Kobling af nyt badeværelse til nedsivningssystem

Hej

Jeg bor på en ejendom uden offentlig kloak, men har et velfungerende nedsivningssystem. Ifølge kloakplanen ender alt både fra toiletter, bad, vaske mv. i et og samme rør som løber ud i en tank, hvor det "grove" bundfældes. Denne tank tømmes en gang om året. Herfra løber der 2 sivestrenge på hver 15 m. Min svigerfar mener at systemet burde være adskildt således at toiletterne løber til samletanken og derefter videre ud i sivestrengene og vand fra vaske og bad løber direkte i sivestrengene.
Er der nogen der kan rede trådene ud? Grunden til at jeg spørger er at jeg er igang med et større projekt i min overetage og bl.a. skal lave et nyt badeværelse og er derfro interesseret i om badevand og tilet lan løbe i det samme rør til kloakrøret i underetagen.

vh Anders
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg stod for 12-13 år siden med samme spørgsmål, og blev dengang belært om at det hele, sort og gråt spildevand, skal løbe sammen i septictanken, så også kaffegrums m.m. kan bundfældes.

Mit sivedræn viste sig så at være helt og aldeles værdiløst, idet vi har en meget høj grundvandsstand. Heldigvis lå den off. kloak kun 50 meter fra mig og kommunen havde i mellemtiden besluttet at fritliggende ejendomme gerne måtte tilslutte sig off. kloak.

Så blev vi tilsluttet og det er de bedste 28.000 kr. jeg nogen sinde har har brugt. :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Ktm

Det forstår jeg egentlig godt, men her er der tale om et særdeles velfungerende nedsivningssystem. Vi kan uden problemer lukke vandet ud af spa´en som indeholder 800l (egentlig lidt noget frås). Den offentlige kloak tror jeg ikke kommer i nærheden i mange år.
Grunden til at jeg spørger er at nogen mener at sæbe o.l. fra f.eks køkken og bad i en septictank slår gavnlige bakterier ihjel så nedbrydningen af "faste bestanddele" ikke bliver effektiv nok, men det har altså ikke noget på sig (længere)?

vh Anders
Hør nu her du tømmer din septitank en gang om året prøv lige at tage låget af den kig ned i den og se hvor meget der kan være i den. Tror du selv at du kan fylde den helt op selv om der kommer lidt forkerte ting deri. Men det hele skal bare ud i tanken og så løber vandet selv der fra engang når det er nået igennem det hele.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Man skal jo altid være opmærksom på, hvilke kemikalier især man fylder i afløbet. Man må jo heller ikke, kritiktløst, fylde alle mulige kemikalier i det off. afløb.
Mine oplevelser med disse hyggelige sager, har altid været at sort og gråt spildevand altid løb sammen i septictankene.
Alt andet ville jo også medføre dobbelt kloaksystem inde i huset, hvilket jeg aldrig har set.
Kun overflade-/regnvand har jeg set forskellige måder at tackle på, men her fornemmer jeg, at den med at blande regnvand ned i spildevand ikke er så moderne længere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Alt det der kommer indefra huset skal i tanken alt det der løber udenom huset skal bare ned i jorden og så er det væk.

Ja man skal da lige tænke over hvad man hælder hvor hen. Men min pointe er at man højst sandsynligt ikke kan nå og fylde tanken op inden den ska tømmes næste gang. Får selv tømt vores trixtank en gang om året af kommunen så tager det ikke så tungt længere hvad jeg hælder i mine afløb

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Vores nedsivningssystem fra 2002 som blev godkendt i 2007 pga. den gamle ejer sørme havde glemtconfused at melde det færdigt til kommunen.

Har kun 1streng hvor det hele samles i og løber ud til septictanken
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis