ulovlig installation hva gør man ?

Hejsa, har for nyeligt købt hus, det viser sig at installationerne i køkenet er ulovlige, der er blevet sænket et loft, men istedet for at føre dåsen til underkanten af det nye loft, er der bare blevet trukket en almindelig plastikledning (ikke engang installationskabel) til 2 rosetter der så bare er sat direkte i loftet (profilbrædder).

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er noget at gøre i denne situation og hvordan jeg skal gribe det an. det er jo helt tydeligt at den tidligere ejer har været igang med at lege gør det selv elektriker uden at have styr på noget som helst.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du harforhåbentlig en ejerskifteforsikring.

Det er nu du skal overveje og bruge den. Det skal meldes til forsikringen. Men kan godt være du skal få lavet et installationseftersyn af hele huset det er ikke til og vide om der skulle gemme sig mere andre steder i huset. Men det er noget din forsikring skal betale.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg er af den formening, at forsikringen slet ikke dækker ulovligheder, men snak med din sædvanlige forsikringspusher om det - der kan du sikkert få vejledning og for den sags skyld også vildledning.
Ejerskifteforsikringen er vel kun noget værd ved store skader.

Sniffer  
Har selv oplevet det samme med at købe et hus fra 1936, vi fandt også nogle få el installationer som var ulovlige, snakkede med ejerskifteforsikringen og fik at vide vi skulle have en installatør ud og gennemgå ejendommen, efter hans gennemgang var der en masse som var ulovligt og skaden løb op i næsten 50.000 kr, så snak med ejerskifte forsikringen og få huset gennemgået, derefter kan du jo vurdere om det kan "betale" sig at anmelde det som en ejerskifte sag..
Citat fra Bobber10

.... kan du jo vurdere om det kan "betale" sig at anmelde det som en ejerskifte sag..


Det kan altid betale sig at anmelde en ejerskiftesag. Selvom skaden ikke er så stor at man får noget ud af det (dvs. den er ikke større end selvrisikoen pr. skade) - vil der i mange tilfælde være en max. samlet selvrisiko i forsikringens løbetid.
Så små skader vil nedskive "den lange selvrisiko" - og har man skader nok (gud forbyde det) kan man altså reducerer den til ingen ting.
Annonce
[Indlæg slettet]
Enig med Staun... anmeld det... Men regn ikke med at du får noget ud af det. Jeg har måttet slæbe mit forsikringsselskab i retten bare for at få dækning for en skade der var mindre end min selvrisiko... De VIL bare ikke slippe pengene.

Når det så er sagt, så er reglerne sådan at det udførte arbejde skal have været lovligt på opførelsestidspunktet. Jeg husker ikke lige hvornår det blev ulovligt at lave utilgængelige samlinger, men med mindre du kan bevise at samlingen er lavet EFTER denne ændring i lovgivningen, så vil forsikringsselskabet nok sige at det er fra husets opførelse, og dermed ikke ville dække noget som helst.

Jeg havde præcist det samme med et ulovligt afløb.
Vi var mere heldige, vores selvrisiko er på 5000 kr, men forsikringsselskabet mente at nogle af ulovlighederne burde have stået i tilstandsrapporten og de gjorde så krav mod ham der har lavet rapporten... de fik medhold og fik penge ud af den bygningssagkyndige hvilket så betød at de også åd vores selvrisiko... så vores historie endte lykkeligt
Det har i hvertfald aldrig været lovligt og lave installation på den måde som beskrevet.

Men for at lave en hurtig gennemgang af problemet. Du ringer til din lokale elektriker og får ham til at lave et installationseftersyn af ejendommen, et forslag kunne være for dit vedkommende at bruge Intego i ålborg men så skal du sørge for at få jørgen ud til dig(det er en gammel kollega og hen er meget god til at det der). Så laver han en rapport og den sender du ind til dit forsikringsselskab sammen med en anmeldelse. Og så kører møllen ellers kender flere der har får mange tusind kroner til at få lavet dårlig installationer om for. Det er altså på den anden side 100.000 folk har fået der følger jo en masse med når det er.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Netop.

Du skal jo tænke på, at forsikringen muligvis ikke kun dækker udbedrelse af skaden/ulovligheden, men måske også udbedring af tilstødende områder. I det her tilfælde, skal loftet måske ned og og et nyt op for at udbedre, og så kommer du nemt over selvrisikoen.

Det er ihvertfald værd at undersøge. At få et nej fra forsikringsselskabet koster ikke dig mere end et frimærke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis