udtræk til emhætte i lejlighed

Hejsa,

Jeg håber der er nogle kloge hoveder, som kan hjælpe mig her - min kæreste og jeg er for nylig flyttet ind i vores nye lejlighed, som er blevet istandsat i 2004 (bygningen er fra ca. 50'erne). Efter at have kravlet rundt i køkkenet finder jeg så ud af at vores emhætte ikke har noget udtræk, men blot et hul i "ovenpå skabet" - hvilket ligesom fjerner formålet med en emhætte.

Jeg har så besluttet mig for at ordne, men kan ikke finde ud af hvor jeg skal føre udtrækket hen. Jeg har dog et par muligheder.

1. Jeg kan se at der ved siden af alle køkkenvinduerne i blokken er et hul i ydermurenvæggen, som går ind i køkkenet. I vores lejlighed er det dog lukket - jeg går ud fra at det er gjort under renoveringen i 2004. Jeg går dog stærkt ud fra at man kan banke hullet op igen og føre udtrækket fra emhætten herhen.

2. I det ene hjørne af køkkenloftet er der en slags luftkanal - jeg har ingen ide om hvor denne fører hen. Men i badeværelset har vi ligeledes en. Evt. én der kan forklare hvad det er/gør?

Så spørgsmålet er nu til hvilken af disse to "huller" jeg skal føre udtræket hen?
Så vidt jeg kan forstår, så er det bedst at bruge stålrør til udtrækket - er det korrekt?

På forhånd tak for hjælpen!

mvh.
Kasper
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kasper.
Du må ikke tilslutte din emhætte til luft kanalerne, de er der for at skifte luften i rum med høj fugtighed køkken/bad. Og du må heller ikke bare banke hul i væggen det skal du spørge om lov til, modsat vil du kunne få en kæmpe regning fra boligselskabet e.l.
Og ja din emhætte blæser luften ud på oversiden, men først har den været igennem et aktivt kul filter der sidder inde i emhætten. Det skal skiftes med jævne mellemrum (ca. hvert halve år)

V.h. Håndværkeren
Ja. Det hedder en "cirkulations emhætte". Prop evt. filtrene i opvaskemaskinen (hvis du har sådan en) regelmæssigt, så luften ikke begynder at lugte af mados hver gang du tænder for den (hvis typen af filter tillader dette). Nye filtre skal der også til regelmæssigt, men de er normalt ikke så dyre. Jeg skiftede dog kun ca. hver 3-5 år da jeg sidst havde kulfilter. Det afhænger jo af hvor meget man bruger emhætten, og hvilken type filter den anvender.
Super - jeg takker mange gange for jeres svar :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis