Aircondition - tør i munden

Ja nu ved jeg ikke om det bare er fordi jeg er forkølet, men jeg synes
faktisk at jeg bliver utrolig tør i munden når jeg kører rundt med
aircondition på ca. +21,001°C. Er det normalt at Aircon. skal tage alt
luftfugtighed?.
Ellers er det jo bare lækkert at have stuetemp. i bilen mens andre hænger
med arme og ben ude af sideruderne.

--
Tom

Unofficial Ford site Denmark http://members.tripod.com/FORD_DK/

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeps, det må du lære at leve med.

hilsen,
--
Carsten Stage
Tai-Vong Lhasa Apsos - og det er ikke en kampsport! http://www.image.dk/~cstage/
uin # 4483272
Yeps, det er derfor man bruger det om vinteren når fire voksne mennesker
kommer ind i kassen og der kommer en masse dug på indersiden af ruderne,
start AC'en, og fugten er væk, hvis man har været på ferie feks. í USA, så
ser man at når man parkerer sin bil så ligger der en pæn lille pøl vand, når
man kører igen, det er det vand som AC har 'suget' ud.
Husk også at tænd AC'en regelmæssigt ellers ligger vandet i systemet og
rådner, det lugter pissegrimt når man så om sommeren tror at man rigtigt
skal have en frisk kold bil, he he...

Christian
> Husk også at tænd AC'en regelmæssigt ellers ligger vandet i systemet og
> rådner, det lugter pissegrimt når man så om sommeren tror at man rigtigt
> skal have en frisk kold bil, he he...

Det var dog det værste sludder du fyrede af der.

Dit Airconsystem er et lukket system og kommer aldrig i forbindelse med
luften.

Et aircon virker på samme måde som en radiator.
Grunden til at der kommer vand når du parkerer er pga der bliver dannet en
masse kondens på rør og køle element ligesom i dit køleskab.

Mvh Claus Ortvald

>Dit Airconsystem er et lukket system og kommer aldrig i forbindelse med
>luften.
>
det kommer vel i forbindelse med luft!,da den bliver kølet med.

OK, her er så et uddrag om hvad en AC består af:

--------------
EVAPORATOR
Located inside the vehicle, the evaporator serves as the heat absorption
component. The evaporator provides several functions. Its primary duty is to
remove heat from the inside of your vehicle. A secondary benefit is
dehumidification. As warmer air travels through the aluminum fins of the
cooler evaporator coil, the moisture contained in the air condenses on its
surface. Dust and pollen passing through stick to its wet surfaces and drain
off to the outside. On humid days you may have seen this as water dripping
from the bottom of your vehicle. Rest assured this is perfectly normal.

The ideal temperature of the evaporator is 32° Fahrenheit or 0° Celsius.
Refrigerant enters the bottom of the evaporator as a low pressure liquid.
The warm air passing through the evaporator fins causes the refrigerant to
boil (refrigerants have very low boiling points). As the refrigerant begins
to boil, it can absorb large amounts of heat. This heat is then carried off
with the refrigerant to the outside of the vehicle. Several other components
work in conjunction with the evaporator. As mentioned above, the ideal
temperature for an evaporator coil is 32° F. Temperature and pressure
regulating devices must be used to control its temperature. While there are
many variations of devices used, their main functions are the same; keeping
pressure in the evaporator low and keeping the evaporator from freezing; A
frozen evaporator coil will not absorb as much heat.

---------------

MVH.

Christian Lyng.
Annonce
> det kommer vel i forbindelse med luft!,da den bliver kølet med.

Ja det har du ret i

Men det som der sker er stadigvæk det samme som en radiator. I en AC er
Radiatoren bare kold. Og man lader nu den varme luft passere radiatoren som
derved bliver afkølet. Denne afkøling på radiatoren vil få luften til at
kondensere. Kondensering opstår ved en temperatur forskel på ca 10 grader.
Og de fleste AC arbejder på ca 0 grader som der også i din beskrivelse, når
du så holder stille vil dette vand selvfølgelig danne en vandpyt under
bilen. Men der står ikke noget om at freon kommer i kontakt med vandet i
luften. Hvis der var forbindelse fra luften til freon vil alt freon
forsvinde med det samme, da dette er en gas, som blot bliver holdt flydende
pga højt tryk.

Med Venlig Hilsen

Claus Ortvald


Men der står ikke noget om at freon kommer i kontakt med vandet i
>luften. Hvis der var forbindelse fra luften til freon vil alt freon
>forsvinde med det samme, da dette er en gas, som blot bliver holdt flydende
>pga højt tryk.
>
Det kan godt være at det jeg skrev kunne forstås sådanne, men det var i høj
grad ikke det jeg mente!, selvfølgelig kører freon (hvis det er det man
bruger idag), i et lukket system, ligesom på køleskabet.

Christian Lyng
>Er det normalt at Aircon. skal tage alt
>luftfugtighed?.

Ja, og det giver nogle sjove bussemænner. ;-) Nej, en aircon virker
ved, at den fortætter/kompresser luftfugtigheden.

--
Hans Pedersen, http://www.hanspedersen.dk
"There is a difference between knowing the path and walking the path."
Morpheus (Lawrence Fishburne III), The Matrix, 1999
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis