Problemer med lægtesøger

Hej,

Har lige købt en Bosch "DMF 10 Zoom" lægtesøger/metaldetektor/multisøger (kært barn har mange navne), som er en professionel udgave af deres "PDO Multi" detektor. Har lige pakket den ud og prøvet den af på væggen, men hold da op for noget skrammelværk!?! enten er det fordi:
1) jeg bruger den forkert
2) at den ikke virker
3) at en lægtesøger generelt ikke er særlig god
for jeg kan på ingen måde bruge målingerne til noget. Når jeg blot nærmer mig noget der ligner metal registrerer den det (dvs at jeg ikke kan placere emnet særlig nøjagtigt) - selv når jeg bruger zoom funtionen, som skulle gøre målingen mere nøjagtig. Når der er et strømførende kabel på den samme væg (op til en meter fra søgeren) så blinker den med advarsel om at der er et kabel under søgeren. Jeg læste i en test fra GDS bladet at man skal holde den frie hånd på væggen for at aflade statisk elektricitet (det står der forøvrigt ikke noget om i brugervejledningen), og det hjælper da også en smule, men slet ikke nok sad .
Jeg lavede en testopstilling med en 16mm spånplade og monterede en lægte, en ledning og et metalrør på bagsiden. Samme resultat som på væggen. Kablet blev detekteret mange tilfældige steder på pladen. Lægten kunne den slet ikke finde og metalrøret målte den til at være kæmpestort confused.

Er der nogen her, der har erfaringer med sådanne søgere, så vil jeg meget gerne høre om det.

Mvh
Ole

Ole
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv at kikke ind til www.bosch.dk
og kik under måleværktøj.!
skulle stå noget tips om multisøgeren.
Hmmm - jeg synes ikke helt at jeg kan finde noget ud over en "reklame video" og brugervejledningen - har du eventuelt et link til noget mere information?

Ole
ikke i øjeblik jeg har ikke noget af denne slags

men det lyder jo pudsigt at den "kun" søger efter træ
i 20mm. dybten.!
du har allerede lavt test på træ plade med metal dele om bag træplade.!
sår multisøgeren kriger efter træet ud over metal dele.
sår som søm rør ledning og alu profiler og andre metal genstand.?
som du prøver på den.!

men den er primæret til metal søgening.
og lidt træ i nakken.!
prøv på betonvæg om der er trælægter om bagved væggen.!
Annonce
Vi har samme maskine i firmaet og den er yderst funktionel når man først lære at bruge den rigtigt. Jeg brugte en del tid med forsøg, ligesom dit eget testforsøg.

Du skriver at den registrere el kabler en meter fra søgeren. Dette er også rigtigt, men der er en indikator der nogenlunde viser hvor langt væk kablet er. Den sidder ude i venstre side. Udformet som en lille pyramide. Jo tættere du kommer jo større et felt af pyramiden lyser. Har feks brugt denne præcise måling til at bore i et støbt gulv med elvarmekabler der spændte med 5 cm mellemrum. Den virkede perfekt. kunne præcis måle hvor kablerne lå.

Mht til måling af lægter, bruger vi den når der laves større gips konstruktioner. Hvis det er stållægter du skal måle efter skal den selvfølgelig indstilles til jern og hvis du skal måle efter trælægter skal den indstilles til træ. Det skal lige siges at træ søge funktionen stort set kun kan bruges til at søge efter trælægter i rene gipsvægge. Du kan feks ikke finde brædder osv under en pudset forskanningsvæg. Jeg har ivertfald ikke haft det store held med det. Jern søge funktionen og el søge funktion er yderst præcise og når man først begynder at føle sig tryg med zoom knappen er det et sjovt stykke legetøj, som også er virklig funktonelt. Held og lykke
Tusind tak for jeres svar. Dine erfaringer, prana, var yderst værdifulde og beroligende at læse - så jeg leger bare lidt videre og giver det en chance mere.

Mvh,
Ole

Ole
Hej Ole

Er nysgerrig på om du fik din Bosch "DMF 10 Zoom" til at virke med prana's anvisninger?
Hej Aha,

Jeg fik den aldrig til at virke tilfredsstillende og den ligger mest og samler støv i skuffen. Det eneste der virker tilfredsstillende er meatlsøgeren, men jeg har klart fortrudt at jeg ikke bare købte en billige metalsøger, som virker nøjagtig lgeså godt som denne (har haft en billig en engang som jeg faktisk var mere tilfreds med - den kostede vist 49,50 i Silvan tilbudsreol). Det skal siges at det blot er mine erfaringer - måske er der andre der har haft bedre held med den.

Mvh
Ole

Ole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis