Plankeværk: skruer eller søm? + andre spm.

Hejsa.

Jeg er i gang med at bygge et hegn ind mod naboen.
Det bliver 180 højt som man må, og 12 m langt (+ 60 cm på hver side af endestolperne).

0m 3m 6m 9m 12m
---X-----I-----X-----I-----X-----I-----X-----I-----X---

Da det skal stå i meget sandet jord er planen at grave de X-markerede stolper 100 cm ned og støbe dem.

De I - markerede stolper er til at sømme på og jeg er lidt i tvivl om hvor langt jeg behøver grave dem ned, og om de også skal støbes. De er der kun fordi jeg ellers frygter at det hele giver sig lidt for meget i blæsevejr. Er der andre og evt. smartere løsninger?

Jeg skal ud og købe 19*150mm lærke klink i dag.
Er det kraftigt nok til ovenstående skitse?

Det må gerne få en lidt mørkere farve - hvad skal jeg efterfølgende male med?

Jeg overvejer om der er nogen grund til at vælge skruer frem for søm, da jeg alligevel skal have købt en kompressor og en sømpistol?

Hvor lange skal skruer hhv. søm være og hvilken type?


Med venlig hilsen
Lasse Jeremiassen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok tænke lidt på plankelængden, så du har mulighed for et ordentligt forbandt uden alt for meget spild af endetræ. Jeg ville nok vælge omkring 4 m mellem de støbte og en støttestolpe derimellem, der kun er gravet ned i 50-70 cm af hængig af jordens stabilitet, hvis jeg skulle følge dit oplæg.

Hvis du laver et klinklagt hegn ville jeg foretrække dykkere fremfor skruer. Det efterlader de mindste synlige tegn på overfladen og er enkelt hvis du har en sømpistol, der fungere.

Hvis du køber lærketræ til dit hegn synes jeg ikke du skal male det (hvis du med male mener maling). Lærketræ bør stå så man kan se strukturen.
Du kan købe færdigprodukter specielt til lærketræ, men ellers kan du selv lave en glimrende træbeskyttelse med glød ved at bruge trætjære, linolie og evt. en slat terpentin. Hvis du køber en god gylden/mørk tjære kan du selv passe farven til den glød du ønsker ved at regulere mægden af tjære du kommer i.
Når vi snakker lærketræ, skal der bruges rustfrie søm, da den naturlige olie i lærketræet er så kraftig, at den med tiden vil få både climate skruer og alm. galv. søm til at ruste over.
Mht. til dykker lad være at bruge dem, da de bliver trukket igennem træet når det arbejder.
Hvis de bare skal blive siddene så skal du bruge rundsøm, de minder om kamsøm. Jeg har vøret medtil at bruge dem til beklædning af et træhus.

Du kan nok leje en sømpistol til dem.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg tror du skal støbe alle stolper. Det er jo faktisk en stor plade du sætter op. Normalt vil man i et rækværk lave en afstand mellem brædderne, så lidt af vindpresset kan passere igennem, det gi'r også mest læ. Din ide vil få vinden til at søge over rækværket og slå ned igen, det er ihvertfald min erfaring. 2m mellem stolperne til de store flader er vel også i overkanten, der bli'r pres på i hård vind. Jeg har rodet en del med gamle træbåde, og har aldrig set galvaniserede søm blive ædt i fribord ( over vandlinie ). Og jeg bruger også selv sømpistol, jeg kan nemlig ikke li' udseendet af alle de kærver, som kan ses en kilometer væk.
Der kan dog godt opstå lidt irritation, his kompressoren ikke leverer tryk nok til de sidste 4-5 søm inden den starter op igen, jeg lavede derfor en uden automatik, bare med en overtryksventil, så er der altid det tryk, man skal bruge, når man kan høre den lufter ud. Jeg havde en lille benzinmotor, jeg satte på, så er den fuldt mobil.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg mener at grunden til at der skal bruges rustfri er at galvaniseringen, giver misfarvning i træet, men hvis det skal males betyder det jo intet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
- Det opsummerer min holdning meget godt, hvis du vil have råt træ der står pænt så vælg en dyrere sort eller køb Superwood der koster det samme som lærk! -Baseret på egne erfaringer kan jeg kun anse lærk for at være økologisk salgsgas!

Se iøvrigt mine kommentarer i denne tråd: http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=54207

Epster har fuldstændig ret, rustfri og syrefaste skruer i større dimension er absolut en nødvendighed uanset om man vælger olie eller maling, hvis man ikke anvender dem kommer der et ret grimt syrespor ned fra skruehullet - typen hedder A4 og koster det blege!

Det pæneste er iøvrigt at undersænke alle skruerne især ved enderne, ellers flækker det ret nemt!

mvh
Morten

PS!
Se eksempel på syrespor ved Teknologisk Institut:

http://vot.teknologisk.dk/_root/media/s%F8mkorrosion100.jpg

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja nu kan vi kloge frem og tilbage om anvendelse af søm eller skruer (med og uden hoved, galvaniserede, kromatiserede eller rustfaste osv.) På et tidspunkt er der vel en der har byggeblad nr. 6 og 7 liggende, som vil skrive lidt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også