Male vinduer - Olie vs vand baseret

Hej alle

Som nybagt husejer skal jeg igang med at male mine 20 årig gamle vinduer. Det er helt almindelig træ vinduer i farven hvid. Taget alderen i betragtning synes jeg selv de er i god stand. Der er selvfølgelig lidt afskallning / små revner. Mest i bunden af vinduerne. Spørgsmålet er hvilken maling jeg så skal bruge olie eller vand baseret? Evt nogle mærke i kan anbefale.

Der ud over har jeg et ny opført skur opført i træ bræder. Om det er trykimpræneret må jeg være et svar skyldig på, men det må det vel næsten være når det er til udenfor. Det har stået et år nu uden maling. Olie eller vand baseret?

På forhånd tak smile
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er principielt set ligegyldigt. Men har du en gang brugt vand, så bør du fortsætte.
Citat fra Twist

Det er principielt set ligegyldigt. Men har du en gang brugt vand, så bør du fortsætte.


Nogen nem måde at se om det er malet med vand baseret?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
er det første gang rammerne males, så er det helt klart det bedste og anvende en olie baseret maling, men det afhænger af hvad rammerne sidder i. Murværk eller træværk. for sidder de i pudset murværk risikerer man at træet kommer til og "svede" og det efterlader en plet i pudset under rammen... Jeg har selv brugt teak olie på mine rammer da jeg syntes det får den flotteste Glans på en varm sommerdag, og duften det afgiver er helt speciel... Hilsen Tuborg
Er det "råt" træ, og kan man lide farven, så er lin olie også en god løsning. Så smører man bare træet ind hvert 3-5 år, og så holder det nær ved evigt.

Det er lidt svært at se om der er brugt vandbaseret eller olie baseret maling sidst. Men som tommelfingerregel, så tror jeg du kan sige at hvis træet er så tørt at knasterne begynder at hoppe ud, så er alt fugt, hvadenten det er olie eller vand HELT væk, og du kan starte forfra. I så tilfælde bør du dog lige give lidt træbeskyttelse først. evt. gori22

Du kan du altid med sindsro vælge vandbaseret maling hvis du er i tvivl. For at "teste", kan du evt. prøve at tilføre et smule olie eller oliebaseret primer et sted på træet som du har slebet af. Hvis træet ikke begynder at svede efter et par dage, så kan du nok roligt benytte oliebaseret maling.
Hej Allana

Først må du finde ud af hvilken maling der er brugt.
Tag et stykke afskallet maling, nuller det i fingrene, knækker det i små stykker, er det oliemaling, kan du rulle det sammen til en klump, er det vandbaseret maling.
Hvis det er oliebaseret maling, gør da følgende:
Rengør med egnet grundrengøringsmiddel,
Matslib overfladen,
Giv grundingsolie(KUN på bart træ, slib efterfølgende) og vent 24 timer,
Grundmal med en oliebaseret udendørs grundmaling(hindrer fugtindtrængning)
og fremhæver ujævnhederne,
Spartel med urethanstartelmasse, og slib når det er tørt,
Pletgrund oven på spartelmassen,
afslut med 2 gange oliebaseret vinduesmaling, evt 3 gange på de nederste vandrette flader, og 20 cm op af de lodrette flader.

Hvis vandig maling:
Samme process, med du bruger da en vandig udendørs grundmaling og en vandig vinduesmaling.

Malerteknisk bruges en vandig vinduesmaling på udvendig side og en olie baseret vinduesmaling på indvendig side.
Det gør man for at hindre fugt indefra huset, i at komme ud i vinduestræet og vandig på udvendig side for at slippe af med evt. fugt der skulle være i træet.
Vinduesmaling er et special produkt, der er udviklet således, at det ikke klæber efter 8 timer, og indeholder et antiskimmelmiddel.
Vinduer på indvendig side, hører med til den udvendige vedligeholdelse.
Træfugtigheden må ikke være over 12% på behandlingstidspunktet.
Den proffesionelle maler, må ikke bruge oliebaserede produkter:eek:, så du får ikke nogle af dem, til at gøre det malerteknisk korrekt.

Håber dette hjælper.

Til dit skur, skal du da for alt i verden bruge en vandig træbeskyttelse, da den har længst holdbarhed.

Colormann
Hej Colormann
Tak for din uddybende svar. Lige hvad jeg havde brug for.

Også tak til jer andre...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også