Udgravning af 140kvm lade

Hej GDS'ere!

Så er sommeren over os cool - vi skal blandt andet i gang i laden. Den er inddelt i flere "afdelinger", som vi gerne vil beholde nogle af, men ens for hele molevitten er at gulvet skal graves op og der skal støbes nyt! Det er stadig nogle steder indrettet som gammel stald med båse og render til geder/får og køer. Enkelte steder er der nyere beton og andre steder igen er der jord.. Nå, men for at gøre lang historie kort vil jeg høre hvad I har af erfaringer med opgravning af sådan en blandet landhandel? Altså jord, beton, mursten/fliser osv. - kan det betale sig at gøre det selv med en trykhammer eller skal vi leje en maskine (og i så fald hvilken) og hvad ville det koste? Med maskine tager det vel ikke meget mere end en weekend, laden er på ca. 140 kvm. og i forskellige niveauer. Jeg tør ikke tænke på hvor lang tid det kunne trække ud i med trykhammer..?
Maskinen skal nok ikke være alt for stor, da den som beskrevet er inddelt i flere afdelinger, hvor en stor fætter ikke ville kunne komme ind..

Der skal så efterfølgende støbes et ca. 20 cm. tykt lag beton - hvor meget sand ville der gå til det? 20 cm tykkelse på 140 kvm...confused


Håber I kan komme med gode kommentarer, så vi tager fat i den rigtige ende fra start af smile

Mange venlige hilsner,
Kisberg+
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er lige ved at falde af stolen !! Læser jeg rigtigt. 20 cm beton !!

Da jeg gravede min stald ud kunne jeg nøjes med 10 cm beton. Med mindre det er noget meget tungt trafik der skal være på sådan et gulv er 10 cm da rigeligt. nå ok.

Vi brugte en lufthammer og skovl og trillebøre til vores 170 m2 stald. Der kunne ikke komme en bobkat ind. Ellers havde vi brugt sådan en. De fåes også med en mejsel der kan brække det op.
Skal der ligges 20 cm beton. skal der bruges 28 m3 støbemix.
mvh 666
Af maskiner kan du leje en mini graver, de kan fåes med forskellige skovl bredder, og med nedbrydningehammer.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for svar begge to!

Må man spørge hvor lang tid det tog med trykhammer på de 170 kvm?

Vi tænkte også på at bruge en bobcat/mini graver, men så er jeg bange for at et par åbninger eller to må udvides lidt!
De 20 cm er noget min kæreste har fundet på, han er håndværker, så jeg plejer bare at tage hans ord for gode varer - i hvert fald når det drejer sig om lignende spørgsmål, hehe! Vi skal have biler/værksted i den ene ene og hestestald i den anden ende.. Det er gamle amerikanerbiler, så de kan godt gå hen og blive halvtunge, men om vi kan nøjes med mindre end 20 cm, vil jeg da lige vende med ham!

/Kisberg
Citat fra Kisberg

Tak for svar begge to!

Må man spørge hvor lang tid det tog med trykhammer på de 170 kvm?

Vi tænkte også på at bruge en bobcat/mini graver, men så er jeg bange for at et par åbninger eller to må udvides lidt!
De 20 cm er noget min kæreste har fundet på, han er håndværker, så jeg plejer bare at tage hans ord for gode varer - i hvert fald når det drejer sig om lignende spørgsmål, hehe! Vi skal have biler/værksted i den ene ene og hestestald i den anden ende.. Det er gamle amerikanerbiler, så de kan godt gå hen og blive halvtunge, men om vi kan nøjes med mindre end 20 cm, vil jeg da lige vende med ham!

