Storsejl problem=ombygning??

Er der nogen der nogen der ved om man kan lave et storsejl om så der sættes slæder på istedet for en "bulk" der skal op i et spor i masten??

Problemet er at på min lille 20' sejlbåd, kan jeg ikke hive storsejlet op uden jeg sidder ved masten og føder det ind i sporet. Ydermere ville det også være skønt at montere lazy-jacks så sejlet kan trækkes ned og hvile i zig-zag på bommen.
Kan man evt. købe slæderne og montere på sejlet og så vil det virke????

PS. Det skal være en billig løsning da økonomien er stram.
Er der nogen der nogen der ved om man kan lave et... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis dit storfald går ind i masten i bunden kan du lave et 8 tals knob på faldlinen så det passer med at sejlet bliver stoppet eks. 20 cm. før det ryger ud af hulkelen. Det vil så være nødvendigt at du har en lille strop i dit vant, hvor du sætter storfaldet ud når du ligger i havn uden sejl på.
Dine Lasyjack laver du af en 6 mm. spunden line så du kan splejse dem sammen, du skal så have de to bærende liner gående fra lige under salling hornene og ud til bomnokken. på den line sætter du så ca. tre lodrette liner som gribere for sejlet.
Under sallingen sætter du to små blokke så du kan slække lasyjacken lidt når du sejler. jeg har haft et system hvor linen gik igennem endnu en blok hvor der var monteret en god elastikline så den kunne regulere selv.
Jeg havde i sin tid det samme problem med storsejlet og satte derfor en sejlføder på ca. 10 cm under der hvor hulken starter og det virker fint. Når vi skal have sejlet ned og foldet på bommen, er vi altid 2 mand og folder det så fra hver sin ende. Og endnu en fordel er at forstærkningen i toppe af storsejlet ikke sådan lige glider gennem føderen og derfor har storsejlet altid toppen af sejlet inde i hulken som begynder ca. 30 til 35 cm fra det originale bom-mærke på masten.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman
derfor har storsejlet altid toppen af sejlet inde i hulken som begynder ca. 30 til 35 cm fra det originale bom-mærke på masten.[/quote

Det er det jeg har prøvet at sige, når hulkelen starter så langt fra bommen, fungerer det ikke så godt med slæder.
På min mast (Bianca 27) starter hulkelen ca.6 cm over bommen, og der sider stoppet så slæderne ikke falder ud.
Når hulkelen går så langt ned kan man sagtens rebe uden at tage stoppet af.

Venlig hilsen Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis