Hempel light primer

Hej. I min søgen efter information om behandling af stålbåde, faldt jeg over dette herlige forum.

I næste uge får jeg sandblæst min stålbåd.
Jeg havde tænkt mig at male med light primer fra Hempel. Er der nogen der har erfaringer med dette ?

Er der en bedre løsning end hempels epoxy primere ?
Er det nødvendigt at benytte åndedrætsværn ? (De foregår udendørs)

På forhånd tak

Med venlig hilsen Kasper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HEMPEL er jo et anerkendt firma, International, som jeg foretrækker, et andet. Derudover kan man finde andre mærker, som jeg ingen erfaringer har med, på nettet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej.

Jeg har netop brugt Ligth Primer her i denne uge, dog ikke efter sandblæsning, men efter almindelig rustbehandling/rstbankning etc.

Jeg kan odt anbefale den, den dækker ret godt, den er dog en anelse mere tynd end normal marine maling, som jeg har noget bedre kendskab til.

Men jeg vil da på det kraftigste anbefale 2-komponent til under vandlinjen, det brugte jeg selv. Påførte det med rulle, og der sjatter man lidt med det, så har du mulighed for at sprøjtemale vil det nok være det bedste.

Men husk, at hempels 2-komponente lakker, poly best og hvad de hedder, ikke går i spænd med en komponent, malingen begynder at boble kort tid inde i hærdningsprocessen. Bare lige en reminder. For manden i bådbiksen, han prøvede ihærdigt at overbevise mig om at det sagtens kunnne lade sig gøre. Men jeg malede et stykker metal og kunne dagen efter bevise, at det ikke forholdte sig sådan.

Håber du kan bruge mine råd. Ellers er der jo stadig Hempels, "lille Søstærke" den kan findes på deres hjemmeside.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
@hubs - tak for svaret Den light primer jeg har er to komponent. Hvilke sikkerheds foranstaltninger tog du ? Jeg Kan se at mal koden er 4-5, så jeg antager en maske er nødvendig ? Mvh Kasper
Skrevet af KasperFP den 21-07-2008 22:48
@hubs - tak for svaret Den light primer jeg har er to komponent. Hvilke sikkerheds foranstaltninger tog du ? Jeg Kan se at mal koden er 4-5, så jeg antager en maske er nødvendig ? Mvh Kasper
Altså... Ja, selvfølgelig bør man bruge de foranstaltninger, og tage sine forholdsregler. OG hvis jeg skulle male et sted hvorder er læ, eller hvor vinden i hvert fald ikke skaber naturlig ventilation, så er en maske nok meget godt. Men jeg brugte nu ikke noget, andet end handsker. Da en to-komponent maling indeholder nogle stoffer jeg ikke kan huske hvad hedder, mnen de kan give dig udslæt, og i væørste fald varig eksem, hvilket betyder at når du kommer i kontaklt med Epoxy produkter, så starter dit eksem også. Dog skal der nogle anseelige mængder til før dette sker.

Men i hvert fald handsker, masken, jo hvis du ikke står lige i vinden, eller andet der gør at du kan "dufte" malingen.

Det var i hvert fald et råd, jeg fik for en del år siden, da jeg var på epoxy kursus...

God arbejdslyst

Er det et proff firma der skal udfoere sandblaesningen? hvis ikke, saa skal du huske at den skal blaeses til min 2.5 ruhedsgrad ellers faar du ikke en god vedhaefning, uanset hvilken maling du bruger. jeg vlle blaese den til mellem 2.5 og 3.0. maske, handsker er et must naar du arbejder med 2 kompement maling. epoxy kan ogsaa traenge ind i huden, med der af foelgende allergi, saa husk sikkerheds udstyr, for din egen skyld.
Skrevet af KasperFP den 21-07-2008 22:48
Jeg Kan se at mal koden er 4-5, så jeg antager en maske er nødvendig ?

Næppe - i hvert fald ikke, hvis ikke det står på emballagen.

Epoxy virker irriterende ved kontakt, og skal holdes væk fra huden og øjnene (brug f.eks. handsker og sikkerhedsbriller).

Læs mere på: http://www.at.dk/sw4550.asp

WS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også