. Det betyder principielt, at de kan anvendes uden yderligere vandtætning. I praksis kan der imidlertid kun regnes med, at det er betondæk med en tykkelse på mindst 60 mm og støbt af en god beton, som er vandtætte i sig selv."
Citat slut.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Det er støbt beton gulv på 10 cm, og alle vægge er lavet af 2 lag vådrums gips
Annonce
Citat fra clausdk

Det er støbt beton gulv på 10 cm, og alle vægge er lavet af 2 lag vådrums gips


I så fald (som jeg læser reglerne), så drejer det sig om at sikre overgangen mellem vægge og gulvet (gulvet uden for brusekabinen er jo i sig selv ok).

Jeg ville bruge den specielle brede tape halvt op ad væggen, halvt på gulvet - plus membranen (gummihuden) ovenpå og 10cm op ad væggen/ud på gulvet.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej Buch

Det er rigtigt det du skriver, men du skal jo så garantere at det er en vandtæt beton du anvender, og hvad med forstærkningen ved gulvafløb og gennemføringer hvor forskellige materialer mødes.

Jeg vill aldrig spare de få hundrede kroner og tyve minutter det koster at lave det helt færdigt, og så være på sikker grund.

Husk også vådrumssikring under og til loft ved eventuel badekar.
Skrevet af Orla Nautrup den 18-07-2008 15:20
Hej Buch

Det er rigtigt det du skriver, men du skal jo så garantere at det er en vandtæt beton du anvender, og hvad med forstærkningen ved gulvafløb og gennemføringer hvor forskellige materialer mødes.

Jeg vill aldrig spare de få hundrede kroner og tyve minutter det koster at lave det helt færdigt, og så være på sikker grund.

Husk også vådrumssikring under og til loft ved eventuel badekar.

Lige lidt reflektion om vådrumssikring...

Det er tankevækkende, at da jeg brød mit 30 år gamle betongulv op, var der ikke skyggen af fugtpåvirkning i betonen og heller ikke skyggen af rust på de stålrør der var anvendt til gulvvarmen. Beton er et bedre materiale end vi måske tror.

Hvad er det du mener, man skal være på sikker grund i forhold til når der etableres et nyt gulv?
For eksempel i mit gulv er der plast, alupex, rionet, flamingo og leca. Selv om vi antager, at betonen skulle få en lille revne, hvad kan så tage alvorlig skade af en lokal fugtpåvirkning?

Med andre ord, er det ikke bedre at fokusere på gulvets opbygning, betonen, den håndværksmæssige udførelse og gulvets anvendelse i stedet for at sætte sin tillid til en 1-2mm belægning som ingen aner tilstanden af om 10 år - og som ikke kan checkes?
Jo - selvfølgelig skal man følge de anvisninger der er for tætning af afløb mv., men når du skriver, at jeg skal garantere at betonen er vandtæt, skal jeg så ikke også garantere, at der ikke er helligdage i membranen, at den har den rette tykkelse, at den ikke udtørrer om 2 år og at den næste ejer ikke borer huller i den?

Nej - jeg advokerer ikke for at omgå bestemmelserne, tvært imod. Jeg advokerer for, at vi tolker og oplyser om de faktiske bestemmelser når nu myndighederne vælger at skrive dem så snørklede, at selv dygtige fagfolk ikke kan forstå dem.

Mange murere og flisemontører, er af den opfattelse at der altid skal være membran på hele gulvet i badeværelset. Det skal der ikke, og rent faktisk ikke engang i vådzonen, hvis gulvet er et korrekt udført betongulv.
Det er også tankevækkende.

Men du har da helt ret - hvorfor spare de sidste 1.000 kr i et budget på 80.000 - hvis man mener at have lavet et dårligt betongulv.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hejsa
Jer er ny her, men sikken et dejligt forum

Jeg har også lige et spørgsmål som nogen måske kan svare på, jeg er ved at lave helt nyt badeværelse med betongulv og muret væge som er vandskuret.
I den ene ende skal der være bruserum og i den anden ende et spabad, skal de to steder vådrumssikkeres helt op til loftet som går op til kip (4,2 meter i højden) eller hvor meget der sikres?
Når der er så højt til loftet kan man nøjes med at vådrumssikre til "normal" loftshøjde som er 230/240 cm men husk at hvis der ikkeer vinger på ved bruser/spa skal man vådrumssikre 50 cm udenfor.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også