/Kisberg


Vores gulv var også sådan en blandet landhandel. Nogle steder kunne man let slå det i stykker med en forhammer. Andre steder var der 25 cm støbte kanter. Og der var lufthammeren nødvendig.
Jeg vil tro at hvis de er en tre stykker til det kan jeres gulv brydes op på en weekend. De to kan så køre ud og man kan skiftes til at stå med lufthammeren. Nu er det jo ikke noget jeg vil hænges op på. tidsmæssigt, er det jo lidt svært at vurdere når jeg ikke ved hvad gulvet består af.
Vi lagde bare vores gulv og brugte pudsebræt. Det irreterer mig dog lidt, vi ikke undersøgte hvad man ellers kunne gøre.
man kan bruge bjælkevibrator eller selvnivelerende beton og slutte af med en glittemaskine. Så får man altså bare et utroligt lækkert gulv der er let at feje. det er helt glat. Jeg så det gjort ude hos en landmand. hvor de kørte rundt med sådan nogle glittemaskiner, der mindende mest om radiobiler i et tivoli. Havde jeg vist man kunne få sådan nogle redskaber, havde jeg godt nok valgt det. men nu ved du at det findes.
Lej en lille minigraver. De fåes helt ned til 74 cm i bredden og kan køre med hydraulik hammer. En motortrillebør ville nok også være en god ide i mine øjne. Men der er ikke nogen undskyldning om at der ikke kan være en gravemaskine derinde der holder. Med hensy til tykkelsen er det mere end rigeligt tykt. Men i skal nok regne med at der skal køres noget sand ind når i er færdige med og køre ud. Men hvis i laver hele gulvet i 10 cm tykkelse og måske et lille net i det får i i et fint gulv ud af det. Men vil klart anbefale jer at får færdigblandet beton til opgaven. Der altså kun 100 liter i blandemaskine, og der går 14 m3 beton til sådan et projekt der. Så tænk jer nu godt om.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Ja, læg betonen ovenpå noget afrettet sand. Og det er en god ide at lægge rionet. Så kommer der ingen revner. Hvis i tænker på at lægge flamingo, er det ikke nødvendigt. Medmindre der skal være en god varme derude hele tiden. Det er også træls at have under et værkstedsgulv. Når man hamrer og banker, ryster hele gulvet. Vi har også mekanikerværksted i den ene halvdel af vores stald, men der kan 10 cm beton altså sagtens vægten af biler. Og vi har så godt nok ingen rionet i gulvet. Men det er godt at lægge det i betonen. Det bliver stærkere af det.
mvh 666
Rionet er nu ingen garanti for ikke at få revner!!
Men skulle der så komme en revne, falder verdenen vel ikke sammen af den grund.
10 cm er alt rigeligt! Jeg har også meget tunge biler/traktorer på ca. 10 cm beton.
Det der forårsagede en revne i et ellers meget fint gulv, var en vognmand, der lod et ton træpiller dumpe 10 cm ned på gulvet. Det gav et voldsomt brag og en revne. :-( Fjols!!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Jeg er igang med det samme projekt i 56 m2 huslade, dvs en gammel stald i forlængelse af huset bliver til et kombineret fyrrum, værksted og garage. Jeg er dog så heldig, at jeg i samme ombæring skal have nye spær og tag. Så jeg fik først fjernet taget, banket hvælvingerne (loftet) ned og skåret/banket portåbningen ud. Derefter var det bare at ringe efter en rendegraver som kunne tage hele gulvet på nogle timer og der var altså nogle betonklodser på knap 50 cm i tykkelsen i boksene. Derefter bliver jorden gravet ud, så jeg kan få den korrekte højde til gulvet. Først lidt sand til afretning, 150 mm flamingo og 10 cm beton støbt i rionet. I alt knap 30 cm under gulvniveau. Betonen bliver leveret med kanon.

Mvh Mhoff
Hej Mhoff
Det lyder knageme godt, det der.
Skal du have stoker så eller brændefyr. Jeg er stor fortaler for solvarme. Har du det med i overvejelserne til dit nye anlæg.
med venlig hilsen
666
20 cm lyder som rigeligt, med mindre I skal have større lastbiler mm. - og her ville man nok nøjes med 20 cm der hvor lastbilerne vil komme til at køre og nøjes med mindre ude i kanter og hjørner. Skal I have nogle større maskiner til at stå - f.eks krumtapsliber, drejebænk mm. vil man normalt blot støbe et passende tykkere lag her.

Mht. fjernelse af det gamle underlag kan det være en fordel med en betonhammer, idet man herved kan få betonen op i mindre stykker. Køb en elektrisk til ca. kr. 1000,-(kan man altid bruge senere), hvis betonen er kraftigere må I evt. leje/købe en hydraulisk (kan altid sælges igen). Start med at udgrave et hjørne/stykke, hvor der f.eks kun er jord, ud i passende dybde og fyld de første brokker heri. Dernæst udgraves et nyt stykke osv. På denne måde sparer man helt at køre betonbrokkerne ud og I skal kun tænke på udkørsel af den overskydende jord og det kan man nemt med en trillebør. Tag lidt af gangen over et par måneder og pas på ikke at overanstrenge jer - har I børn vil de elske at hjæpe med at køre jord med deres egen lille trillebør og tjene lidt lommepenge! Husk beskyttelsebriller og evt. cykelhjelm, hvis de vil knuse brokker med en hammer!

Hvis man sørger for hele tiden at lægge de største betonbrokker og evt. marksten mv. i bunden - helst ikke større end 30 x 40 cm og fylder op med mindre og mindre stykker og knuser lidt til sidst med en stor hammer - evt. kan det være en fordel med et lag murbrokker eller teglsten til sidst - de er nemmere at knuse. Vibrer denne opfyldning godt med en pladevibrator (købes - evt. brugt og sælges igen, hvis I ikke skal bruge den til andet senere) og I har et eminent underlag for det nye betongulv. Underlaget vil være fyldt med luftlommer, brokkerne rører kun hinanden i nogle få punkter og vil derfor virke isolerende.

Mvh Ole ben
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis