Korsør Motor

Hej!
Jeg har lige købt en 17´damjolle med en gammel 6hk. korsør motor med "buttet" tændrør i, mit problem er at kølevandspumpen"stempelpumpen" ikke giver vand, der hvor pumpen bliver drevet af knastakselen sidder der et leje med en 5,5mm unbraco skrue som efter at være skruet fast løsner sig meget hurtigt igen.
Er der nogen der kan hjælpe mig med dette problem.
På forhånd tak.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra nuser

... med en 5,5mm unbraco skrue som efter at være skruet fast løsner sig meget hurtigt igen.

Kan det evt. hjælpe, hvis du låser den med rød Loctite - en skruelim som er meget robust og stærk?

WS
Jepssad det er godt der er nogle der er vågne.. i denne kolde sommertidrolleyes

Hald
Hej Nuser,

 -  jf de vejledninger jeg kender så skal skruen kunne løsne sig hvis der fx kommer skidt eller is i pumpen, så hvis den bliver ved med at løsne sig, så er der et eller andet der ikke kører godt.

Det nemmeste er at afmontere og rense pumpen.

Ved samme lejlighed kan tætningstråden i pumpen evt. udskiftes og kuglerne i kontraventilerne kontrolleres evt. udskiftes, måske skal kontraventilerne også renses.

Centrikken og den del af stemplet der sidder om renses og smøres gemme det lille hul i overfladen (det kan måske også være et spørgsmål om manglende smøring)

Når det hele kører som det skal så er jeg næsten sikker på at skruen ikke løsner sig af sig selv. Faktisk sidder den oftes meget fast, og hvis den klisteres i risikere du at du aldrig får den ud igen.


>>Hilsen Lars cool
Annonce
ku' vi få et billede

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej Lars!

Mit problem er at når jeg spænder unbraco skruen i excentrisen så giver vandpumpen fint kølevand, men efter ca 5 min. løsner skruen sig igen!!!!!

Hej Nuser,

 -  det lyder godt nok lidt spøjst, skruen sidder - så vidt jeg husker er skruen skruet direkte ind i knastkakslen, og når den arbejder i en lige bevægelse vil skruen blive siddende,

Hvis bevægelsen bliver forskudt, snavs i stempelkassen, forkert montering (skæv i forhold til motoren) så kan bevægelsen ikke foregå lige, men bliver skæv og lægger et skævt pres/tryk på excentrisen og skruen vil løsne sig.

På samme måde hvis der er kommet en belægning eller slitage på excentrisen eller på den del af stemplet der omgiver denne eller manglende/uens smøring, så vil der også komme et skævt pres og skruen vil løsne sig.

Sådan er den designet, og jeg tror jeg ville prøve at kikke efter årsager der kan give et skævt pres, det kan også være at den tidligere har været slidt skævt ved et skævt pres men nu er monteret korrekt. I den tid hvor den var fejl monteret  kan den være blevet skæv og så er det svært at se.

Jeg beklager at jeg ikke kan komme det nærmere, faktisk sidder min egen så godt fast at jeg ikke tør bruge flere kræfter på at få den fri, og jeg ville så gerne ompakke pumpen.


>>Hilsen Lars cool
Lynæs ville gerne se den type pumpe der tale om så her er et billede

>>Hilsen Lars cool
Som jeg ser det, så er unbracoskruen det eneste, som fastholder excentriken, og at denne vil blive skruet løs, såfremt modstanden i pumpen bliver for stor. Først ville jeg tjekke om fladen på exc. og akselenden er fri for rust og plane, så de ligger helt sammen, for at der er den friktion, der skal være. Derudover skal stemlet i pumpen kunne bevæge sig frit i hele slaglægden, og pakkematerialet må ikke være spændt for hårdt, så der er for stor modstand. Endelig ville jeg sikre mig at afgangsventilen ikke kan blokere og at, det indpumpede vand er i stand til at komme gennem motoren i den fart, det kommer ind. Det forekommer mig mest sandsynligt at, kølegangene er delvis stoppede, så der ikke kommer vand nok igennem. Prøv at løsne røret fra pumpe til motor, for at lade lidt af vandet undslippe og se om det ændrer noget. Hvis din pumpe er vel pakket, vil det vand der er i pumpen altså kræve plads i motoren når stemplet kommer i top, ellers vil unbracoskruen blive løset.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis