Selvstyrer model AH 800

Er der nogle herinde der også har en selvstyrer / autopilot med ovenstående navn / model nummer ?. Den det drejer sig om er den digitale udgave, men uden display.

Manualen (downloaded fra Raymarine) indikerer at man, når AH 800én er i brug, kan trykke på Standby knappen og derefter styrer manuelt. Når man så har styret det man vil trykker man på Auto igen og man drejes så tilbage på den oprindelige kurs.

Så langt så godt, bortset fra at jeg ikke kan dreje roret så længe AH-800én er tilsluttet roret via dens fastgøringepind.... Kan dette være rigtigt ?

Hører gerne om erfaringer mv vedr. denne selvstyrer.

Med venlig hilsen
Brian Lüders-Jensen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja det er rigtigt, du trykker standby, og tar autopiloten af rorpinden,så styrer du det du skal , sætter autopiloten på plads på rorpinden og trykker auto

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Tak for dit svar, det var også ligesom det jeg selv havde erfaret, selvom manualen siger følgende:
" Tryk på Standby for hånd / manuel styring.... Der står intet om at AH 800én skal frakobles roret, og det var det jeg var lidt i tvivl om, om det kun var min AH ér der var underlig eller det bare skal være sådan.

Men forløbig tak for svaret og de bedste sejlerhilsner herfra

Brian Lüders-Jensen

.

Hejsa, Ja det er det.

Med venlig hilsen

Brian Lüders-Jensen

Jeg har en AH1000, der vist udover størrelsen er magen til i funktionalitet. Det med at styre manuelt efter at have trykket "standby" er at du kan styre ved at trykke på + (styrbord) eller minus (bagbord) knapperne. Men det enkleste er også hos mig, at skal man styre manuelt så løfter man selvstyreren af sit beslag. Efter at have styret manuelt (fx. uden om en forhindring) kan man gå tilbage til den oprindelige kurs ved at trykke to gange på "Auto"

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Hejsa og tak for dit svar. Det med at styre manuelt via + og - knapperne, virker perfekt. Havde bare i første omgang regnet med at man kunne styrre almindeligt via rattet / rorpinden, og når man så ville tilbage til oprindelig kurs trykker man bare på auto to gange, hvilket også virker perfekt.

Med venlig hilsen

Brian Lüders-Jensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis