Benzinøkonomi

Hvad er mest bensinøkonomisk når man skal sænke hastigheden/stoppe for
rødt:

1) At koble ud og bremse.
2) At slippe speederen og lade motoren hjælpe med til at bremse.

mvh
Jens
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uha det kan blive en af de lange tråde den her.

Mht benzinøkonomi tror jeg ikke at der er noget større forskel på de to
metoder, men for at spare bl.a. koblingen, og bruge bremserne til det de er
beregnet til vil jeg helt klart vælge nr. 1.

Nr. 2 kan anvendes ved lange stejle nedkørsler (evt. m. campingvogn) i
f.eks. Alperne, men da skulle det kun være for ikke at overbelaste
bremserne. Jeg tror ikke at bilen generelt har godt af denne køremåde.

Det var mit bud.............andre ?

MVH Peter

Jeg mener at have læst en undersøgelse, som viste, at der ingen nævneværdig
forskel er på benzinforbruget ved frigear contra motorbremsning
(formodentlig pga. "fuel cut-off", som du skriver). Så gør hvad du finder
mest naturligt.

mvh Leif

Koblingen slides ikke, hvis den er i indgreb..... Den slides kun, hvis der
er hastighedsforskel mellem plader og anlægsflade.....

Jeg tror ikke, at der er nogen forskel i en moderne bil, for der vil
indsprøjtningsanlægget forhåbentligt regulere blandingen, så der kun brændes
benzin af, saverende til den mængde arbejde motoren skal præstere. I teorien
vil den vel derfor lukke fuldstændigt, hvis man motorbremser, men det ved
jeg ikke !

En gammel bil vil skabe et stort vakuum og suttte til sig gennem
tomgangskarburatoren (Hvis man F.eks. bruger Weber DCD), men jeg ved ikke
HVOR meget benzin den reelt brænder af på denne måde. Der er sikkert lavet
nogle målinger et sted på netop denne problematik....

Mvh. Mikael Kristiansen

Udrykkerlejet slides meget, mens man holder bilen i gear, men koblingen
trykket i bund til der blir' grønt...det er der ikke mange som tænker på.
Rigtig mange biler kører PRÆCIS når der er grønt..dvs. de har sat i gear
lang tid før, og holdt igen på kobling og bremse.

Karsten Olesen
Annonce
..og efter 300.000 km. er det på tide med et nyt leje til 80,- kr.

Hvad synes du så om dem der holder for rødt op ad bakke og holder bilen på
koblingen?? :-)

Hygge..
Thomas

80 kr. ?

Jeg kørte ca. 120.000 med syngende leje uden problemer, men slidt var den.
Havde jeg
holdt med 'trukket' kobling i lyskrydsene i længere tid var den nok død før.

Desuden skal hele gearkassen vidst skilles ad inden man kommer ind til
kobling/leje osv. ? Så 80 kr. er vel i underkanten.

MVH

PS: ang. op ad bakke for rødt...:

Jeg kender dem ikke..;o)

Karsten Olesen
Hej

> Jeg kørte ca. 120.000 med syngende leje uden problemer, men slidt var den.
> Havde jeg
> holdt med 'trukket' kobling i lyskrydsene i længere tid var den nok død før.

Måske.

> Desuden skal hele gearkassen vidst skilles ad inden man kommer ind til
> kobling/leje osv. ? Så 80 kr. er vel i underkanten.

Gearkassen skal bare afmonteres, den skal ikke åbnes. Det er ikke farligere end
et standard skift af kobling. Med mindre motorrummet er designet så tåbeligt at
motoren skal ud, så bør det ikke tage meget over en time.

Hygge..
Thomas

Karsten Olesen skrev i meddelelsen <[email protected]>...
>Udrykkerlejet slides meget, mens man holder bilen i gear, men koblingen
>trykket i bund til der blir' grønt...det er der ikke mange som tænker på.
>Rigtig mange biler kører PRÆCIS når der er grønt..dvs. de har sat i gear
>lang tid før, og holdt igen på kobling og bremse.

Ikke nødvendigvis. Jeg kører altid PRÆCIS når der bliver grønt (hvis jeg da
holder forrest :-) ), men holder næsten altid i frigear. - Jeg bemærker
simpelthen bare når de overskærende får rødt lys (enten kan man se "deres"
lyssignal, eller også kan man se når de standser op for rødt. Ved visse
lyskryds ved jeg præcist hvor lang tids rødt/grønt der er, og kan så time
det på den måde), hvorefter jeg sætter bilen i gear, og gør mig klar til at
slække for håndbremsen (jeg bruger næsten aldrig fodbremsen, slet ikke hvis
vejen skråner).

---
René
AKA Tha Eurythmic King Of Nowhere http://come.to/jodiefoster (back offline :-( ) http://listen.to/mcdjj
Du ku' jo iagtta' lyskrydset og se, om der har været rødt i længere tid. Har
der det, så kan du med forel slække foden på speederen og håbe
der blir' grønt... du sparer hermed slid både på udrykkerleje(kobling) og
bremser...

Er der lige blevet rødt, og du er nødt til, måske mod din vilje, at stoppe.
Så træd koblingen ned og rul farten af. Du bremser så blødt tilsidst.

Lader du den motorbremse sparer du måske benzin fra højere fart, da en del
motorer cutter benzintilførslen når den motorbremser..men vi er vidst
over i detalje-land nu !

MVH Karsten Olesen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis